Digitális jólét – szerkesztői véleménysarok
Alig több mint két évtizeddel ezelőtt már vígan fütyörésztek a modemek, már nem kellett vezeték a telefonáláshoz, és kezdték élvezni a vásárlók, hogy a végtelen hosszú polcokon bármit megkaphatnak a hiperekben. És már annak is több mint tíz éve, hogy megtanultunk kijelzőt tapizni, manapság pedig naponta átlagosan két órán át bámuljuk leszegett fejjel a digitális tartalmat.
És mindeközben jólét van. Jólesik, hogy minden egy kattintásra van, kapcsolatot teremthetünk, üzenhetünk, informálódhatunk, vásárolhatunk, tájékozódhatunk, egy eszközzel a zsebünkben, pillanatokon belül. Jó így létezni, hogy a technológia nagyon sok terhet levesz a vállunkról. Amit eddig napokig tartott elintézni, most megtehetjük pár perc vagy pár óra alatt, ráadásul bárhol. Így rengeteg időnk marad – de mire is? Többnyire arra, hogy ugyanezt a technológiát felesleges időtöltésre használjuk. Arra, hogy a személyes emberi kapcsolatokat felületes érintkezésekre cseréljük. Arra, hogy a digitalizálódás adta végtelen univerzumban teljesen szétaprózódjunk, és a megtakarított rengeteg idő ellenére is soha véget nem érő rohanásba, kapkodásba kergessük magunkat.
„Mit tetszik parancsolni?” – kérdezte a hentes a pult mögött. „Ez megfelelő? Inkább ezt? Jó, akkor becsomagolom. És hogy tetszik lenni? Gyerkőcök bírják a sulit?” – igen, ez volt a dialógusos kereskedelem, ami egyaránt jót tett kereskedőnek és eladónak. Manapság erre alig van esély: a húst előre csomagolják, a megrendelt terméket pedig kiszállítják – gyakran úgy, hogy ott sem vagyunk, hogy átvegyük.
Nyolc osztály. Ez pont arra elég, hogy egy kisgyerekből kiskamasz váljon, megtanuljon alkalmazkodni, tanulni, elkezdje érteni a világot. Mindenhez idő kell: befogadni az új tudást, megszokni a változást, kitapasztalni az új lehetőségeket. Ez az idő pedig manapság nem létezik. A technológiai innováció sebessége nem egyeztethető össze az ember alkalmazkodóképességével. Észvesztve loholunk önnön fejlődésünk után, az időspirál pedig egyre végtelenebbnek tűnik.
De hamarosan rájövünk: a jólét lehet digitális, de a jóllét kulcsa maga az ember. //
Kapcsolódó cikkeink
Tech és track – Az FMCG-dinamika mozgatórugói
Az FMCG szektor dinamikusan változó világában a hatékonyság és az…
Tovább olvasom >Új technológiával mérsékli az élelmiszer-pazarlást a Walmart 1400 üzletében
A Walmart Inc. olyan technológiát vezet be, amely lehetővé teszi,…
Tovább olvasom >Új digitális innovációs központot nyitott a Kerry Group
A Kerry Group új digitális innovációs központot nyitott, amellyel a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >A tanulás fontosabb lett a karriernél
Nagyot fordult a világ a munkahelyeken. Ma már nem csak…
Tovább olvasom >Gyenge negyedéves eredmények miatt kihívásokkal néz szembe az Anheuser-Busch InBev és a Carlsberg
A világ vezető sörgyártói, az Anheuser-Busch InBev (AB InBev) és…
Tovább olvasom >