Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása. Energiahatékonysági intézkedéseket a cégek elsöprő többsége tett és továbbiakat is tervez, míg a munkavállalói fenntartható közlekedés elősegítése az egyik leggyorsabban növekvő prioritássá vált. A legegyszerűbben megvalósítható szelektív papírgyűjtés és a papírhasználat azonban továbbra is a leggyakoribb ökolábnyom-csökkentés a vállalatok gyakorlatában.
Az energiafelhasználás csökkentése mindent visz
Az energiafelhasználás csökkentése továbbra is prioritás a vállalatok számára, amit az mutat, hogy a 2024 második felében mért 86 százalékos arány az eddigi legmagasabb érték. Ami nem csoda, hiszen az ukrajnai háború meredek költségnövekedést okozott az energiaárakban: a fenntarthatósági index első adatfelvételekor, 2022. első félévében még csak 72 ponton állt. Számos cég modernizálja informatikai eszközeit, gépeit és berendezéseit, hogy hatékonyabb megoldásokat alkalmazzon. Informatikai eszközök és gépek energiatakarékos cseréjét a vállalatok 81 százaléka vállalta vagy tervezte, a gépjárművek környezetbarátabbra történő cseréjét tervező cégek aránya pedig az előző félévi 47-ről 54 százalékra emelkedett. Mindeközben a veszélyes hulladékot továbbra is a cégek 54 százaléka kezeli környezetbarát módon.
Ugyanakkor, míg a cégek nagy része az energiahatékonyságot célzó lépéseket tesz, addig a zöldenergia használata továbbra is marginális: a vállalatok mindössze 4 százaléka vásárolt vagy tervez vásárolni zöldenergiát, a teljes energiafogyasztáshoz viszonyított használati aránya pedig csak 1,8% – igaz, ez az eddigi mérések legmagasabb értéke.
Munkavállalók támogatása és papírfelhasználás csökkentése
A munkavállalók fenntartható közlekedésének támogatása (bérletek, biciklitárolók például) kiemelt figyelmet kapott az elmúlt időszakban: a cégek négy tizede már tett lépéseket annak érdekében, hogy a dolgozókat környezetbarát munkába járásra ösztönözze – fél évvel ezelőtt ez az arány még 30% alatt volt.
A papírfelhasználás csökkentése fontos szempont maradt, feltehetően azért is, mert nem igényel komolyabb beruházást. A cégek 92 százaléka már tett lépéseket ezen a téren, például egyre több cég vált digitális megoldásokra a papíralapú folyamatok helyett, a szelektív papírgyűjtés és az újrahasznosított papír használata is egyre elterjedtebb.
Amire kevesebb figyelem jut: vízhasználat csökkentése, hőszigetelés, természeti erőforrások
Bár több területen növekedést láthatunk, bizonyos fenntarthatósági lépések háttérbe szorultak 2024. második felére. A legszembeötlőbb és aggodalomra ad okot, hogy két éve folyamatosan szorul vissza azon vállalatok aránya, amelyek a vízfelhasználásukat csökkentik: a most mért 31 százalékos arány a mélypont – a fenntarthatósági index soha nem mutatott még ilyen alacsony arányt. Két másik tevékenységben is soha nem látott mélységbe zuhant a mutató: a természeti erőforrások kíméletes felhasználását preferáló cégek aránya 9, míg a környezetvédelmi szervezetek támogatásának aránya 7 százalékra esett vissza. De ugyanígy csökkent az ingatlanok hőszigetelése is: jelenleg a cégek fele foglalkozik ezzel.
CSR: az etikus viselkedés előtérben
A CSR-tevékenységek közül kiemelkedik az etikus üzleti viselkedés fontossága, amelyet a vállalatok 61 százaléka tart kiemelt témának. Azokat a cégeket viszont, amelyek rendelkeznek fenntarthatósági stratégiával, leginkább az alkalmazottakkal szembeni méltányos bánásmód foglalkoztatja (74%), de a felmérésben résztvevő összes vállalat számára is ez a második leggyakoribb téma (58%). A legnépszerűbb CSR-témák között van még a munka-magánélet egyensúlyának támogatása, az őszinte marketingkommunikáció és a sokszínű munkahelyek létrehozása is.
Összességében viszont azon cégek 29 százalékos aránya, amik egyik témával sem foglalkoznak, a múlt félévi 33% után a legmagasabb, azaz tízből három vállalat egyáltalán nem érzi fontosnak a társadalmi felelősségvállalást, ami nem túl kedvező jel.
Kapcsolódó cikkeink
Sokaknál szűkebb lesz a karácsony
A magyar lakosság bruttó pénzügyi vagyona 2024 harmadik negyedévében elérte…
Tovább olvasom >K&H: átlagosan 49 ezer forintot szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra
A korábbi évekhez hasonlóan a fiatalok 84 százaléka tervez ajándékvásárlást…
Tovább olvasom >K&H: a digitális rezsivel számolni kell a fiataloknak
Olyan magasságokban van a családok digitális rezsije, hogy egy ajándékba…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >