Díjat nyertek az év legjobb vállalati ESG megoldásai
A korábbinál is többen pályáztak az idén megújult Effekt 2030 díjra, melyet példaértékű ESG megoldásokkal nyerhettek el a hazai piacon működő vállalatok. Az erős mezőnyben – a szakmai zsűri döntése alapján – az IKEA, a Procter & Gamble és az Erste Bank érdemelte ki a díjat, míg a Kulcs-Soft és a Bio-Fungi kkv-különdíjban részesült. Az idei közönségdíjat a Lidl szerezte meg. A nyertesek az Effekteam október 5-én megrendezett éves szakmai konferenciájának keretében vehették át az elismeréseket.
A fenntarthatóság növekvő jelentőségével és a szabályozási keretek változásával párhuzamosan a hazai vállalatoknak is egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk tevékenységük környezeti és társadalmi hatásaira, illetve arra is, hogyan tudják működésüket az ESG szempontoknak megfelelően átalakítani és bemutatni. A megújult Effekt 2030 – Az ESG megoldások díjának célja, hogy elismerje és minél szélesebb körben megismertesse a cégek által alkalmazott hatékony környezeti, társadalmi és irányítási megoldásokat, ezzel is elősegítve a vállalatok, vállalkozások ESG-fókuszú szemléletének további fejlődését.
Az idei díjra három kategóriában lehetett nevezni: a Zöld egyensúly kategóriában a környezeti területhez kapcsolódó programokkal, a Mindenki társadalma kategóriában társadalmi jellegű kezdeményezésekkel, az Értékteremtő üzlet kategóriában pedig korszerű vállalatirányítási megoldásokkal szállhattak versenybe a jelentkezők. A beérkezett pályázatokat öttagú szakmai zsűri értékelte. A testület munkájában részt vett Horváth Áron, a CBRE Magyarország fenntarthatósági vezetője, Matolay Réka PhD, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense, Pogány Éda, a Syngenta regionális fenntarthatósági és kommunikációs vezetője, Schubauer Krisztina, az Effekteam elnökségi tagja, az EXIM humán erőforrás, marketing és kommunikációs ügyvezető igazgatója, valamint Szabó Gyula, az Ökoszolgálat Alapítvány zöld életmód tanácsadója, fenntarthatósági szakértője. A zsűri egységes bírálati szempontok alapján döntött a nyertesekről, valamint a shortlistre kerülő jelöltekről, mely utóbbiakra a nagyközönség is szavazhatott, és kiválaszthatta az idei közönségdíjas programot.
„A pályázat iránti növekvő érdeklődés azt mutatja, hogy a hazai piacon is egyre több cég gondolkodásában jelenik meg a fenntarthatóság, és a nagyvállalatok mellett a kkv-k is igyekeznek minél inkább megfelelni az ESG-kritériumoknak. Egyelőre a környezeti és a társadalmi területeken aktívabbak a cégek, így főleg ilyen programokkal neveztek az idei Effekt 2030 díjra is, azonban a vállalatirányítás vonatkozásában is látható, hogy a szervezetek elkezdték keresni a korszerű megoldásokat, ezért a következő években itt is jelentős bővülésre számítunk”
– mondta dr. Molnár Klára, a díjat meghirdető Effekteam Egyesület igazgatója, szakmai vezetője.
Idén a Zöld egyensúly kategórián belül olyan szoros volt a verseny, hogy a zsűritagok által adott pontszámok alapján több megosztott helyezés is született. Az Effekt 2030 díjat holtversenyben nyerte el az IKEA Lakberendezési Kft. és a Procter & Gamble RSC Kft. Az IKEA a Bútorok második élete elnevezésű pályázatával érdemelte ki az elismerést. A program keretében a vállalat visszavásárolja tulajdonosaiktól a feleslegessé vált használt bútorokat, hogy azok második esélyt kaphassanak egy új otthonban. A szolgáltatásnak köszönhetően Magyarországon csupán 2022-ben 2993 IKEA termék kapott esélyt a második életre, és további cél, hogy ennek mértéke évről évre növekedjen. A P&G az Ariel EcoClic kapszulás mosószer környezetbarát papír csomagolása nevű megoldásával aratott sikert. Az Ariel kapszulák új, ergonomikus kartoncsomagolása ugyanis teljesen újrahasznosítható, és azt is lehetővé teszi, hogy lényegesen több csomag férjen el egy raklapon, ezáltal a szállítás során is jelentős megtakarítás érhető el. Az új kapszulákat úgy tervezték, hogy hideg vízben történő mosás esetén is tökéletesen eltávolítsák a foltokat, ami szintén hozzájárul a mosószer karbonlábnyomának csökkentéséhez.
A második helyen hármas holtverseny alakult ki a dm Kft. Csomagolásmentesen a fenntartható jövőért! nevű programja, a Lidl Magyarország Bt. Élelmiszermentés a Lidl Magyarországnál című pályázata, valamint a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. Fenntartható csomagolási megoldásokkal a klímaváltozás ellen elnevezésű projektje között. Ugyanebben a kategóriában harmadik helyen végzett a Continental Automotive Hungary Kft. Green Plant Project pályázata.
A zsűri kkv-különdíjjal ismerte el a Kulcs-Soft Nyrt. Karbonlábnyom-meghatározás és karbonsemleges működés elnevezésű programját, melynek lényege, hogy a vállalat korszerű megoldásai mellett saját működésének klímabaráttá tételével is igyekszik elősegíteni a kis- és középvállalkozások net-zero céljainak elérését.
A Mindenki társadalma kategória győztese az Erste Bank Hungary Zrt. Szakmai önkéntesség: új utakon című programja lett. Mivel a hazai civil szervezetek és társadalmi vállalkozások működését a pénzszűke mellett gyakran a korszerű management/gazdasági ismeretek hiánya is nehezíti, ezért a bank egy olyan innovatív programot dolgozott ki a SIMPACT-tel együttműködésben, melynek keretében a szükséges tudást és kompetenciákat kívánja átadni az NGO-k számára, egyre több cég és önkéntes szakember bevonásával.
Szintén ebben a kategóriában ért el második helyezést a Holcim Magyarország Kft. Közösségi Érték Programja, a harmadik helyet pedig a Richter Gedeon Nyrt. Richter Egészségváros programja szerezte meg.
A kategória jelöltjei között szerepelt a Bio-Fungi Kft. Mini gombafarmja is, mely kkv-különdíjban részesült. A cég a Máltai Szeretetszolgálat gazdaságfejlesztési és foglalkoztatási-munkaszocializációs projektje keretében indított gombatermesztési programot közfoglalkoztatottak részvételével. A kezdeményezés során a résztvevők munkaszocializációja és képzése mellett fontos szempont a helyi közösség ellátása, a gombafogyasztás népszerűsítése is.
Az Értékteremtő üzlet kategóriában korszerű, fenntartható vállalatirányítási megoldásokkal szállhattak versenybe a cégek. Bár az Auchan Magyarország Kft. Vállalati transzformáció a „G” pillér mentén elnevezésű programja bejutott a döntőbe, a zsűri úgy határozott, hogy ebben a kategóriában idén nem hirdet győztest, tekintettel a téma újszerűségére, és arra, hogy egyelőre viszonylag kevés ilyen jellegű pályázat szerepelt a mezőnyben.
Az idei évben összesen 16 projekt került fel arra a shortlistre, amelyre a nagyközönség is szavazhatott. Az összegyűjtött voksok száma alapján a közönségdíjat a Lidl Magyarország Bt. Élelmiszermentés a Lidl Magyarországnál nevű programja nyerte el, melynek célja az élelmiszer-hulladék csökkentése és a vásárlók edukációja a háztartási élelmiszer-hulladék mérséklése érdekében.
A díjazottak az Effekteam Egyesület október 5-én megrendezett KÖZÖSSÉG. HATÁS. JÖVŐ. – A környezeti, társadalmi kihívásokra adott aktuális és hatékony vállalati megoldások című konferenciáján vehették át az elismeréseket.
A döntőbe jutott programokról készült részletes esettanulmány-gyűjtemény itt érhető el: https://effekteam.hu/esettanulmanyok/
Az Effekteam Egyesület ezúton is köszönetet mond azoknak a szponzoroknak, akik hozzájárultak az esemény színvonalas megrendezéséhez, méltó keretet biztosítva az Effekt 2030 díjak ünnepélyes átadásához. Arany fokozatú támogatók: Coca-Cola HBC Magyarország Kft., McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft./ Progress Promotion Kft., Syngenta Magyarország Kft., Szerencsejáték Zrt.; Ezüst fokozatú támogatók: Auchan Magyarország Kft., E.ON Hungária Zrt., Fundamenta-Lakáskassza Zrt., Samsung Zrt., SPAR Magyarország Kft., UniCredit Bank Hungary Zrt.; Bronz fokozatú támogató: dm Kft.; Egyéb támogatók: OTP Bank Nyrt., Fruit of Care, Klubrádió, SKY Marketing Communications Kft.
Kapcsolódó cikkeink
Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >A Lidl sikerének titka: így vált fapados diszkontból piacvezetővé az áruházlánc
A Lidl Magyarország 20 éves születésnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón ismertette…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >