Dinamikus délnyugat, lassuló északkelet
A hazai régiók közül az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom fejlődése délnyugaton mutatja a legkedvezőbb képet, a Nielsen adatai szerint. A negatív véglet északkelet. Az adatokból úgy tűnik, hogy az ország kettészakadóban van.Délnyugaton emelkedtek érték szempontjából legnagyobb mértékben az eladások, és mennyiségben sem csökkentek. A másik véglet északkelet, ahol értékben nincs növekedés, mennyiségben pedig 9 százalék a csökkenés. Többek között ez állapítható meg a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória 2007. december–2008. novemberi adatai alapján, az előző évvel összehasonlítva.
Teljes Magyarországon értékben az élelmiszerek piacának növekedési üteme csökkent, a korábbi 10 százalék után 7-re.
Ezt a 7 százalékos átlagot a forgalom szerinti top 20-ba tartozó kategóriák közül meghaladja a sajt, étolaj, szeletes csokoládé, tejföl, gyümölcsjoghurt, édes keksz, tészta, margarin, táblás csokoládé és praliné mutatója 2007. december–2008. novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest.
Húskészítmény nyugatról keletre
A listavezető, közel 200 milliárd forint forgalmú húskészítmény értékben mért forgalmának növekedése a Nielsen mérései szerint 2007. december–2008. novemberben az előző időszakhoz képest: délnyugaton 11, a fővárost és Pest megyét magában foglaló központban 7, északnyugaton és délkeleten 2-2 százalék plusz, míg északkeleten 5 százalék mínusz.
Ugyanakkor mennyiségben a húskészítmények trendjei: a központi régióban és délnyugaton 6-6, Budapesten és Pest megyében 6, északnyugaton stagnálás, északkeleten pedig 9, délkeleten 3 százalék csökkenés.
Mennyiséget tekintve az élelmiszerek bolti eladása a Nielsen által mért kategóriákban 5 százalékkal emelkedett tavalyelőtt, az azt előző évhez képest. Viszont 2008-ban 4 százalék csökkenés mutatkozott. Itt szembetűnik északkeleten a 11, délkeleten pedig a 7 százalékos visszaesés.
Nagy különbségek a sajtnál
Regionálisan általában erősen szóródik például a sajt eladása. A toplistán a húskészítmény és a sör után harmadik helyen áll évek óta, most mintegy 80 milliárd forinttal. Mennyiséget tekintve sajtból országosan 5 százalékkal kevesebbet adtak el 2008-ban, mint egy évvel korábban. A tendencia mindegyik régióban negatív: Budapesten és Pest megyében 1, délnyugaton 3, északnyugaton 5, délkeleten 7, továbbá északkeleten 12 százalékos a csökkenés.
Egyedül a praliné…
Lássuk, a forgalom szerinti top 30 között mely kategóriák forgalma nőtt mennyiségben 4 százalékot meghaladóan az egyes régiókban.
Budapesten és Pest megyében ilyen a pálinka, praliné (10 százalékkal), szeletes csokoládé és gyümölcsjoghurt (9-9). További sorrend: édes keksz, égetett szeszes italok közül a bitter, tészta, húskészítmény, snack, macskaeledel, valamint kutyaeledel.
Északnyugaton csak a bitter (16), szeletes csokoládé (9), praliné (7) és gyümölcsjoghurt (5).
Északkeleten egyedül a praliné mennyiségi forgalma nőtt 4 százaléknál jobban; a Nielsen adatai szerint 7 százalékkal.
Hosszú lista délnyugaton
Délkeleten a bitter és a pálinka piaca mennyiségben szintén 7-7 százalékkal bővült. Utánuk következik a praliné, szeletes csokoládé, édes keksz és gyümölcsjoghurt.
Délnyugaton leghosszabb a lista, mivel a legnagyobb forgalmú 30 kategóriából 16 ért el növekedést: praliné (14), pálinka (13), macskaeledel (12), gyümölcsjoghurt (11), táblás csokoládé (10), ostyaszelet (9), édes keksz és szeletes csokoládé (8-8). További sorrend: bitter, ásványvíz, snack, tészta, húskészítmény, kutyaeledel, kávé, valamint margarin.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória kiskereskedelmi forgalmából a régiók részesedése értékben és mennyiségben, százalékban
Régió Lakosság Értékben Mennyiségben
számaránya 2006. XII– 2007. XII- 2007. XII– 2006. XII–
2007. XI. 2008. XI. 2008. XI. 2007. XI.
Központi (Budapest
és Pest megye) 28 34 35 31 33
Északnyugat 18 19 19 19 19
Északkelet 24 19 18 21 19
Délkelet 17 16 16 17 16
Délnyugat 13 12 12 12 13
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kötelezi beszállítóit Carrefour a Nutri-Score értékek közzétételére
Franciaországban előírta a Carrefour, hogy minden márkás termék beszállítója köteles…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >