Cukorka: olcsó sikerek
Minden harmadik eladott cukorka kereskedelmi márka, az átlagár csökken (igaz, az eladott mennyiség nő), miközben a nagyobb zacskók kedveltsége emelkedik… Összességében mintha „eldiszkontosodna” a cukorka. Az ACNielsen legfrissebb grafikonjait szemlélve a legfeltűnőbb, hogy cukorkák eladásaiból a többi édességféleséghez képest kiugróan nagy arányban (40 százalékban) részesedik a 401–2500 négyzetméter közötti kategória. Ráadásul közel 10 százalékot még fejlődött is volumenben az előző periódushoz képest. A trend mögött vélhetően kevésbé a szupermarketek, sokkal inkább a diszkontok állnak.
Ez mutatja, hogy az ár még egy ilyen impulzus kategóriában is mennyire lényeges a magyar vásárló számára.
– A Győri Keksz cukorka márkáival kapcsolatban kicsit más a helyzet. Eladásaink közel 50 százaléka a hazai láncokban, illetve a kisboltokban realizálódik, így a 200 négyzetméter alatti üzletek jelentik a legfontosabb csatornát számunkra, csak ezek után következnek a diszkontok és a hipermarketek – mondja Kovács Tímea, a Győri Keksz Kft. KAM asszisztense.
A nagyobb kiszerelések, a csökkenő átlagárak a fogyasztói szokások megváltozásának egyenes következményei, állapítja meg Kovács Tímea.
Húzós gumicukor
A cég „trendellenes” helyzetébe minden bizonnyal belejátszik, hogy a Győri Keksz nem érdekelt abban a szegmensben, amely jelenleg a kategóriát a diszkont felé húzza. Ez pedig a gumicukor. A diszkont a gumicukor eladásaiból 60 százalékkal részesedik, és a szegmensen belül a kereskedelmi márka aránya 2006 elején átlépte az 50 százalékot. Mint az ACNielsen grafikonjaiból látható, közel 5 százalékot lecsípett a töltött kemény cukor részesedéséből.
– A gumicukorkák látványos növekedése egy korábbi alacsony érték miatt következett be. Ez a lendület a legfrissebb adatok szerint kifulladni látszik – adja hírül Horváth Imre, a Sweet Point Kft. ügyvezető igazgatója.
Horváth Imre hosszabb távon (ez 5-10 évet jelent) a cukormentesek kategóriáját gondolja a legfejlődőképesebbnek. Aztán, mint jósolja, a fogyasztók ismét felismerik a cukor tartalmúakban rejlő kedvező tulajdonságokat a cukormentesekkel szemben.
A 22-es csapdája a boltban
Mindenesetre elgondolkoztató, hogy egy-egy kereskedelmi csatorna vagy lánc aktivitása ilyen nagyszabású átrendeződéseket okozhat a cukorka piacon. Úgy tűnik, mintha a kategória még keresné helyét a piacon.
– Nincs semmi baj a cukorkákkal a hazai cukorka ellenes kampányokat leszámítva, amik egyébként is alaptalanok, illetve elhibázottak – mond ellent ennek a feltételezésnek Horváth Imre. – Ami a kiszereléseket, illetve a csatornákat illeti, most kezd a helyére kerülni e termékkör. A cukorka kategóriában nincs kevesebb innováció, mint más édesipari termékek esetében. Legfeljebb a magyar fogyasztó, illetve kereskedő írja le még valamilyen szinten, a rendkívül értelmetlen, de erőteljes ellenreklám okán. Pedig a legjobb eladáshelyi ösztönző a kereskedő meggyőzése. A fogyasztó ugyanis kényszerítve van abból választani, ami az üzletben található. Tehát a kör itt kezdődött, s már be is zárult. Ugyanakkor kereskedőt nyilván a fogyasztó győzné meg leginkább, amennyiben erre vonatkozóan lehetne igazi esélye.
A Sweet Point a cukorkák összes kategóriájában jelen van, a cukorkák szegmensben már vezető szerepbe került.
Csak keményen
A Győri Keksz Kft. bár „csak” a kemény cukorkák kategóriájában képviselteti magát, itt azonban hosszú és eredményes múltra visszatekintő márkákkal. A Negro főleg az idősebb korosztályok fejében él elevenen, mint a „torok kéményseprője”. A cég 2007-től kizárólagos forgalmazója lesz a Negronak, mivel megvásárolta a márkajogot a másik tulajdonosától, a Nestlé Hungáriától. Szintén régi márkanevek a győriek palettáján a Koktél és az Aprómálna.
– Cégünk innovációkat tervez a Negro márkán, azonban a szoros verseny miatt nem áll módunkban részletes információt adni a jövőbeni terveinkről – mondja Kovács Tímea. – Profilunkba elsődlegesen a jó minőségű gyógycukorkák tartoznak, éppen ezért ezekre a termékekre fokuszálunk.
Bálint Tóth János
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >