Csónakba szálltak a jövőért: a Diageo szemléletformáló programja a Tisza-tavi önkéntességtől a határokon átívelő akciókig
A Diageo idén sem maradt a parton: 2025-ben újra részt vett a Tisza tavi folyótisztító akcióban, dolgozói pedig Csipes Tamara kajakozó buzdításával csónakba szállva gyűjtötték a szemetet, amely a jövő generációinak életterét veszélyezteti. Mindez a vállalat CALL-Action elnevezésű hulladékmentesítési akcióprogramjának része, amely a cselekvő környezetvédelemre ösztönöz. Az üzenet világos: a társadalmi felelősség nem plakáthely, hanem verejtékes munka – vízen, ártéren, határokon átívelően.
A világ egyik vezető alkoholos italgyártó és -forgalmazó vállalata, a Diageo és partnerei valós társadalmi beavatkozást tettek le az asztalra az elmúlt években: Kárpátalján ökobuszokat indítottak, hulladékudvarokat fejlesztettek, és három év alatt 2000 tonna műanyagtól mentették meg a Tiszát. A legfrissebb állomás: a Tisza-tó, ahol a cég munkatársai saját kezűleg gyűjtötték a hulladékot a vízen. Nem azért, mert kellett. Hanem mert ezt jelenti valóban felelősnek lenni.
Tonnákban mérhető eredmény
A 2025-ös Tisza-tavi folyótisztító akció során a Diageo 100 fős csapata két nap alatt összesen 113 zsák hulladékot gyűjtött össze a tóból. A zsákok átlagosan 5,5–6 kilogrammot nyomtak, így a begyűjtött mennyiség jócskán meghaladta a 600 kilogrammot. A cég önkéntesei aktívan részt vettek a hazai vizek megóvásában, így társadalmilag is hasznossá téve csapatépítőjüket. Csipes Tamara, kétszeres olimpiai, kilencszeres világ- és tízszeres Európa-bajnok kajakozó is csatlakozott az eseményhez, hogy buzdítsa a munkavállalókat és személyes jelenlétével hangsúlyozza vizeink védelmének fontosságát: „Nem biztos, hogy mindenkinek komfortzónán belüli szemetet szedni, de igenis néha ki kell lépni ebből a kis buborékból, amiben élünk.”
„Büszkék vagyunk arra, hogy munkatársaink évek óta részt vesznek az önkéntes munkában, hisz a fenntarthatóság számunkra a tettekben nyer igazán értelmet. A valódi változásokban hiszünk – habár a támogatás fontos, de még fontosabb, ha mi magunk is cselekszünk. Gumicsizmát és kesztyűt húzva, vízre szállva kapunk igazán megdöbbentő képet arról, hogy mennyire súlyos probléma a folyók szennyezése. A zsákok átválogatásakor a műanyag palackok mellett, temérdek veszélyes hulladék, ruhadarab és számos mindennapi tárgy is volt, amelyek nemcsak a környezetet szennyezi, hanem emlékeztet minket saját felelősségünkre is. Ezek olyan képek, amiket nem felejtünk el; mély nyomot hagynak bennünk és cselekvésre ösztönöznek.”
– tette hozzá Ábrahám Gergely, a Diageo kelet-európai vállalati kapcsolatok igazgatója, aki hangsúlyozta, hogy a természetes vizek védelme a régióban nem oldható meg határokon belül – közös gondolkodásra, infrastruktúrára, valódi együttműködésre van szükség. A Diageo társadalmi felelősségvállalásának kiemelt eleme a fenntarthatóság és a természetes vizek védelme. A Tisza-tavi szemétszedés szorosan kapcsolódik a 2022 februárjában életre hívott CALL-Action projekthez, mely kárpátaljai szervezetek összefogásával, a PET Kupa koordinálásával és a Diageo Zrt. anyagi támogatásával valósult meg.
A szemléletformálás ott kezdődik, ahol a hulladék keletkezik
A CALL–Action hulladékmentesítési akcióprogram célja, hogy Ukrajnában és Magyarországon érdemi változást érjen el a műanyaggal szennyezett vízgyűjtő területeken. A Tisza, a Maros és a Latorca menti akció nemcsak a hulladék összegyűjtésére, hanem annak szakszerű feldolgozására is fókuszál, felismerve, hogy a szennyezés országhatárokon átnyúló probléma. A projekt példásan ötvözi a civil szervezeti tudást, a helyi közösségek aktivitását és a multinacionális szereplők anyagi és stratégiai támogatását. A megvalósításba bevont négy partnerszervezet (ungvári és beregszászi hulladékudvar, Zelenyi Varosh Egyesületet, Papilio Természet- és Környezetvédelmi Egyesület) közös munkájának köszönhetően bővült a hulladékkezelési infrastruktúra, új eszközök – például lakossági hulladékgyűjtő ökobuszok – kerültek forgalomba, és több mint harminc szemléletformáló eseményt tartottak a lakosság számára. A folyótisztítás csúcspontján a Papilio önkéntesei 1,5 tonna, főként PET-palackból álló hulladékot gyűjtöttek össze a Latorca egyik legsúlyosabban szennyezett, “plastic forest”-ként ismert szakaszán.
Három év, két ország és a fenntarthatóság nemzetközi csataterei
A CALL–Action projekt 2022-ben, az orosz–ukrán háború kezdetekor indult, és már a rajtnál komoly kihívásokkal szembesült: áramkimaradások, sorozások, légiriadók és a háború mindennapi realitása nehezítették a munkát. Ennek ellenére a csapatok kitartottak – mindez a közösség példás elköteleződését tükrözi. A CALL–Action tehát nemcsak a környezetre gyakorol hatást, hanem közösségeket is épít – helyben és a vállalaton belül egyaránt. A főbb eredmények számokban:
- 2 kárpátaljai hulladékudvar infrastruktúrájának fejlesztése,
- több mint 2000 tonna hulladék eltérítése a folyótól,
- 30 lakossági szelektív hulladékgyűjtő konténer kihelyezése Ungváron és a környező településeken,
- 4 km Latorca partszakasz feltérképezése és 1,5 tonna hulladék kitermelése az ártérből,
- 30 esemény során több mint 2500 helyi lakos – zömében gyerekek – részvétele.
„A lakossági hulladékgyűjtés fejlesztése, folyótakarítás és szemléletformálás – ezek a fő pilléreink, de az évek során beigazolódott, hogy ez többről szól. Ha egy vállalat vagy egy iskola egyszer belekóstol ebbe a munkába, onnantól kezdve másként néz a folyóra, a műanyagra és saját felelősségére is.”
– mondta Hankó Gergely, a PET Kupa Egyesület alelnöke.
Újabb célok
A kihívások ellenére a projekt túlszárnyalta a célkitűzéseit: a tervezett 690 tonna folyómenti hulladék helyett több mint dupláját sikerült eltéríteni. A Diageo támogatásával most egy újabb, másfél éves fázis veszi kezdetét, melynek célja további 1000 tonna hulladék begyűjtése, 10 új iskola bevonása, valamint még 10 km folyószakasz hulladékmonitoringja.
Kapcsolódó cikkeink
Nőtt a Diageo brit szeszipari cég negyedéves árbevétele
Nőtt a Diageo, a világ egyik vezető prémium italgyártó és…
Tovább olvasom >Új édes-csípős RTD koktélokkal szállt be a Captain Morgan a „swicy” trendbe
A leginkább fűszeres rumjáról ismert Captain Morgan új, édes-csípős ízekkel…
Tovább olvasom >Új piacokon is kapható lesz a Johnnie Walker Black Ruby whisky
A tavalyi tesztidőszak után globálisan is bevezeti a Johnnie Walker…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI: Távol még az árstabilitás – idén 4,3%-os árindex várható
2025 májusában a KSH 4,4%-os fogyasztói árindex emelkedésről számolt be,…
Tovább olvasom >Coca-Cola HBC Magyarország: 22 millió forintnyi támogatás a hazai bartenderszakmának
A Coca-Cola HBC Magyarország 2025-ben 6 millió forinttal, az elmúlt…
Tovább olvasom >Két új felsővezető a Rossmann-nál
A Rossmann Magyarország felsővezetői csapatának bővítésével új lendületet kap a…
Tovább olvasom >