Magazin: Diszkontosodik a grillpiac
Pluszt hozott végre a grilleladásokban is a tartósabb jó idő tavaly. A gyártók a választék elaprózása, az új ízekkel való kísérletezgetés helyett egy koncentráltabb, „ütősebb” szortimentet igyekeznek kialakítani a szezonra.
Komoly fejlődésen ment keresztül tavaly a grillkolbászok értékesítése – üröm az örömben, hogy az ezt megelőző években viszont ennél sokkal jelentősebb visszaesést szenvedett el. Olyannyira, hogy a tavalyi 20 százalék körüli növekedés ellenére a 2008-as „utolsó békeév” számainak megismétléséhez még éveknek kell eltelnie.
– Alapvetően még mindig érezhető a gazdasági válság hatása. Az alkalmi fogyasztású készítmények esetében nőtt azok száma, akik egyáltalán nem, vagy csak ritkábban engedhetik meg maguknak a grillezést. A grillkolbászok jelentős áremelkedése miatt a vásárlók egyre inkább mérlegelik, hogy az adott áron kész grillkolbászt vagy inkább nyers húst vásároljon, melyet aztán maga készít el – foglalja össze következtetéseit Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. marketingvezetője. – Azonban a mélypont elérése után a grilltermékek, előnyeiknek köszönhetően (változatos ízesítések, egyedi fűszerezés és gyors elkészíthetőség) ismételten kedveltek lehetnek a hazai fogyasztók körében is.
Bevált ízek uralma
Az eladási csatornák súlya átrendeződik.
A hiper- és szupermarketek teret vesztenek, a diszkontok előretörnek. A hazai beszerzési társulások jelentősége szintén csökkent, bár ez az üzlettípus eddig is meglehetősen marginális szerepű volt a termékkör értékesítésében.
– A válság bizonyára idén is hatással lesz a grillkészítmények kategóriájára: a kedvezőbb fogyasztói árral rendelkező termékeket keresik majd a fogyasztók, és valószínű, hogy még inkább a diszkontok felé fordulnak – várja a tendencia folytatását Dr. Pénzes Éva, a Debreceni Csoport Kft. brand menedzsere. – Tapasztalataink azt mutatják, hogy a vásárlók igenis tudatosak: nem a legolcsóbb, hanem a legkedvezőbb ár-minőség aránnyal rendelkező húskészítményeket keresik a grillek között is.
Milyen termékjellemzők alapján választ a fogyasztó? Grabant Boglárka, a Sága Foods Zrt. marketingmenedzsere szerint a grilltermékek esetében elsődleges a finom íz és a gusztusos megjelenés.
Az ízek tekintetében a jól bevált, klasszikus ízek uralják a magyar grillpiacot: sajtos, magyaros, fokhagymás.
– A piaci adataink egyértelműen azt mutatják, hogy a kisebb kiszerelések dominálnak a kategóriában,
az árak tekintetében pedig az 1000–2000 Ft kg közötti termékek adják a piac 70 százalékát – informálja lapunkat Grabant Boglárka.
– A PL-ek dominanciájának erősödését a gyártói márkák továbbra is minőségi termékeikkel próbálják ellensúlyozni. A vezető márkáknak el kell dönteniük, hogy szereplői lesznek-e az árharcnak, vagy minőségi termékekkel hangsúlyozzák egyediségüket és nyerik meg a fogyasztókat.
Melegben reménykedve
A tavalyi kedvező trend többek között a meleg nyári utószezon „számlájára” írható.
– Mivel a grillezés továbbra is inkább szabadtéri időtöltés, egyértelműen visszaesik a forgalom kedvezőtlen időjárás esetén – világítja meg a helyzet fonákját Vasvári Anikó, a Kométa ῾99 Zrt. marketingasszisztense. – Grilltermékeink különlegessége éppen ezért az, hogy többféle módon elkészíthetők: szabadtéri lángon vagy nem túl kedvező időjárás esetén sütőben, valamint teflonserpenyőben is.
– Az idén mi szárazabb nyárra számítunk, mint tavaly – tekint előre Jens Hillebrand, a Wiesbauer-Dunahús Kft. ügyvezető igazgatója. – Mivel a grilltermékek serpenyőben is elkészíthetőek, így fogyasztásuk igazából nem kellene, hogy összefüggésben legyen az időjárással, a forgalmakon mégis nyomát hagyja a csapadékosabb idő.
A cég kiszerelés szempontjából a kisebb és praktikusabb 300 g-os csomagolást részesíti előnyben, aminek köszönhetően akár egy egyfős vacsora is percek alatt szervírozható.
– A tapasztalatunk az, hogy a fogyasztók körében még mindig a hagyományos ízek a kedveltebbek, mint például az általunk is gyártott Partygrill sajttal – állapítja meg az ügyvezető igazgató.
A szezonra több helyen az eddiginél szélesebb választékkal lesznek megtalálhatóak.
Legnépszerűbb termékeire koncentrál a Pick
A Pick Szeged erre az évre csak a legnagyobb forgalmú és legkedveltebb ízű termékeket tartották meg.
– A választék egyik részét a dekor fűszerkeverékkel készülő, 220 g-os, vákuumcsomagolt kiszerelésű PICK Paprikás, Borsos és Sajtos griller adja. Továbbra is a szortiment részét képezi a baconszalonnába tekert grill, a Göngyölt rolli. A juhbélbe töltött, 160 g-os grillkolbászokból viszont csak a legkedveltebb Sajtos grill kolbász maradt a választék része – tekinti át Szántó Zoltán.
A termékek gyűjtőcsomagolása egyedi, felülnyomott kínálókarton. A Sajtos és Borsos griller 2×5 db-os vegyes gyűjtőkartonban is megvásárolható lesz a szezonban.
Előrepácolt innovációk a Kométától
A Kométa ’99 az idei évben az előrepácolt húsok szortimentjét bővítette. Ezek a termékek 500, illetve
600 grammos kiszerelésben,védőgázas csomagolásban kerülnek a boltok
polcaira.
– Az ár még mindig nagyon fontos szerepet játszik, de a piac egyre inkább igényli a jó minőségű termékeket, ami abból ered, hogy a fogyasztók egyre tájékozottabbak. Ezért a termékek magas minősége még mindig döntően hat a vásárlásokra – beszél a palettaszélesítés hátteréről Vasvári Anikó.
A hagyományos ízesítésű termékeket kedvelők igényei alapján állította össze a cég megújult, előrepácolthús-kínálatát: paprikás pácolt tarja, fokhagymás pácolt tarja, paprikás pácolt császárszalonna.
– Gondoltunk a különlegesebb ízeket kedvelőkre is: mexikói pácolt császárszalonna, dijoni pácolt karaj és zöldfűszeres pácolt karaj képezik idei grillportfóliónkat – teszi hozzá a marketingasszisztens.
Két méretben a Kaiser grillkolbászok
A Debreceni Csoport Kft. is változtatott
Kaiser grillpalettáján az idei szezonra. A tavaly nyáron kevésbé kedvelt variánsokat, például a currys grillkolbászt idén már nem forgalmazzák, másrészről viszont a Kaiser Grillparty család 210 g-os rudas, védőgázas kiszerelésű termékei között megjelentek
a népszerű sajtos ízesítéssel.
Jelenlegi szortimentjük két pilléren áll. A vákuumcsomagolt 300 g-os kiszerelésű Debreceni, Sváb, Sajtos és Mustáros-borsos fűszerezésű kolbászok tartoznak az egyik csoportba; a kisebb méretű, védőgázas csomagolású, 210 g-os Kaiser grillkolbászok pedig a másikba. Ez utóbbit a Bajor,
Fokhagymás, Pikáns ízesítésű tekert grillkolbászok, valamint, grillrudacska formában, az előzőek mellett még a Fűszeres és az új Sajtos grillkolbászok alkotják.
A hagyományos, jól bevált eszközöket használják idén is a grillkolbászok promotálására.
Sajtos és Magyaros a Sága idei két újdonsága
A Sága, a grilltermékekre általánosan – Az idei bevezetéseink között két olyan termék szerepel, amelyeket a grillszezonra ajánlunk – mondja Grabant Boglárka. – A Sajtos és Magyaros grillkolbász-újdonságunk a trendeket követve Sz. L.
jellemző sertéshús-alapanyag helyett, kiemelkedő minőségű pulykahúst dolgoz fel, igazi hiánypótló termékeket teremtve ezzel a magyar piacon. Azokat a grillezni vágyó fogyasztókat célozzák, akik keresik a minőséget, az egyedi ízélményt és a kényelmi megoldásokat. Grillkolbászaik serpenyőben elkészítve is kiválóak.
a legnépszerűbb ízeket képviseli, és csakis kiváló minőségű pulykahús felhasználásával készült. A sajtos grillkolbászunkat lágy sajtdarabokkal gazdagítottuk, míg a magyaros verzió paprikás-pikáns ízélményt nyújt a fogyasztóknak. Emellett grilltermékeinket hagyományos füstöléssel készítjük, és minden mesterséges színezéktől és ízesítőtől mentesek.
A Sága a grilltermékeit országosan szinte az összes csatornában törekszik elérhetővé tenni, ezen belül – a piaci trendeket követve – a fókuszt a hipermarketekre helyezi.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Suppan Gergely: magasabb növekedési pályára állhat a gazdaság
Magasabb növekedési pályára állhat a magyar gazdaság 2025-től – mondta…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >