Népszerű a fröccs, és akárcsak a ma trendinek számító könnyű, fiatalos borok, remekül mutatna az ezen a területen modernnek, innovatívnak számító alumíniumdobozos kiszerelésben. Amit a bag-in-box vagy a keghordós bor intézményét kínosan lassan elismerő magyar borásztársadalom viszont alig akar észrevenni. Nem úgy a nagyvilág!
A fröccs gasztronómiai reneszánszában bizonyára szerepet játszik a boralapú szénsavas italok térhódítása is. Fesztiválok hívószavává válik, és a nyári bulikban mind többször jelennek meg olyan jó borokkal készülő jéghideg szódás mixek, amelyet friss zöldséggel, gyümölccsel, természetes szörpökkel, fűszernövényekkel ízesítettek – egyre szokatlanabb ízkombinációkkal. Ám premix formában ilyen italokkal itthon alig találkozunk. Pedig 2017 július elseje óta az olyan fröccsöket, amelyekben a bor aránya meghaladja az 50 százalékot, már nem terheli jövedéki adó (igaz, ha ez a fröccs akárcsak egy csepp másféle italt vagy egy darabka gyümölcsöt is tartalmaz, „köztes alkoholtermékként” már literenként 252 forint adót terhelnek rá).
Korábban néhány hazai nagyvállalkozás az adó mértékére hivatkozott a média fröccspalackozást firtató kérdéseire, ám idén nyáron sem láttuk hasonló termékeit a boltokban.
Pedig mi még a magyar bort is el tudnánk képzelni alumíniumdobozban!
Nem bizonygatjuk, mennyiféle változatban kaphatók innovatív termékek a világban e kategóriában; mutattunk már ilyeneket rengeteget. Az azonban viszonylag friss hír, hogy az USA-ban egy ideje jó néhány borászat készít legnépszerűbb boraiból alumíniumdobozos változatot is, és már akad olyan vállalkozás is, amely direkt erre a kategóriára specializálódik. Egyre többen látják úgy, hogy a termékfajta előtt nagy jövő áll.
Ahogy a bag-in-boxok és a keghordók esetében, ezen a területen is jellemző, hogy egyre magasabb kategóriájú borok kerülnek a fémdobozba.
A kaliforniai AVA Grace borászat például 0,375 literes dobozba is tölt egyébként 0,75 literes palackban árult termékei közül kettőt (3. kép). A félüvegnyi mennyiség ára 5 dollár, eltarthatósági ideje 15–18 hónap –, bár gyártói kutatások szerint a vásárlók 98 százaléka 3 napon belül fogyasztja el az italt.
Az alumíniumdobozos boroké az iparág leggyorsabban fejlődő szegmense – állítják az ugyancsak Kaliforniában működő WineSociety alapítói, akik prémium borokat akarnak elérhető áron a – szerintük – üvegpalacknál és parafadugónál praktikusabb kiszerelésbe tölteni. 0,5 literes dobozokban forgalmazzák boraikat, amelyek ára 9 darabos csomagolásban 129 dollár – vagyis dobozonként majdnem 14,5 dollár (közel 4000 forint). Ennyiért már Amerikában is lehet egészen iható palackos bort is kapni!
Támadható ugyan a párhuzam, de egyebek mellett abból indulnak ki, hogy a magas árkategóriába tartozó minőségi kraft sörök között a dobozba töltöttek aránya is 5 év alatt 6-ról 25 százalékra nőtt. Szerintük a fiatal generációk már más igényeket és elvárásokat támasztanak egy olyan iparággal szemben, amelyben évtizedek óta nem történtek átütő változások.
Összefoglalták az alumíniumdoboz előnyeit, ezek közül a lényegesnek tűnőket idézzük: újra hasznosítható a csomagolóanyag, könnyen hűthető és a hideg fémdoboz érintése a frissesség érzetét kelti, nem törik, ami bulikon, fesztiválokon nagy előny, védi a fénytől a terméket, formája miatt kisebb helyen szállítható, mint a palack, hermetikusan zár, és nem utolsósorban könnyű – (menet közben) kézben vagy hátizsákban egyaránt.
I. T.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >Csomagolás újragondolva
A gyűjtőcsomagolás az FMCG szektor egyik legfontosabb eleme, amely jelentős…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >