A Trade magazin minden olvasója számára van egy jó hírem.A jövőben is lesz bőségesen elegendő cukor a polcokon. Számomra viszont van egy rossz hír, ezt a cukrot nem teljes mértékben hazai gyárak fogják előállítani. Ez talán a fogyasztó szempontjából nem rossz, hiszen a többcsatornás beszerzési lehetőség nagyobb versenyt jelent, és ennek vannak (ár)előnyei. A magyar cukorgyártók számára kereken 200 ezer tonna gyártási kvóta maradt a 300-350 ezer tonnás hazai piacon.
Brüsszel a közös agrárpolitika kapcsán erőteljesen ösztönzi a mezőgazdasági termelőket a cukorrépa-termesztés felszámolására. Ennek megvalósulása esetén 43 euró/tonna egyszeri kifizetést kapnak, ami erős ösztönző eszköz a termelés abbahagyására.
A cukoripar azért zár be most két gyárat (Szolnokot és Petőházát), hogy ennek hozadékaként a mezőgazdasági termelők megkaphassák az 5 évig folyósított, évenként 7 euró/tonna támogatást. Így a cukorrépa-termelők 35 euró/tonna körüli árbevételre számíthatnak ebből összesen. Ez az uniós mezőnyben kiemelkedően magasnak számító érték.
Mégis kérdés, hogy a termelő a kiszállás vagy a továbbtermelés mellett dönt. Ez határozza meg az egész magyar cukorvertikum további sorsát. Lehet vitatkozni; minden nézőpontból vannak igazságok, de működnek a piaci ösztönzők is.
A cukoripar változatlanul termelni akar, és reményeim szerint fog is. Fejlesztünk és megyünk előre, így a polcokon továbbra is ott lesz a Koronás és Sweet Family cukor termékcsalád. (A témával bővebben Véleménysarok rovatunkban foglalkozunk. – a szerk.)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Május 19-től jön az új árrésstop a drogériákban – több ezer termék lehet érintett
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter bejelentése szerint május 19-én hatályba lép a…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság felsőfokon: országos terjeszkedéshez érkezett a Rossmannban a Respray újratöltő automata
Országos méretűvé nőtte ki magát a világ első spray termékeket…
Tovább olvasom >Gazsi Zoli közel két évtized után távozik az Eisbergtől
Gazsi Zoltán búcsúzik az Eisbergtől. Zoli közel két évtizedig vezette…
Tovább olvasom >