Csomagolással kommunikálnak és árakciókkal készülnek a sonkagyártók
Ha másra nem, az ünnepek és a kiadós étkezés összekapcsolódására mindig lehet alapozni Magyarországon. Az amúgy csökkenő sonkapiac jó példa erre: a húsvét tavaly is kivétel volt a negatív tendencia alól. Bár a rossz közhangulat haszonélvezői főként az olcsó importsonkák és a kereskedelmi márkák, az erős hazai márkák átgondolt árpolitikával és minőségi termékekkel tartják pozícióikat.Bár éves szinten visszaesést, húsvét környékén minimális növekedést mutatnak a tavalyi Nielsen-számok az előző húsvéthoz képest a sonkapiacon. Tehát az ünnepi étkekkel, úgy tűnik, egyelőre nem spórolnak a fogyasztók. Az idei év egészére tekintve azonban Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere nem túlságosan bizakodó:
– Összességében a tavalyi év, illetve a füstölt áruk esetében a második, november–decemberi szezonális csúcs mennyiségi elmaradása meglehetősen borússá teheti a húsfeldolgozók jövő évi kilátásait. A 2008 óta tartó gazdasági válság okozta fogyasztáscsökkenés valószínűsíthetően 2010 első felében sem fog hirtelen megváltozni, így összességében a piacon a kereslet további visszaesésével lehet számolni. A húsvéti szezonban a gyártói márkák helyzetét rontja az olcsóbb importtermékek, valamint az esetleges szürke- vagy feketevágásból származó termékek halmozott megjelenése. Árak tekintetében 2010-ben is, a tavalyihoz hasonlóan, szoros versenyre számíthatunk.
A sonkapiacon is az a legfontosabb trend, hogy egyre több vásárló fordul az olcsóbb termékek és a kereskedelmi márkák irányába, utóbbi részaránya már a 40 százalékhoz közelít. Ez várhatóan tovább erősíti az egyébként is erős árharcot az alsó árszegmensben a szezon alatt.
– A fogyasztók választása sok tényezőtől függ, a termék árától a csomagoláson és kiszerelési egységen át egészen az alkalomig, amikor fogyasztani szeretnék majd a sonkát – mondja Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója. – A húsvét tradicionális ünnep, így a hagyományos magyaros termékek keresettebbek, de természetesen az egész sonkaszegmens forgalma is magasabb ilyenkor.
Békebeli húsvétra készül a PICK
A nehéz kilátások ellenére a PICK Szeged Zrt.-nél a húsvéti szezonáru-értékesítési terv elkészítésekor a tavalyi értékesítés számait veszik alapul, és bázisszintű értékesítést terveznek a 2010-es szezonra is.
– Tapasztalataink szerint a tradicionális termékek iránti kereslet tovább nőtt, így a kitűnő minőségű PICK Békebeli termékek értékesítésére fogunk fókuszálni a 2010-es évben – jelzi Szántó Zoltán.
A Békebeli terméket elsősorban a minőséget kereső, tradicionális ízek kedvelőinek fejlesztették ki. A Békebeli füstölt lapocka, Békebeli kötözött sonka és Békebeli tarja száraz sózással történő pácolási technológiának és a speciális keményfaforgáccsal történő füstölésnek köszönhetik jellegzetes színüket, ízüket és illatukat. A sikeres szereplés miatt a tavalyi évben tovább bővítették a Békebeli termékcsaládot, így a speciális formázású Békebeli füstölt parasztsonka szintén megvásárolható lesz a 2010-es húsvéti szezonban is. Az idei év újdonsága a Békebeli hátsó csülök, amelynek gyártását egyelőre csak limitált mennyiségben vállalják.
Kiszerelés tekintetében a szortiment 90 százalékát önkiszolgáló, vákuumcsomagolt, mintegy 0,9–1,5 kilogrammos súlyban kínálják. Ezen 2010-ben sem változtatnak. Csemegepultos kiszereléssel csupán egy hálózatban, és kizárólag a Békebeli egész füstölt combbal jelennek meg.
– A termékek márkásítása, az egységes, esztétikus megjelenés és a könnyebb beazonosíthatóság érdekében a prémium PICK Békebeli termékeket fekete-arany színű, egyedi megjelenésű, öntapadós címkével látjuk el. A Délhús márka termékei közül a Délhús Füstölt Bajai Lapocka és a Délhús Frikandó Sonka szerepel kiemelten ajánlataink között – árul el részleteket a közelgő szezonban várható piaci stratégiájukról Szántó Zoltán. – Mivel a válság egyik hatása, hogy a vásárlók jobban keresik az akciókat, ezért inkább intenzívebb akciós politikával próbáljuk meg a fogyasztókat elérni. A füstölt áru értékesítésének támogatásaként, hasonlóan a megelőző évekhez, láncspecifikus árakciókat szervezünk hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve.
Széles választék a Kométa ernyője alatt
Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója úgy látja, az erős márkáknak nem sok félnivalójuk van húsvét környékén sem:
– Az igényes, tudatos fogyasztókra hatással voltak a szóban forgó élelmiszerbotrányok. Ezért ők elvárják a kiváló minőséget és a széles választékot, amelyet cégünk kínál is számukra. Így a közelgő húsvéti időszak kiváló alkalom lehet a sonkatermékek forgalmának növelésére. A Kométa erős esernyőmárkaként fogja össze a portfóliónkat, így fogyasztóink biztosak lehetnek benne, hogy mindig az elvárható magas minőséget és finom ízeket kapják, ha termékeinkből választanak. Szerencsére partnereink is egyre inkább fordulnak a márkás termékek irányába, így termékeink folyamatosan elérhetők a polcokon.
Mivel a hűtőláncot nem lehet megszakítani, így sajnos az eladáshelyi kommunikáció lehetőségei szűkebbek, behatároltabbak, mint más FMCG-termékek esetében. Másodlagos kihelyezés esetén szinte csak gondolavéges kihelyezésről beszélhetünk, jelzi a marketingigazgató. Ennek ellenére a Kométa törekszik arra, hogy megmutassa magát reklámanyagokon, kóstoltatókon. Nem feledkezik meg a termékkihelyezésekről sem, amelyek csomagolása már önmagában is látványos kommunikációt biztosít.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >