Csomagolás három lépésben – 3. rész: Az illusztráció
Sokféle illusztráció létezik megannyi stílusban, eltérő céllal. Festmény a mesekönyvben az álmainkért, körtegrafika egy pálinkacímkén, vasaló képe a dobozán, hogy könnyen megtaláljuk a polcon, no és egy fergeteges tepsis hal fotója a csomagoláson, hogy elhiggyük, egyenes út vezet a tasaktól az ünnepi ebédig.Míg a színeknek ősi, a betűknek kulturális háttere van, addig az ízillusztráció gazdasági szükségszerűség, ráadásul elég fiatal. A reneszánsz eszméje, a nagy felfedezések és polgárosodás hatalmas piacot, sosem volt luxuscikkeket, árudömpinget eredményezett. Húst már nemcsak a hentesnél vásároltak, hanem kereskedőknél, akik megannyi más terméket is kínáltak.
A tudomány rohamos fejlődésével (a Milka az 1800-as évek végén készítette el az első táblás tejcsokit egy teljesen új tejsűrítési eljárás segítségével) beindult a tömegtermelés. Mire felocsúdtunk, nyakunkon voltak a kereskedelmi láncok is. Egy darabig fő fegyverük a szín, a betűtípus és a logó volt. A csomagolóanyagok, a nyomtatás fejlődésével lehetőség nyílt metszetek, színes grafikák, majd fotók megjelenítésére.
Ez a modern kereskedelem legfiatalabb vevőcsalogató módszere paleontológiai szempontból alig 50 éves. Képzeljék el, még a 80-as évek végén is csak a különleges ízesítések kaptak illusztrációt, mint mondjuk egy banánízű töltött csokoládé. Ki gondolta akkor, hogy vevői igény támad majd egy fahéjas-almás-kekszes csokoládéra, vagy egy eper-guavás mentes vízre? (Én azt hittem, hogy a guava valami patás állat… De nem.) A modern ízillusztrációval már nemcsak a célcsoportunkat szólítottuk meg, hanem azt is, akinek esze ágában sem volt a mi termékünket megvenni… Ez az impulz vásárlás melegágya.
Az a pici különbség
Az ízillusztrációt nem szabad összetéveszteni a termékillusztrációval. Óriási a különbség. Míg ez utóbbi dokumentál és tájékoztat, az ízillusztráció az érzelmekre is hat, amire nagy szükség van. Először a polcoknál, majd amikor otthon kinyitottuk a terméket, és megláttuk, mi van benne. Igazán nagy bajban azok vannak, akiknek a csomagolásában látszik az igazi termék is, ami „nem olyan szép”, mint az illusztráció. Az egész hajcihő persze csak a feldolgozott élelmiszerekre vonatkozik, miért is kéne ízillusztráció egy friss ananászhoz?!
Kitérdelt mackó és flitteres ruha
Élettapasztalatunk, korunk, földrajzi és társadalmi helyzetünk alakítja ki azt a belső látást, ami a való világot a lelkünkhöz formálja. Mindenki tudja, hogy a cirkuszosok lakókocsiban laknak, kitérdelt mackóban és vödörben hordják a vizet, de amikor a kupolában flitteres ruháikon csillognak a fények, mindent elhiszünk nekik. Ebben segít gyorsan és hatásosan egy olyan illusztráció, ami ötvözi a pozitív terméksajátosságokat egy hangulattal úgy, hogy mindkettő kicsit túlígér. Egy gyerektermékre nem érdemes dögös ízillusztrációt rakni, mert a gyerekek élettapasztalata szerint a dínó mindent visz. (Persze itt vannak az anyukák… az egy külön rovat.)
A korszerű kompozíciók letisztultak, kevés elemből állnak, súlyozottak, fókuszban a termék erőssége, az életlen háttérben pedig a mentális üzenet. Átlagos termékek esetén magasabb, elegáns termékek esetén egészen lapos látószöggel fejezzük ki hovatartozásukat. A fények bátrak, kontrasztosak, laposak, mint egy nyári reggel Toscanában. Mindezek után jön az utómunka. Aki látott már werkfilmet, tudja, miről beszélek, hiszen a fotóval még csak a valóságnál tartunk, az ígéret számítógépen készül. Rusztikusabb lesz a keksz, szaftosabb az eper, és a méz mézebb lesz a méznél. Így van ez rendjén, mert kit érdekel Monica Belucci kedd reggel háziköntösben, ha láthatjuk a Matrix 2-ben csúcsformában.
Aki eddig figyelt, és elolvasta az előző számokban megjelent első és második részt, a színek, tipográfia és ízillusztráció segítségével könnyen készíthet otthon is csomagolásterveket. Aki viszont nem olvasta ezeket, feltétlenül forduljon szakemberhez!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >DLA Piper Hungary/Omnibusz javaslat: szükséges egyszerűsítés vagy visszalépés a fenntarthatósági törekvésekben?
Február 26-án hivatalosan is elérhetővé vált a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségek…
Tovább olvasom >Slow Food Deutschland: nem a rovarok fogyasztása, hanem az élelmiszerpazarlás csökkentése lehet a megoldás
Kritikát fogalmazott meg a Slow Food Deutschland a rovarok Európában…
Tovább olvasom >