Délkelet-európai érdekességek
HORVÁTORSZÁGBAN a legkedvezőbbek az FMCG-kiskereskedelem trendjei délkelet-európai szomszédaink és az EU-tag Bulgária közül. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” nevű,
negyedévenkénti elemzése.
Tavaly július elseje óta uniós tagállam Horvátország, ahol élelmiszerből, háztartási vegyi áruból és kozmetikumból a kiskereskedelem bevételének növekedési üteme 2012 második fele óta folyamatosan csökkent, mind értékben, mind mennyiségben.
Aztán a csatlakozás periódusában már megállt a negatív trend, majd az EU-belépést követő augusztus–decemberi időszakban újra növekedési pályára állt a horvát élelmiszer-kiskereskedelem.
Figyelemre méltó, hogy az átlagárak 1,2 százalékkal csökkentek a legutóbbi, 2013. augusztus–decemberi periódusban, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.
UKRAJNÁBAN változatos képet látunk. A 2010. évi fellendülést követően 2011. december és 2012. április között mennyiség szempontjából 11 százalékkal kevesebbet adtak el az élelmiszerboltok, mint egy évvel korábban.
Aztán 2012. augusztus–decemberben 3 százalékkal emelkedett a forgalom mennyiség szempontjából, 10-zel pedig értéket tekintve. Tavaly áprilisban már érzékelhetően kisebb lett a növekedés mértéke. A legutóbbi mért időszakban – 2013. augusztus–december – értékben a növekedés 1 százalék, mennyiségben viszont mínusz 2 százalék volt.
SZLOVÉNIÁBAN a tavalyelőtti növekedési szakaszt múlt évben negatív trend váltotta fel. 2013. augusztus–december között az FMCG-kiskereskedelmi forgalom mind értékét, mind mennyiségét tekintve 5 százalékkal lett kisebb, mint egy évvel azelőtt.
BULGÁRIÁBAN a legutóbbi három év FMCG-kiskereskedelmi eladásának grafikonja az „A” betűre hasonlít. 2011 decemberében 5 százalékkal csökkent értékben a forgalom, mennyiséget tekintve pedig 4 százalékkal. A legkedvezőbb mutatókat 2012. április–augusztusban mérte a Nielsen: mind értékben, mind mennyiségben 2 százalékkal emelkedett a bolti eladás, az előző évi hasonló periódushoz viszonyítva.
Legutóbb azonban, 2012. április–december között értékben mínusz 5, mennyiség szempontjából pedig mínusz 6 százalékot jelez a trend görbéje.
Néhány délkelet-európai országban az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum átlagárának változása 2013. augusztus–decemberben, az előző évi hasonló periódushoz viszonyítva (százalékban)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >