Digiméter: a koronavírus nyertese a home office
Miközben a távmunka és a digitalizáció hatalmas lendületet kapott, a hazai kis- és középvállalatok gyengeségei is megmutatkoztak a koronavírus-járvány alatt. A vállalkozások többségének főleg munkaszervezési problémái akadtak, digitális felkészültségben pedig nagy a szakadék az egyes szektorok, illetve Budapest és a vidék között – állapította meg a Reacty Digital és a Smart Commerce Consulting közös kutatása, a Digiméter.
A március közepén hirtelen jött járványügyi korlátozások gyors döntésekre kényszerítették a hazai kkv-k vezetőit, akik a tevékenységük jellegétől függően elsősorban az otthoni munkavégzés (home office) és a digitális ügyfélszerzési csatornák irányába mozdultak. A Digiméter kutatása szerint a megkérdezett vállalkozások 65%-a alkalmazta a távmunkát a korlátozások bevezetése után, de ezen belül az infokommunikációs területen tevékenykedő cégeknél 94% volt ez az arány, míg a kereskedelmi szektorban csak 58% – bár itt volt a legnagyobb a növekedés. A home office lehetőségét a cégek több mint fele tervezi fenntartani a korlátozások megszűnése után is.
A válaszadók értékelése szerint a hatékony munkaszervezés, a távol lévő munkatársak koordinálása és a rendelkezésre álló idő rövidsége jelentette a legnagyobb kihívásokat. Ugyanakkor az informatikai háttér biztosításával kapcsolatos problémákat kevésbé érzékeltek, miközben az ehhez szükséges eszközök, illetve az azok használatában szerzett jártasság hiánya viszont jellemző a megkérdezett vállalkozások többségére. 65 százalékuk érzi úgy, hogy szakértői támogatásra lenne szüksége valamely digitális témában. Ezen belül főleg az új ügyfélszerzési csatornák, az online marketing, a honlapfejlesztés és a közösségi média-jelenlét területét említették.
A kutatási eredmények ismét rámutattak a Budapest és vidék fejlettségi szintje közötti jelentős eltérésre: az egyes digitális eszközök használatában jellemzően kétszeres a különbség a közép-magyarországi régióba tartozó cégek javára. Például míg a fővárosban és környékén működő vállalkozások 61%-a használ online találkozók megtartására alkalmas megoldásokat, addig vidéken mindössze 30%. Hasonlóan nagy az eltérés digitális fejlettségben az infokommunikációs területen tevékenykedő és az összes többi cég között. „Ez olyan, mintha még mindig csak az orvosok mosnának kezet szappannal” – mondja Kis Ervin Egon, a kutatást kezdeményező Smart Commerce Consulting vezető tanácsadója. „A digitalizáció mindenki számára hozzáférhető. Aki nem próbál meg legalább most felzárkózni, az félő, hogy örökre lemarad” – teszi hozzá.
A kutatással kapcsolatos további részletek megtalálhatóak a Digiméter honlapján elérhető összefoglalóban.
A Számlázz.hu támogatásával elindult Digiméter kutatássorozat célja, hogy olyan mércét állítson fel a kkv-szektor számára, amely segíti a vállalkozókat digitális versenyképességük
fejlesztésében. „A Digiméter első kutatási hullámának elindítását eredetileg 2020 márciusára terveztük, azonban a koronavírus megjelenésére reagálva beiktattunk egy nulladik fázist, amely a járvány kis- és középvállalkozásokra gyakorolt hatását, illetve a vállalkozók üzleti és
szervezeti válaszlépéseit kívánta felmérni” – mondja el Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója.
A Digitális Versenyképességi Mutató (Digiméter) kutatássorozat széleskörű iparági együttműködéssel jön létre. A kutatást végző konzorcium tagjai a Reacty Digital, a Smart Commerce Consulting, az eNET és a Virgo. Főtámogató a Számlázz.hu, további támogatók: a SimplePay online fizetési rendszer és a Cégjelző Céginformációs Rendszer.
A Digiméter covid-kutatásának adatfelvétele 2020. május-júniusban zajlott. Az adattisztítás után a végső eredmények 201 kkv-vezető válaszain alapulnak és az ezekből készült riport szabadon elérhető a digimeter.hu oldalon. A minta nem tekinthető reprezentatívnak, az eredmények csak jelen kutatás mintájára vonatkoztathatóak. A digitális versenyképességi mutató létrehozására irányuló Digiméter kutatás első rendes fázisa idén júliusban indul, a kérdőív online is kitölthető lesz a kkv-k számára a digimeter.hu oldalon, az eredményeket ősszel publikálják.
Kapcsolódó cikkeink
Omnichannel Scale 2024 – Miként maradhatnak versenyképesek a magyar kereskedők?
Mindannyian érezzük, hogy valami nagyon megváltozott a kereskedelemben. A digitális…
Tovább olvasom >A hazai szállítmányozásban is bővül az e-mobilitás egy kutatás szerint
Az árufuvarozás zöldítése megkerülhetetlen, és ötéves távlatban növekedni fog az…
Tovább olvasom >Ezért választják még sokan a boltokat az online vásárlás helyett
Vásárlás előtt a vevők még mindig szeretik személyesen megvizsgálni a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >BMI: Mélyülő zsugorodás októberben
A Beszerzési Menedzser Index (BMI) szezonálisan kiigazított októberi értéke: 47,6.…
Tovább olvasom >GKI: Versenyképességi reformok szükségessége az EU-ban és Magyarország szerepe a változásokban
Az Európai Uniónak jelentős reformokra van szüksége a Draghi jelentés…
Tovább olvasom >