Csomagolás három lépésben – 3. rész: Az illusztráció

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 09. 05. 08:00

Sokféle illusztráció létezik megannyi stílusban, eltérő céllal. Festmény a mesekönyvben az álmainkért, körtegrafika egy pálinkacímkén, vasaló képe a dobozán, hogy könnyen megtaláljuk a polcon, no és egy fergeteges tepsis hal fotója a csomagoláson, hogy elhiggyük, egyenes út vezet a tasaktól az ünnepi ebédig.Míg a színeknek ősi, a betűknek kulturális háttere van, addig az ízillusztráció gazdasági szükségszerűség, ráadásul elég fiatal. A reneszánsz eszméje, a nagy felfedezések és polgárosodás hatalmas piacot, sosem volt luxuscikkeket, árudömpinget eredményezett. Húst már nemcsak a hentesnél vásároltak, hanem kereskedőknél, akik megannyi más terméket is kínáltak.
A tudomány rohamos fejlődésével (a Milka az 1800-as évek végén készítette el az első táblás tejcsokit egy teljesen új tejsűrítési eljárás segítségével) beindult a tömegtermelés. Mire felocsúdtunk, nyakunkon voltak a kereskedelmi láncok is. Egy darabig fő fegyverük a szín, a betűtípus és a logó volt. A csomagolóanyagok, a nyomtatás fejlődésével lehetőség nyílt metszetek, színes grafikák, majd fotók megjelenítésére.
Ez a modern kereskedelem legfiatalabb vevőcsalogató módszere paleontológiai szempontból alig 50 éves. Képzeljék el, még a 80-as évek végén is csak a különleges ízesítések kaptak illusztrációt, mint mondjuk egy banánízű töltött csokoládé. Ki gondolta akkor, hogy vevői igény támad majd egy fahéjas-almás-kekszes csokoládéra, vagy egy eper-guavás mentes vízre? (Én azt hittem, hogy a guava valami patás állat… De nem.) A modern ízillusztrációval már nemcsak a célcsoportunkat szólítottuk meg, hanem azt is, akinek esze ágában sem volt a mi termékünket megvenni… Ez az impulz vásárlás melegágya.

Az a pici különbség
Az ízillusztrációt nem szabad összetéveszteni a termékillusztrációval. Óriási a különbség. Míg ez utóbbi dokumentál és tájékoztat, az ízillusztráció az érzelmekre is hat, amire nagy szükség van. Először a polcoknál, majd amikor otthon kinyitottuk a terméket, és megláttuk, mi van benne. Igazán nagy bajban azok vannak, akiknek a csomagolásában látszik az igazi termék is, ami „nem olyan szép”, mint az illusztráció. Az egész hajcihő persze csak a feldolgozott élelmiszerekre vonatkozik, miért is kéne ízillusztráció egy friss ananászhoz?!

Kitérdelt mackó és flitteres ruha
Élettapasztalatunk, korunk, földrajzi és társadalmi helyzetünk alakítja ki azt a belső látást, ami a való világot a lelkünkhöz formálja. Mindenki tudja, hogy a cirkuszosok lakókocsiban laknak, kitérdelt mackóban és vödörben hordják a vizet, de amikor a kupolában flitteres ruháikon csillognak a fények, mindent elhiszünk nekik. Ebben segít gyorsan és hatásosan egy olyan illusztráció, ami ötvözi a pozitív terméksajátosságokat egy hangulattal úgy, hogy mindkettő kicsit túlígér. Egy gyerektermékre nem érdemes dögös ízillusztrációt rakni, mert a gyerekek élettapasztalata szerint a dínó mindent visz. (Persze itt vannak az anyukák… az egy külön rovat.)
A korszerű kompozíciók letisztultak, kevés elemből állnak, súlyozottak, fókuszban a termék erőssége, az életlen háttérben pedig a mentális üzenet. Átlagos termékek esetén magasabb, elegáns termékek esetén egészen lapos látószöggel fejezzük ki hovatartozásukat. A fények bátrak, kontrasztosak, laposak, mint egy nyári reggel Toscanában. Mindezek után jön az utómunka. Aki látott már werkfilmet, tudja, miről beszélek, hiszen a fotóval még csak a valóságnál tartunk, az ígéret számítógépen készül. Rusztikusabb lesz a keksz, szaftosabb az eper, és a méz mézebb lesz a méznél. Így van ez rendjén, mert kit érdekel Monica Belucci kedd reggel háziköntösben, ha láthatjuk a Matrix 2-ben csúcsformában.
Aki eddig figyelt, és elolvasta az előző számokban megjelent első és második részt, a színek, tipográfia és ízillusztráció segítségével könnyen készíthet otthon is csomagolásterveket. Aki viszont nem olvasta ezeket, feltétlenül forduljon szakemberhez!

Kapcsolódó cikkeink