DPDgroup: internetes vásárlási szokások Európában és itthon
A DPD Group megbízásából 21 európai ország 23450 polgárával készítettek interjút internetes vásárlási szokásaikról 2016. szeptember 19. és október 7. között. A felmérésben Magyarország is részt vett, az 1027 magyar válasz feldolgozását követően közelebbi képet kaphattunk az e-kereskedelem hazai helyzetéről. A kutatás több fontos trendet is azonosított.
Az online vásárlás összes vásárláshoz mért részaránya Magyarországon 6,6 százalék, amely bár elmarad az európai átlagtól (9,6%), de jól mutatja a piaci szegmens növekedésében rejlő lehetőségeket.
A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy az internetpenetráció nincs közvetlen kapcsolatban az internetes vásárlások számával. Magyarországon jónak mondható az internetpenetráció szintje (80%), de csak a lakosság 43 százaléka vásárol online, azaz az összes interneteléréssel rendelkező magyar állampolgár valamivel több mint fele vásárolt valaha webshopból. Ez azt jelenti, hogy még mindig jelentős potenciál rejlik a hazai e-kereskedelemben.
Jellemző, hogy a vásárlók inkább a már megszokott weboldalakról rendelnek, ehhez pedig leggyakrabban laptopot vagy asztali gépet használnak – az okostelefon és a tablet használata elsősorban a 18-34 év közöttiek és a rendszeres vásárlók között elterjedt.
A három legnépszerűbb interneten vásárolt árucikk-kategória a könyv, a high-tech és elektronikai eszközök, valamint a divatcikkek – ez nagyjából megfelel az európai trendnek. Magyarország viszont azon kevés országok egyike, ahol a friss élelmiszer is bekerült az online vásárolt árucikkek top 10-es listájába.
A magyar internetes vásárlók döntő többsége (69%) legalább egyszer vásárolt már külföldi honlapokról. A válaszokból az is kiderül, hogy előszeretettel rendelnek Európán kívüli országokból. A megkérdezettek 83 százaléka rendelt már más kontinens államaiból, elsősorban Kínából. Jellemző, hogy a legutóbbi vásárlások adatai szerint az AliExpress volt a második leggyakrabban használt rendelési oldal.
Magyarországon alig küldik vissza az interneten rendelt termékeket
A magyar vásárlók a legtöbbet háztartási gépekre, high-tech és elektronikai eszközökre és gyógyszerekre, gyógyászati eszközökre költik.
Európai szinten a vásárlások igen magas százalékát (75%, a rendszeres vásárlóknál 83%) a korábban is használt weboldalakon keresztül intézték – a legtöbb internetes vásárló nem is keres más ajánlatokat a weben. A magyarok azonban ettől kicsit eltérő módon előszeretettel használják az árösszehasonlító oldalakat és a közösségi médiát arra, hogy a legmegfelelőbb ajánlatot választhassák. A magyar vásárlók 2 százaléka küldte vissza valaha az interneten megrendelt terméket – ez a második legalacsonyabb arány Európában.
Az online vásárlók 83 százaléka vélekedik úgy, hogy a legutóbbi online rendelése kifejezetten egyszerűnek bizonyult, és 94 százalékuknak volt jó tapasztalata a szolgáltatással kapcsolatban.
Az e-kereskedelem fejlődésével kapcsolatos felhasználói elvárások
A felmérés szerint a költségek összetevőinek (kiegészítő termékek, szállítási költségek) korrekt feltüntetése, a részletes termékleírások közzététele, valamint a termékek visszaküldésére vonatkozó egyértelmű üzletpolitika a legfontosabb kritériumok egy webshop értékelése, és az online vásárlással kapcsolatos döntések meghozatala terén.
Az utóbbi időszakban fókuszba került a fizetési és szállítási opciók közötti választási lehetőség is. Kelet-Európában továbbra is igen erős az igény az átvételkor történő fizetésre – Magyarországon a vásárlók 54 százaléka igényli ezt a szolgáltatást. A kiszállítás terén pedig ugyan jelenleg is a házhozszállítás a leggyakrabban választott opció, de a legerősebb növekedést az alternatív címre és a csomagpontra való kiszállítás esetén mértek.
Általánosan elmondható, hogy az interneten vásárlók szívesebben kezdeményeznek megrendelést olyan oldalakról, ahol több szállítási és visszaküldési opció közül is választhatnak. Kifejezetten kedvező a megítélése (84%) annak, ha a megrendelés során egy órás kiszállítási ablak kiválasztására is van lehetőség.
A felmérés eredményeiről bővebb információt nyújt a DPD Hungária Kft. a csütörtökön Budapesten zajló Ecommerce Expo 2017-en, a cég kiállítói standjánál segítséget nyújtanak webáruház logisztikai kérdésekben is.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >