Délkelet-európai érdekességek
HORVÁTORSZÁGBAN a legkedvezőbbek az FMCG-kiskereskedelem trendjei délkelet-európai szomszédaink és az EU-tag Bulgária közül. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” nevű,
negyedévenkénti elemzése.
Tavaly július elseje óta uniós tagállam Horvátország, ahol élelmiszerből, háztartási vegyi áruból és kozmetikumból a kiskereskedelem bevételének növekedési üteme 2012 második fele óta folyamatosan csökkent, mind értékben, mind mennyiségben.
Aztán a csatlakozás periódusában már megállt a negatív trend, majd az EU-belépést követő augusztus–decemberi időszakban újra növekedési pályára állt a horvát élelmiszer-kiskereskedelem.
Figyelemre méltó, hogy az átlagárak 1,2 százalékkal csökkentek a legutóbbi, 2013. augusztus–decemberi periódusban, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.
UKRAJNÁBAN változatos képet látunk. A 2010. évi fellendülést követően 2011. december és 2012. április között mennyiség szempontjából 11 százalékkal kevesebbet adtak el az élelmiszerboltok, mint egy évvel korábban.
Aztán 2012. augusztus–decemberben 3 százalékkal emelkedett a forgalom mennyiség szempontjából, 10-zel pedig értéket tekintve. Tavaly áprilisban már érzékelhetően kisebb lett a növekedés mértéke. A legutóbbi mért időszakban – 2013. augusztus–december – értékben a növekedés 1 százalék, mennyiségben viszont mínusz 2 százalék volt.
SZLOVÉNIÁBAN a tavalyelőtti növekedési szakaszt múlt évben negatív trend váltotta fel. 2013. augusztus–december között az FMCG-kiskereskedelmi forgalom mind értékét, mind mennyiségét tekintve 5 százalékkal lett kisebb, mint egy évvel azelőtt.
BULGÁRIÁBAN a legutóbbi három év FMCG-kiskereskedelmi eladásának grafikonja az „A” betűre hasonlít. 2011 decemberében 5 százalékkal csökkent értékben a forgalom, mennyiséget tekintve pedig 4 százalékkal. A legkedvezőbb mutatókat 2012. április–augusztusban mérte a Nielsen: mind értékben, mind mennyiségben 2 százalékkal emelkedett a bolti eladás, az előző évi hasonló periódushoz viszonyítva.
Legutóbb azonban, 2012. április–december között értékben mínusz 5, mennyiség szempontjából pedig mínusz 6 százalékot jelez a trend görbéje.
Néhány délkelet-európai országban az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum átlagárának változása 2013. augusztus–decemberben, az előző évi hasonló periódushoz viszonyítva (százalékban)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >A digitális detox a húsvéti böjt idején: az addiktív telefonhasználat sokkal súlyosabb és általánosabb probléma, mint gondoljuk
A húsvéti böjt hagyományosan a befelé fordulás, a lemondás és…
Tovább olvasom >Kegyetlen április fagykárok: akár 100%-os terméskiesés is előfordulhat
Az április eleji tavaszi fagyok ismét komoly problémát okoztak a…
Tovább olvasom >