Csökkent az áremelést tervező cégek aránya Németországban
Áprilisban kevesebb német vállalat tervezett áremelést a következő három hónapban, mint egy hónappal korábban – derült ki az ifo német gazdaságkutató intézet csütörtökön közzétett felmérésének adataiból.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/Kepernyofoto-2023-04-27-18.33.32.png)
Különösen a maginfláció marad magas
Az ifo (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.) csütörtökön közzétett adatai szerint Németországban a gazdaság egészére vonatkozó árvárakozások áprilisban 21,5 pontra csökkentek a márciusi 27,1 pont után. Ez volt sorozatban – a hetedik visszaesést mutató hónap.
Az indikátor azt mutatja meg, hogy a vállalatok mekkora része tervez áremelést a következő három hónapban. Úgy számítják ki, hogy az árcsökkentést tervező vállalatok százalékos arányát kivonják az áremelésre készülő vállalatok százalékos arányából. Az ifo nem kérdez rá a tervezett árváltozások mértékére.
„Az áremelési hullám valószínűleg már tetőzött”
– jelentette ki Timo Wollmershäuser, az ifo vezető közgazdásza.
Az infláció valószínűleg csak nagyon lassan csökken a következő hónapokban, különösen a maginfláció marad magas – tette hozzá Timo Wollmershäuser.
A kiskereskedelem árvárakozásai 48,7 pontról 43,2 pontra csökkentek áprilisban. Azonban a kiskereskedelem egyes területein még mindig emelkedett az indikátor: az ételek és italok árvárakozási mutatója nagyon magas szinten áll, 64,8 pontról 69,9 pontra emelkedett áprilisban. A számítógépek és szoftverek esetében is emelkedett az indikátor áprilisban. Az étteremtulajdonosok és az autókereskedők árvárakozásai viszont csökkentek az év negyedik hónapjában. A szórakoztatóelektronikai ágazatban a márciusi 28,0 pontról 8,9 pontra esett az indikátor áprilisban.
A feldolgozóiparban lényegesen kevesebb vállalat tervez áremelést, az árvárakozások 17,7 pontról 12,4 pontra csökkentek áprilisban. Az iparvállalatok szerény többsége továbbra is emelni szeretné árait, különösen a ruhagyártók (60,8 pontos indikátor a márciusi 47,4 pont után), ezt követi az elektronikai ipar (25,9 pontos mutató a márciusi 35,1 pont után). Növekszik azonban azon ipari ágazatok aránya, amelyek a közeljövőben ismét csökkenteni kívánják áraikat. Egyebek mellett a vegyiparban és a papíriparban a cégek többsége már az eladási árak csökkenését feltételezi.
Az építőiparban az indikátor 5,0 pontra csökkent áprilisban a márciusi 6,6 pont után.
Kapcsolódó cikkeink
Ez vezethet a gazdaság bővüléséhez 2025-ben
Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány legfrissebb elemzése szerint Magyarország gazdasági teljesítménye…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Lemaradó export, leszakadó munkatermelékenység
A visegrádi országok alapvetően export vezérelt, nyitott gazdaságok. Ezt jól…
Tovább olvasom >Rekordbevételt hozhat a Valentin-nap a kiskereskedelemben
A Valentin-napi költések világszerte rekordot dönthetnek idén, mind az Egyesült…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >