Divatipar: mi történik a ruháinkkal, mielőtt és miután megvesszük őket?
Az egyik budapesti plázában sétálva talán bele sem gondolunk: vajon hány ezer ruhadarab lóg a fogasokon? Becslések szerint egy nagyobb bevásárlóközpont márkaboltjaiban akár 50 000 textiltermék is lehet egy adott pillanatban, kiegészítők és cipők nélkül. Naponta ebből nagyjából 5000 darab fogy el – a többi a vizuális csábítás kelléke, hogy ösztönözze a vásárlást. Ezt a témát járja körül az mfor.hu friss cikke.
De mi történik azokkal a ruhákkal, amelyek nem találnak gazdára? És milyen alternatívák jelennek meg a fast fashion túlfogyasztásával szemben?
A divatpiramis alján: turkálók, adományboltok, garázsvásárok
Az olcsóbb, használt ruházati termékeket kínáló üzletek, mint a turkálók és vintage boltok, ma kevésbé népszerűek, mint tíz éve. A járvány alatt sok bolt bezárt, a fennmaradók pedig – különösen Budapesten – jelentősen emelték áraikat. Így a kilós rendszerből választott póló is majdnem annyiba kerül, mint egy új, olcsóbb darab.
Új trendként jelentek meg az adományboltok, amelyek valóban alacsony áron kínálnak ruhát, kabátot, estélyit, sőt, porceláncsészét is. Ezek fenntartható alternatívát nyújtanak, hiszen már meglévő darabokat juttatnak új tulajdonoshoz. Ugyanide sorolhatók a barátnős ruhacserék és a garázsvásárok, amelyek szintén segítik a textilhulladék csökkentését.
A plázák trükkjei: illúziók és utóéletek
A nagy márkák ma már kéthetente „újrendezik” boltjaikat: sokszor ugyanazok a ruhák kerülnek máshová, vagy éppen másik boltba, hogy a visszatérő vásárló újdonságnak érezze. A szezonkezdeti akciók szinte beépültek az árképzésbe.
Ha még így sem kelnek el a darabok, jellemző, hogy a vidéki és fővárosi üzletek között vándorol a készlet. Végső esetben a felesleg a volt szocialista országok boltjaiba kerül, adományként továbbítják – vagy épp Afrikába szállítják. Ugyanakkor fontos tudni: ugyanaz a márka nyugaton gyakran jobb minőséget és aktuálisabb dizájnt kínál, mint nálunk.
Klasszikus butikok és a méretprobléma
A fővárosban egyre kevesebb a hagyományos értelemben vett butik, ahol elegánsabb, időtállóbb darabokat árulnak. Ezek főként középkorú, tehetősebb nőket céloznak. A klasszikus szabású blézerek és szövetszoknyák viszont sokszor nem veszik figyelembe a változatos testalkatokat: a szabványos 42-es méret egyforma hosszúságú szoknyát és mellbőséget jelent – ami a gyakorlatban ritkán ideális.
A kortárs divattervezők – kevesebb csillogás, szűkebb kör
Míg a 2000-es évek elején Zoób Kati vagy Náray Tamás divatbemutatói társasági eseménynek számítottak, ma kevesebben ismerik a tehetséges utódokat, mint a Nanushkát, Daalarnát vagy Tomcsányit. Nem a kreativitás hiánya miatt – sokkal inkább a rétegszűkülés az oka. A hazai dizájnermárkák vevőköre jómódú, szűk értelmiségi réteg, így a láthatóságuk is korlátozottabb.
Fenntarthatóság vagy marketing?
A fenntarthatóság jelszava ma mindenhol felbukkan, de itthon egyelőre sokak számára nem szempont. A mélyszegénységben élő több mint egymillió ember számára nem prioritás a környezetvédelem – és a középkorú vidéki lakosság is többnyire csak különleges alkalmakra vásárol új ruhát.
Vannak azonban példamutató tervezők: Majoros Zita újrahasznosított anyagokkal dolgozik, Tomcsányi Dóri szintén a tudatosság jegyében alkot, Szilágyi Andrea pedig lebomló, vegán cipőket készít biomasszával fűtött műhelyében.
Fast fashion a szeméttelepen?
Bár néhány világmárka már visszaveszi a használt ruhákat újrahasznosításra, sok termék még mindig Pakisztánban készül filléres munkabérért, és végül égetőben végzi. A gyártás és szállítás hatalmas víz- és energiapazarlással jár. Egyes elemzések szerint, ha nem mérsékeljük fogyasztásunkat – különösen a ruházkodás terén –, hamarosan a textilhulladékban fogunk fuldokolni.
Bérlés, javítás, tudatosság
Nyugaton már elterjedt a ruha- és táskakölcsönzés, nálunk ez a trend még gyerekcipőben jár. Viszont egyre többen vásárolnak online használt holmit, sőt, egyes divatlapok már azt javasolják: tanuljunk meg varrni, javítani – így növelhetjük ruháink élettartamát.
Luxus és presztízs – a piramis csúcsa
A divat csúcsán ott a luxus. Az Andrássy úti butikokat nem feltétlenül a napi forgalom tartja el, hanem a nemzetközi jelenlét presztízse. A milliárdos vásárlók akár Párizsba is utaznak egy-egy darabért – vagy az egész kollekciót házhoz szállíttatják.
Kapcsolódó cikkeink
Milliárdos biznisz az óceánjáró hajózás: új rekord született 2024-ben
Noha egyetlen modern óceánjáró megépítése legalább egymilliárd dollárba kerül, az…
Tovább olvasom >Osztalékstop a Hugo Bossnál: befolyása csúcsára ér a brit nagytulajdonos
A brit Frasers Group, a Hugo Boss legnagyobb részvényese, bejelentette:…
Tovább olvasom >Budapest a régió kreatívipari fővárosa lehet 2030-ra
A kreatíviparban rejlő gazdasági potenciál ma már nemcsak kulturális, hanem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy áremelési hullám várható a kereskedelemben
2025 első felében általánosan csökkenő áremelési szándékokat tapasztalt a GKI…
Tovább olvasom >A gyerekek jövője most a tét – 198 Tesco-üzletben lehet szavazni
Országszerte 198 Tesco üzletben szavazhatnak a vásárlók elsősorban gyerekeket és…
Tovább olvasom >Az infláció az eurózónában 2 százalékra, az EU-ban 2,3 százalékra gyorsult éves szinten
Gyorsult az infláció növekedése az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >