Drágább tejcsokoládéból legkedveltebb a tojás és a nyúl
A húsvéti édességek kiskereskedelmi forgalma várhatón 2,3-2,5 milliárd forint körül alakul. Megtorpant ugyanis a szezonális forgalom évek óta tartó növekedése a múlt évben. A 2008-as ünnepi időszakban 1 százalékkal csökkent a bolti eladás, mintegy 2,7 milliárd forintra, állapította meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.Mennyiségben 8 százalék csökkenést regisztráltunk. Így valószínűleg mintegy 850 tonna szezonális édesség bolti eladására lehet számítani.
Legnépszerűbb évek óta a csokoládétojás és a -nyúl. Utánuk értékben a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következnek, a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa, bárány és csibe.
A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először három éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját. A tejcsokoládéból készült ünnepi figurákra 61 százalék jutott a bolti eladásból tavaly, míg a nugátosokra 34 százalék. A két drágább szegmens, az étcsokoládé mutatója 4, a tej- és fehércsokoládéé 1 százalék.
A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy a kisebb, elsősorban nugátra koncentráló gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat. A tejcsokoládé jóval drágább, mint a nugát. A tavalyi húsvét hónapjában, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készült húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3895 forint volt, míg nugátból csak 1529 forint.
Az értékesítésből egyre nagyobb szerep jut a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres csatornára. Piaci részesedése 26 százalékról 30-ra nőtt tavaly húsvétkor, az előző évi ünnepi időszakhoz képest.
Ez nyilván összefügg a kereskedelmi márkák nagyobb súlyával. Amíg 12-44 százalék jutott rájuk az ünnepi időszak hónapjaiban, addig egy évvel korábban még csak 9-17 százalék.
A bolttípusok között nagyobb lett a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek részaránya is. Mindez a hipermarket rovására történt, amelynek mutatója 60-ról 53 százalékra csökkent.
Húsvéti szezonális édességek – mennyiségi eladásokkal súlyozott – átlagos fogyasztói
árának alakulása az utóbbi évek hónapjaiban, amelyekre húsvét esett (forint/kilogramm)
Szegmens 2006. április 2007. április 2008. március 2009. április
Tej 3 324 3 400 3 719 3 895
Nugát 1 495 1 563 1 448 1 529
Ét 1 854 1 791 3 033 2 687
Tej+fehér 3 901 3 924 4 273 4 854
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >