Deloitte: derűlátóbb a magyar lakosság pénzügyeit illetően
Kissé derűlátóbb a magyar lakosság pénzügyeit illetően, mint 2012 elején volt – derült ki a Deloitte pénzügyi tanácsadó cég és a Scale Research közvélemény-kutató közös felméréséből, amelynek eredményeit szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón ismertették.
A 2014 decemberi állapotot tükröző reprezentatív kutatás szerint javul a fogyasztási hangulat, és valamelyest nő a hitelfelvételi kedv is, de még mindig növekszik azoknak az aránya, akikkel előfordult, hogy nem tudták befizetni határidőre az esedékes jelzáloghitel-törlesztésüket – mondta el Szép Péter, a Deloitte pénzintézeti szektorral foglalkozó partnere. Ismertetése szerint a személyi hitelek volumene elérte a 2009-ben mért havi 10 milliárd forint körüli szintet, és nőtt a fogyasztási hitelek volumene is, jelenleg átlagosan 500-580 ezer forint körül van háztartásonként. Kissé csökkent – 58,5 százalékról 56 százalék alá – azoknak az aránya, akik azt mondták, „egyáltalán nem valószínű”, hogy képesek lesznek megtakarítani a következő évben.
A Deloitte előrejelzése szerint 2015 közepére megközelíti az „egészséges”, a gazdaságot támogató szintet a fogyasztási hangulat Magyarországon. A jelzáloghitellel rendelkezők 60 százaléka mondta azt, hogy előfordult már, hogy nem tudott időben törleszteni. Ez jelentős növekedés a 2012 elején mért 44 százalékhoz képest. Ennek ellenére kissé derűlátóbb ez a csoport: a 2012 tavaszi 70 százalékról 62 százalékra csökkent azok aránya, akik úgy vélték, lehetnek fizetési nehézségei a jövőben. A fizetési módokat illetően továbbra is alacsony a fejlettségi szint Magyarországon, még mindig nagyon népszerű a postai csekkfeladás. Jól körülhatárolható azoknak a csoportja, akik rendszeresen használják a bankkártyát internetes vásárlásra: ők jellemzően felsőfokú végzettségűek, 35 év alattiak, és az átlagnál magasabb a jövedelmük. Ami a bankhasználati szokásokat illeti, a pénzügyi termékek ismerete továbbra is alacsony szinten stagnál, ugyanakkor kissé nagyobb a tudatosság. 2012 első fél évéhez képest 55 százalékról 47 százalékra csökkent azok aránya, akik egyetértettek ezzel az állítással: „nehezen igazodom ki a banki szolgáltatások, termékek világában”. Ugyanakkor még mindig 56 százalék ért egyet azzal, hogy félni kell a hitelfelvételtől, és a válaszadók majdnem kétharmada mondta azt, hogy csak végszükség esetén szabad hitelt fölvenni. Nagyjából ugyanekkora azok aránya is, akik nem figyelik a bankok kínálatát.
A felmérésből kiderült: a magyar lakosság továbbra is személyesen szereti intézni pénzügyeit. Az embereknek csak nagyjából a tizede szerez információt az interneten folyószámlájáról, csaknem 60 százalék a bankfiókban, személyesen tájékozódik. A bankkártya-kondíciókról való információszerzésnél még rosszabb az arány: 8 százalék keres a bank internetes oldalán, 74 százalék a bankfiókban érdeklődik. A kiszolgálással a bankfiókokban a nagy többség általában elégedett, nagyjából azt kapja, amit elvár – derült ki a Deloitte és a Scale Research közös, reprezentatív felméréséből.
Kapcsolódó cikkeink
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >