Magazin: Dinamikusan nő a vény nélküli gyógyszerek kiskereskedelmi eladása
A recept nélkül kapható gyógyszerekből és gyógyhatású készítményekből (otc) 10 százalékkal nagyobb bevételt ért el a kiskereskedelem (patikák és patikán kívüli forgalom együtt) idén az első háromnegyed évben, mint a tavalyi hasonló időszakban. A Nielsen által mért harminchárom kategória forgalma mintegy 106 milliárd forintot tett ki legutóbb január–szeptember között.
A megfázás esetén használatos, vény nélkül kapható termékek kiskereskedelmi eladása átlag feletti mértékben nőtt a köhögéscsillapítóknál és az orrdugulás elleni szereknél 16-16 százalékkal, általános láz- és fájdalomcsillapítóknál pedig 13 százalékkal, egyik háromnegyed éves időszakról a másikra.
A kategória teljes bevételének több mint felét négy termékcsoporttal éri el a kiskereskedelem: közel egyharmad (30 százalék) jut a legnagyobb forgalmú vitaminokra és étrend-kiegészítőkre. Az általános láz- és fájdalomcsillapítók részesedése 15 százalék, majd következnek a köhögéscsillapítók 6, és az orrdugulás elleni szerek 5 százalékkal.
A nagyarányú növekedéshez hozzájárul az is, hogy az emberek egészségtudatosabban élnek, mint korábban. Ráadásul a magyar fogyasztók 49 százalékára hatnak az olyan reklámok, amelyek kapcsolódnak az egészséghez. Európában ennél jóval kisebb ez a mutató.
Egy másik Nielsen-kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók az európai átlagtól eltérően informálódnak a vény nélkül elérhető gyógyszerekről. Nálunk legnagyobb arányban a tévéből tájékozódnak (24 százalék), majd internetről (22), direkt mailből vagy szórólapból (12). Utána következik a feltűnő bolti kihelyezés vagy promóció (11), barátok és rokonok (11), továbbá az újság (8). Ettől eltérően a vizsgált európai országok átlagát tekintve az internet a leggyakoribb információs forrás (25 százalékos említéssel), amit barátok, rokonok követnek (20), megelőzve a tévét (18).
Az egészség megőrzését szolgáló (health care) termékek vagy gyógyszerek vásárlásánál melyek az ön fontos szempontjai?
(A válaszadók százalékában)
Szempont |
Magyarország |
Európai átlag |
Összetevők, adalékok, anyagok minősége | 40 | 38 |
Ár | 33 | 28 |
Funkció, cél, íz | 22 | 33 |
Reklám vagy a termékről tájékoztató szakember | 13 | 7 |
Gyártás helye, gyártó ország | 9 | 13 |
Márkanév | 7 | 12 |
Csomagolás, megjelenés, dizájn | 4 | 5 |
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >A vártnál magasabb lett az április infláció
Áprilisban 4,2 százalékos volt az éves infláció, havi szinten pedig…
Tovább olvasom >