Dekoncentrálódik az eladás
A szeletes csokoládé olyan kategória, amelynek értékben is, mennyiségben emelkedett a kiskereskedelmi forgalma tavaly. Előbbi szempontból a 2007. december–2008. november közti, 11 százalék növekedés az előző évhez képest azt jelenti, hogy a forgalom meghaladja a 32 milliárd forintot. Ugyanakkor mennyiségben plusz
5 százalékkal 15 ezer tonna fölé került a bolti eladás.Hasonlóan kedvező piaci pozíciót ért el a táblás csokoládé és a praliné. Értékben előbbi 10, utóbbi 11 százalékkal, míg mennyiségben 2 és 9 százalékkal nőtt. Így a csokoládé éves piacmérete túllépett a 70 milliárd forintos határon.
Egy bolt választékában fontos szerepet játszik a szeletes csokoládé, hiszen a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória között a legnagyobb forgalmú tíz közé tartozik. Értékben is, mennyiségben is az összes csokoládé eladásának közel fele jut szeletes csokoládéra.
A kategória figyelemre méltó sajátossága, hogy az általános koncentrálódással szemben itt nagyobb lett a legkisebb boltok piaci részesedése. Az 50 négyzetméteresnél kisebb üzletek részesedése az eladott csokoládé mennyiségének arányából 13-ról 16 százalékra nőtt a szóban forgó időszakban. Az 51–200 négyzetméteres szegmensben pedig 22-ről 24 százalékra emelkedett a mutató. Mindez a nagyobb alapterületű egységek rovására történt.
Említést érdemel, hogy a hagyományos kis üzletek enyhe térnyerése jellemző a táblás csokoládéra és a pralinéra is.
Szintén érdekes, hogy szeletes csokoládénál a kereskedelmi márkák még mindig nem visznek el 10 százaléknál többet a mennyiségi eladásokból. Ez a gyártói márkák erős pozícióját igazolja. Amíg három éve október–novemberben a kereskedelmi márkák részesedése 6 százalék volt, a tavalyelőtti hasonló periódusban 8, addig múlt évben 9 százalék.
Az áraknál szembetűnik, hogy amíg a táblás csokoládé 11 százalékkal drágult tavaly október–novemberben az előző hasonló periódushoz képest, addig a szeletes csak 6 százalékkal. A nem alkoholos egyfajta praliné pedig 6 százalékkal olcsóbb lett. (Az átlagos fogyasztói árak mennyiségi forgalommal súlyozva értendők).
Néhány csokoládészegmens átlagos fogyasztói ára az utóbbi időben, forint/kilogramm
Szegmens 2006. október–november 2007. október–november 2008. október–november
Szeletes csokoládé 1992 2068 2190
Sima táblás csokoládé 1484 1585 1758
Nem alkoholos egyfajta praliné 3152 3445 3249
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >