Csomagolt igények

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 09. 27. 08:00

Értékben inflációt meghaladóan nőtt, mennyiségben stagnált a háztartási csomagolóanyag eladása az előző évhez képest. A szegmensek közül kiemelkedik az élelmiszer-csomagoló és a sütőpapír csoportja, mindkettő esetében két számjegyű forgalomnövekedés tapasztalható.Magyarországon a gazdasági válság egyik szembetűnő következménye, hogy az otthoni fogyasztás hangsúlyosabb lett. A főzéshez, saját elkészítésű élelmiszerekhez kapcsolódó termékek forgalma szinten maradt, vagy növekedni is tudott. Ez a trend egyaránt látszik az alufólia és a sütőpapír eladási számain, valamint a befőzéshez kapcsolódó termékek forgalmán.

Szegmensek eltérő szezonalitással
A megfontolt bevásárlás során gondosan összeválogatott hozzávalókból elkészített hazait azonban nemcsak otthon, hanem iskolában, munkahelyen, utazás, kirándulás alkalmával is gazdaságosabb elfogyasztani, mint a megéhezés helyén épp kínálkozó vendéglátóegységben. Ehhez azonban az élelmiszert, szendvicset, gyümölcsöt, süteményt megfelelően be kell csomagolni, hogy a minőségét és az állagát is megőrizve, gusztusos formában kerüljön elő a szükséges időben. Nem véletlen tehát, hogy az élelmiszercsomagoló anyagok forgalma mind mennyiségben, mind értékben növekedni tudott az előző évhez képest.
A különböző anyagok eltérő szezonalitást mutatnak. Gondoljunk csak arra, hogy megkezdődött az iskola, a tízórai csomagolása, amely az uzsonnatasakok, frissen tartó fóliák fő időszaka. A nagy ünnepek, magyarosan hagyományos eszem-iszom időszakában pedig az alufólia és a sütőtermékek keletje érezhető. A befőzés alternatívájaként és a hosszabb távú élelmiszer-tárolás kapcsán az otthoni lefagyasztás miatt a különböző méretű hűtőtasakokról sem szabad elfeledkezni.

Szemeteszsákok: már nem minden a méret
A kategória közel felét jelentő szemeteszsákok növekedést mutatnak. Egy háztartáson belül is változatos a méret és minőség, anyagvastagság szerinti igény, hiszen általában a lakás több pontján, többféle űrtartalmú és alakú szemetest helyeznek el a háziasszonyok. A használat szerint nemcsak a nagyság, de szín és egyéb funkcionalitás szerint is válogatnak a fogyasztók. Fürdőszobában, mellékhelységben például szívesebben bélelik szemetesüket fehér színű zacskóval. Vannak környezettudatos vásárlók, akik lebomlást segítő adalékanyag hozzáadásával készült terméket, vagy bio-, illetve ökoszemeteszsákot keresnek. Egyes fogyasztók pedig az illatosított szemeteszsákokat kedvelik. A kertben, udvaron használt zsákokkal szemben megint másfajta fogyasztói elvárások jelentkeznek, erősség, igénybevétel, szakítószilárdság, zárhatóság szempontjából. Esetükben az őszi–tavaszi nagytakarításhoz és a kerti munkákhoz – például levélösszegyűjtés – kapcsolódik némi szezonális kiugrás.

Új csatornákat próbál ki a HEWA
– Kétfajta vásárlót különböztethetünk meg ezen a piacon – állapítja meg Radosiczky Anikó, a Trade 90 member of Sarantis Group Marketing Managere. – Az egyik az árérzékeny vevő, aki követi az akciós kiadványokat, és mindig promóciós terméket vásárol, illetve úgy gondolja, hogy a saját márkás termékek is megfelelnek igényeinek. A másik típusú vásárló, aki áldoz a jobb minőségért, kiad több pénzt is, csak tartós legyen a szemeteszsák, vastagabb a fólia. Mi mind a kétfajta igénynek megfelelő termékcsoportot kínálunk. A HEWA termékcsalád a szerényebb pénztárcával rendelkezők márkája, míg a FINO termékcsalád az igényesebb, magasabb elvárásokkal bíró, vastagabb pénztárcával rendelkező fogyasztók igényeit elégíti ki.
Nagyon ár- és promócióérzékeny ez a piac, az akciók így legtöbbször árengedményt vagy multipack-ajánlatot jelentenek. Kommunikáció és marketingtámogatás tekintetében is inkább az eladóhelyi tevékenység, display, másodkihelyezés, gondolavégen, akciós újságban való megjelenés a jellemző.
Üdítő kivételt jelent a Trade 90 Kft. idei évi tevékenysége. A Magyarországon már jól ismert HEWA márkát az év első felében női magazinok termékajánlóiban jelentették meg, így irányították rá a fogyasztók figyelmét. Az Electroluxszal összefogva új értékesítési csatornában is megjelentek. Meglepő módon elektronikai áruházakban szólították meg a fogyasztókat, így aki a nyári időszakban Electrolux hűtőt vásárolt, ajándékba HEWA termékcsomagot kapott. Ősszel pedig a Rossmann-üzletekben, az őszi nagytakarítási időszak kezdetén jelentkeznek aktivitással, amelynek keretében azok, akik Ajax terméket vásárolnak, HEWA Bio szemeteszsákot kapnak ajándékba.

Új külső itt, új család ott
Ebben a kategóriában is a fejlesztéseké a jövő. A vásárlók figyelmének megragadása érdekében a gyártók újításokkal, termékbevezetésekkel, innovációkkal jelennek meg. A HOK-PLASTIC termékei – illatos szemeteszsákok, behúzható szájú bélelő zsákok, önhordó kukazsákok, sütőfólia, uzsonnás- és hűtőtasakok, egyéb kiegészítő termékek – a nagyszabású technikai háttér fejlesztését tükrözendő, idei évben megújult külsővel jelentkeznek. Szerződéses partnereik számára termékeik értékesítéséhez az eladótérbe helyezhető árutartó állványt is biztosítanak. Termékeik piaci jelenlétét időnként vásárlásösztönző reklámkampányokkal, és a vásárlás helyszínén megjelenő POS-eszközökkel is támogatják.
A Trade 90 member of Sarantis Group a FINO termékcsaládot idén májustól vezette be a magyar piacra. Ezen a márkanéven nemcsak csomagolóanyagokat és szemeteszsákokat, hanem a konyhában és a háztartásokban nélkülözhetetlen szivacsokat, fémsúrolót és törlőkendőket is kínálnak. A termékcsalád bevezetését sajtókampánynyal, valamint aktív eladóhelyi megjelenésekkel és az Electroluxszal együttműködve is támogatják. Az üzletekben másodkihelyezésekkel és displayekkel jelennek meg. Az Electrolux-üzletekben pedig októbertől, ha valaki sütőt vásárol, FINO termékekkel lesz gazdagabb. A termékcsalád ismertségének növelése érdekében online kampánnyal is megjelennek.
Optimistán várják a következő évet, a 2009-es esztendő számukra az alapozás éve, amely során szervezeti átala kulásokat hajtottak végre, így egy stabil és erős sales csapattal várják a jövő év kihívásait, tudjuk meg Radosiczky Anikótól.

Kapcsolódó cikkeink