Csökkent az áremelést tervező cégek aránya Németországban
Áprilisban kevesebb német vállalat tervezett áremelést a következő három hónapban, mint egy hónappal korábban – derült ki az ifo német gazdaságkutató intézet csütörtökön közzétett felmérésének adataiból.

Különösen a maginfláció marad magas
Az ifo (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.) csütörtökön közzétett adatai szerint Németországban a gazdaság egészére vonatkozó árvárakozások áprilisban 21,5 pontra csökkentek a márciusi 27,1 pont után. Ez volt sorozatban – a hetedik visszaesést mutató hónap.
Az indikátor azt mutatja meg, hogy a vállalatok mekkora része tervez áremelést a következő három hónapban. Úgy számítják ki, hogy az árcsökkentést tervező vállalatok százalékos arányát kivonják az áremelésre készülő vállalatok százalékos arányából. Az ifo nem kérdez rá a tervezett árváltozások mértékére.
„Az áremelési hullám valószínűleg már tetőzött”
– jelentette ki Timo Wollmershäuser, az ifo vezető közgazdásza.
Az infláció valószínűleg csak nagyon lassan csökken a következő hónapokban, különösen a maginfláció marad magas – tette hozzá Timo Wollmershäuser.
A kiskereskedelem árvárakozásai 48,7 pontról 43,2 pontra csökkentek áprilisban. Azonban a kiskereskedelem egyes területein még mindig emelkedett az indikátor: az ételek és italok árvárakozási mutatója nagyon magas szinten áll, 64,8 pontról 69,9 pontra emelkedett áprilisban. A számítógépek és szoftverek esetében is emelkedett az indikátor áprilisban. Az étteremtulajdonosok és az autókereskedők árvárakozásai viszont csökkentek az év negyedik hónapjában. A szórakoztatóelektronikai ágazatban a márciusi 28,0 pontról 8,9 pontra esett az indikátor áprilisban.
A feldolgozóiparban lényegesen kevesebb vállalat tervez áremelést, az árvárakozások 17,7 pontról 12,4 pontra csökkentek áprilisban. Az iparvállalatok szerény többsége továbbra is emelni szeretné árait, különösen a ruhagyártók (60,8 pontos indikátor a márciusi 47,4 pont után), ezt követi az elektronikai ipar (25,9 pontos mutató a márciusi 35,1 pont után). Növekszik azonban azon ipari ágazatok aránya, amelyek a közeljövőben ismét csökkenteni kívánják áraikat. Egyebek mellett a vegyiparban és a papíriparban a cégek többsége már az eladási árak csökkenését feltételezi.
Az építőiparban az indikátor 5,0 pontra csökkent áprilisban a márciusi 6,6 pont után.
Kapcsolódó cikkeink
A német kiskereskedők 60%-a hirdet a közösségi médiában
Egy friss felmérés szerint Németországban a kiskereskedők közel 60%-a használ…
Tovább olvasom >Németországban emelkedtek a nagykereskedelmi árak júniusban
Németországban júniusban gyorsult a nagykereskedelmi árak éves növekedése, havi összevetésben…
Tovább olvasom >A fenntartható gazdaságélénkítés kulcsa az épületállomány energetikai megújítása
A hazai lakóépületek energiahatékonysági korszerűsítése egyszerre jelent gazdasági növekedési lehetőséget,…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: az egy évvel korábbihoz képest 2,6, az előző hónaphoz mérten 1,3 százalékkal mérséklődött az ipari termelés májusban
2025 májusában az ipari termelés volumene 2,6 százalékkal elmaradt az…
Tovább olvasom >Egyre profibban vásárolunk
Rendhagyó helyszínen, a SPAR Regnum Húsüzem és Oktatóközpontban tartotta meg…
Tovább olvasom >Bővült az AutoWallis gépjármű-értékesítése az első félévben
Elsősorban akvizíciók hajtották az AutoWallis Csoport gépjármű-értékesítésének 3,4 százalékos növekedését…
Tovább olvasom >