Digital Signage – Lassan, de biztosan
A gazdasági környezet változása és a technológia fejlődése lehetőséget teremt arra, hogy olyan új marketingterületek jelenjenek meg a piacon, mint a Digital Signage (digitális tartalomszolgáltatás). Míg a jelenlegi gazdasági helyzetben a nemzetközi piacon az alternatív megoldások fellendülésével számolnak, addig a hazai kilátás nem ennyire egyértelmű.Amikor tavaly először jelent meg cikk a hazai Digital Signage alkalmazásokról a Trade magazin hasábjain, még kevesen hallottak e területről. Az eltelt egy évben egyre többen találkoztak a DS kifejezéssel, ami lassan annyira belevési magát a szakmai szótárakba, mint az ATL vagy a BTL. Ez ugyanakkor inkább a nemzetközi tendenciáknak köszönhető, hiszen becslések szerint a Digital Signage 2012-re az Out Of Home Advertising költéseknek a 10 százalékát fogja adni. Itthon azonban több nehézséggel is szembe kell néznie a digitális tartalomszolgáltatóknak, legyen szó a gazdasági válság hatásairól, a szakmai zárkózottságról vagy az edukáció hiányáról. Ezek a tényezők nem csupán külön- külön, de egymásra kölcsönösen hatva eredményezik, hogy a tavaly megkérdezett cégek közül az egyik legnagyobb éppen felszámolás alatt áll, és van, aki teljesen leépítette a digitális reklámeszközökből álló portfólióját. Emellett viszont jó hír, hogy számos cég tovább fejlődik (For-Max Kft., Mood Media Hungary Kft., Your Media Company Kft.), és akadnak olyanok, akik az elmúlt évben léptek a piacra, illetve csatlakoztak a Magyar Reklámszövetség Digital Signage tagozatához (az Infirio Kft. és a Metrocom Magyarország Kft.)
Új szereplő a HoReCa és Indoor piacon
Az új cégek közül az Infirio Kft. egyik legfontosabb DS-hálózata a budapesti és vidéki szórakozóhelyeken és éttermekben telepített Infirio Club, a másik a hipermarketekben megtalálható Infirio Retail hálózat. A cég legújabb fejlesztése az úgynevezett Digitális Totem.
– Ez tulajdonképpen egy digitális megállító tábla, amelyen egy 120 cm-es full HD-LCD kijelzőt helyeztünk el függőlegesen. A Digitális Totem az egyik legsikeresebb eszközünk a hirdetői piacon, hamarosan az összes eladható reklámfelületünket értékesítjük – hangsúlyozza Kálmán Tamás ügyvezető.
A kiépített rendszereket a legkorszerűbb technológiák felhasználásával telepítik és üzemeltetik. A képernyők hálózatba kötve az interneten keresztül kommunikálnak egy központi irányítórendszerrel, ami lehetővé teszi a tartalom azonnali frissítését. A telepített egységekhez saját kiszolgáló szerver tartozik, ezért a területi pozicionálás is megoldható. Ahogy a többi digitális eszköz esetében, itt is nagy előny, hogy nincs nyomdaköltség, az árakat pedig igyekeznek úgy meghatározni, hogy azok versenyképesek legyenek más hazai indoor konkurenciával. A felületeket hálózattól függően különböző termékkategóriák használják. A retail szegmensben jellemzően az FMCG-cégek és a szépségápolási termékeket forgalmazók hirdetnek, míg a HoReCa helyszínek legnagyobb ügyfele múlt évben a Zwack volt. A budapesti prémium helyszíneken önálló kommunikációs csatornaként két hónapon keresztül használták a képernyőket a Fütyülős Brandy népszerűsítésére, melyeken mindenhol ugyanaz a 30 másodperces Fütyölős Visual futott.
Szeged, az innovatív nagyváros
Az új technológia nem csupán a fővárosban kap figyelmet, hiszen Szegeden évek óta alkalmazzák a digitális hirdetési felületeket. A Metrocom Magyarország Kft. által értékesített LookUp média Szeged legforgalmasabb tömegközlekedési eszközeinek reklámrendszere. A LookUp célja, hogy az állandóan megújuló technika alkalmazásával meghonosítson és magyarországi szokásokra adaptáljon egy korszerű kommunikációs rendszert, mely jelenleg 65 járművön, összesen 161 monitorral rendelkezik. A Nyugat-Európában már évek óta alkalmazott tájékoztató rendszer segítségével az utasok megtudhatják, hol jár a villamos és a troli, milyen átszállási lehetőségeik vannak, mely megállók következnek, és mi a várható időjárás. A Szegedi Közlekedési Társaság naponta több mint 100 000 felszálló utast tart nyilván, havonta pedig akár 32 000 megjelenésre van lehetőség.
– Felületeinken keresztül egy viszonylag széles célközönség érhető el, ezért olyan ügyfelek hirdetnek nálunk, mint a ruhaüzletek, az élelmiszerüzletek, az autókereskedések, az autósiskolák, de különböző rendezvények is megjelennek a képernyőkön – tudtuk meg Tatár Tibortól, a Metrocom Kft. ügyvezető igazgatójától.
Régi újak
A tavaly bemutatott cégek portfóliója is folyamatosan bővül, és egyre több ügyfelet tudhatnak magukénak. A digitális felületeket már több mint három éve forgalmazó For-Max Kft. a havonta megjelenő újdonságoknak köszönhetően például már több mint 200 (!) különböző megoldást kínál.
– Azt látjuk, hogy a nagy hálózatok mellett (multik, benzinkutak, patikák) egyre inkább megjelennek a kisebb cégek, önkormányzatok, múzeumok, egyetemek, akik felismerik az új reklámozási lehetőségben rejlő előnyöket – mondja Kulcsár László, a cég ügyvezetője.
Ezért nem meglepő, ha egyre többen használják a nagyméretű, 32, 40, 46, 52, 56 colos modelleket, a videofalakat, a kirakatban akár kívülről is használható érintőképernyőket, a wifiről és internetről vezérelhető felületeket, az erős napfényben is kiváló képet adó LCD-ket, a kültéri vízálló kivetítőket, valamint az érintőképernyős információs pultokat. A cég egyik legújabb marketingeszköze az ultravékony, érintőképernyős POS-terminál, amely ellenáll a víznek, a pornak és a zsíros szennyeződéseknek. Vásárlói vonalkód-leolvasóként alkalmas az adott termék aktuális reklámjainak, információinak és teljes termékjellemzőinek a megjelenítésére (például benzinkutak, gyógyszertárak esetén).
A szabadalmaztatott PIXMAN mobil reklámeszközöket értékesítő Your Media Company már másodszor szerezte meg a Zwackot ügyfelének. Ebből jól látható, hogy vannak olyan megrendelők, akik akár több céggel együtt dolgozva használják ki a digitális felületekben
rejlő lehetőségeket. A PixMoni-torokat számos budapesti és vidéki szórakozóhelyen az Uni-
cum Next imázs-építésére és a fogyasztás ösztönzésére használták. Az eszközhöz csatlakoztatott fényképezőgép segítségével a fogyasztók fotókat készíthettek magukról, melyeket a 17 colos képernyőn azonnal megnézhettek. Mivel a fotók a márka weboldalára is felkerültek, a website látogatottságát sikerült az ötszörösére növelni. A YMC másik megrendelője, az Allianz egy, a Syma Csarnokban nyolc bank részvételével megrendezett kiállításon használta a PixMonitorokat. A monitoron futó játékszoftver segítségével a látogatókat interaktív kampányba vonták be, a nyereményeket pedig az Allianz pultjánál adták át, így vonzották a látogatókat a standhoz.
– A Nemzeti Vágtán nyolc monitorral jelentünk meg a Raiffeisen Bank megbízásából. Az adatbázis-gyűjtési kampány során a fotózás és a látogatókkal való közvetlen kommunikáció segítségével több ezer e-mail címet gyűjtöttünk – árulja el Bakk Attila, a YMC ügyvezetője.
Szakmai zárkózottság
A pozitív tapasztalatok és a növekvő számú hirdető ellenére a megkérdezett médiatulajdonosok és tartalomszolgáltatók egyöntetű véleménye az, hogy a piac sokkal lassabban nyit a digitális reklámeszközök irányába, mint azt korábban gondolták.
– Ennek egyik fő oka, hogy a hirdetők, illetve az ügynökségek nem, vagy nem teljesen ismerik az ilyen típusú hálózatok nyújtotta lehetőségeket és előnyöket – hangsúlyozza Kálmán Tamás.
Problémát jelent az is, hogy a hálózatok még nem bírnak akkora lefedettséggel, mint más hagyományos reklámeszközök. Ezért mind az ügynökségek, mint a megrendelők túlságosan komplikáltnak érzik, hogy digitális felületeket alkalmazzanak, és lényegében egymást beszélik le az alternatív eszközök használatáról. Bakk Attila véleménye szerint a recesszió sem tesz jót az iparágnak, hiszen az ügynökségi leépítések miatt kevesebb emberre jut ugyanannyi feladat, így nincs, aki ezzel a területtel igazán foglalkozni tudna. Mindannyian egyetértenek abban is, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben azoknak a cégeknek van esélyük a megerősödésre és a versenytársak megelőzésére, akik mernek és tudnak hatékonyan reklámozni. Ehhez pedig elengedhetetlen lenne az alternatív felületek használata. Érdekesség ugyanakkor, hogy vidéken egyre többen ismerik fel a digitális eszközök fontosságát.
– Az elmúlt 2–3 év bebizonyította reklámhordozóink hatékonyságát. Vannak olyan megrendelőink, akik az ár miatt választanak minket, hiszen jóval olcsóbbak vagyunk, mint a helyi sajtó vagy rádió – jegyzi meg Tatár Tibor.
A Digital Signage tagozat tagjainak meg kell birkózniuk a kommunikáció adta nehézségekkel is. Nagyon fontos lenne a szakma edukációja, illetve az új generáció megismertetése az innovatív megoldásokkal. Ez azonban nagyon nehéz akkor, ha a szakmai konferenciákon, a kerekasztal-beszélgetéseken nem, vagy csak nagyon nehezen kapnak megjelenési lehetőséget.
Illatmarketing
Pedig lenne miről beszélni, hiszen a Digital Signage területén tevékenykedő cégek sokszor egyéb meglepetéssel is szolgálnak. Tavaly ilyenkor a Mood Media a virtuális inter-aktív karakterről (VIC) számolt be, idén pedig egy újabb érdekességgel rukkolt elő. 2009-től az érzékszervi marketing meglévő elemeinek (audiomarketing, DS) kiegészítéseként a cégen keresztül már hazánkban is elérhető az illatmarketing szolgáltatás.
Az illatok érzékelése elkerülhetetlen az életünk során, az emberi szaglószerv pedig közvetlen kapcsolatban áll az agy érzelmi- és memóriaközpontjával (limbikus rendszer és hypotalamus). Az illatok ennek megfelelően érzelmi reakciót váltanak ki bennünk, amely érzelem segít egy bizonyos élményre való visszaemlékezésben. (A kutatások szerint egy átlagos felnőtt ember körülbelül tízezerféle szagmintára képes emlékezni.)
Ezért az egyre növekvő piaci versenyben a professzionális eladáshelyi illatosításnak fokozott szerepe van, hiszen az egységes arculatépítés részeként hozzájárul a fogyasztók komfortérzetének kialakításához. Az egyedi illat tehát alapvető megkülönböztető elemként szolgálhat, és a márkaértékeket szem előtt tartva jól specializálható.
– A Mood Media az év elejétől vezetett be egy olyan rendszert Magyarországon is, amely tökéletesen megfelel minden, a professzio-nális eladáshelyi illatosítással szemben támasztott követelménynek. A Rentokill-csoport tagjaként az illatmarketingre specializált Ambiusszal partnerségben így egész Európában azonos technológiával és szolgáltatási színvonalon kínáljuk illatmarketing szolgáltatásunkat, amely alapvető elvárás a nemzetközi ügyfelek esetében – hangsúlyozza Pálóczi Tamás, a cég kelet-közép-európai régiójának vezetője.
A nemzetközi hitelesítő intézeteken keresztül előzetesen bevizsgálásra kerülő illatanyagok alkalmazása során a Mood Media garantálja a legmagasabb higiéniai és biztonsági előírások betartását. Ennek megfelelően nem használnak üvegházhatást előidéző gázokat, az összetevők pedig megfelelnek az allergia- kockázatra vonatkozó nemzetközi molekulaszabályzatnak is. A számítógéppel vezérelt speciális fúvókák az illatanyagot nanométer nagyságúra bontva juttatják a levegőbe, ahol az illatszemcsék a felszínen lebegve fejtik ki hosszú távú hatásukat. A megrendelő standard illatmintákból választhatja ki a neki leginkább megfelelőt, ha viszont teljesen egyedi illatot szeretne alkalmazni, azt parfümőrök segítségével állítják elő. Jelenleg hat illatkategóriából választhatnak az ügyfelek, ezek a citrusos illatok, a gyümölcsös illatok, a természetes illatok, a friss és tiszta illatok, a virágillatok és az érzéki illatok.
Fehér Barbara
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >