Magazin: Dinamikusan nő a vény nélküli gyógyszerek kiskereskedelmi eladása

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 01. 27. 09:34

A recept nélkül kapható gyógyszerekből és gyógyhatású készítményekből (otc) 10 százalékkal nagyobb bevételt ért el a kiskereskedelem (patikák és patikán kívüli forgalom együtt) idén az első háromnegyed évben, mint a tavalyi hasonló időszakban. A Nielsen által mért harminchárom kategória forgalma mintegy 106 milliárd forintot tett ki legutóbb január–szeptember között.

Benu_ML1488_1_benu_fran_optA megfázás esetén használatos, vény nélkül kapható termékek kiskereskedelmi eladása átlag feletti mértékben nőtt a köhögéscsillapítóknál és az orrdugulás elleni szereknél 16-16 százalékkal, általános láz- és fájdalomcsillapítóknál pedig 13 százalékkal, egyik háromnegyed éves időszakról a másikra.

A kategória teljes bevételének több mint felét négy termékcsoporttal éri el a kiskereskedelem: közel egyharmad (30 százalék) jut a legnagyobb forgalmú vitaminokra és étrend-kiegészítőkre. Az általános láz- és fájdalomcsillapítók részesedése 15 százalék, majd következnek a köhögéscsillapítók 6, és az orrdugulás elleni szerek 5 százalékkal.

A nagyarányú növekedéshez hozzájárul az is, hogy az emberek egészségtudatosabban élnek, mint korábban. Ráadásul a magyar fogyasztók 49 százalékára hatnak az olyan reklámok, amelyek kapcsolódnak az egészséghez. Európában ennél jóval kisebb ez a mutató.

Egy másik Nielsen-kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók az európai átlagtól eltérően informálódnak a vény nélkül elérhető gyógyszerekről. Nálunk legnagyobb arányban a tévéből tájékozódnak (24 százalék), majd internetről (22), direkt mailből vagy szórólapból (12). Utána következik a feltűnő bolti kihelyezés vagy promóció (11), barátok és rokonok (11), továbbá az újság (8). Ettől eltérően a vizsgált európai országok átlagát tekintve az internet a leggyakoribb információs forrás (25 százalékos említéssel), amit barátok, rokonok követnek (20), megelőzve a tévét (18).

 

Az egészség megőrzését szolgáló (health care) termékek vagy gyógyszerek vásárlásánál melyek az ön fontos szempontjai?
(A válaszadók százalékában)

Szempont

Magyarország

Európai átlag

Összetevők, adalékok, anyagok minősége 40 38
Ár 33 28
Funkció, cél, íz 22 33
Reklám vagy a termékről tájékoztató szakember 13 7
Gyártás helye, gyártó ország 9 13
Márkanév 7 12
Csomagolás, megjelenés, dizájn 4 5

Kapcsolódó cikkeink