Csökkent az áremelést tervező cégek aránya Németországban
Áprilisban kevesebb német vállalat tervezett áremelést a következő három hónapban, mint egy hónappal korábban – derült ki az ifo német gazdaságkutató intézet csütörtökön közzétett felmérésének adataiból.

Különösen a maginfláció marad magas
Az ifo (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.) csütörtökön közzétett adatai szerint Németországban a gazdaság egészére vonatkozó árvárakozások áprilisban 21,5 pontra csökkentek a márciusi 27,1 pont után. Ez volt sorozatban – a hetedik visszaesést mutató hónap.
Az indikátor azt mutatja meg, hogy a vállalatok mekkora része tervez áremelést a következő három hónapban. Úgy számítják ki, hogy az árcsökkentést tervező vállalatok százalékos arányát kivonják az áremelésre készülő vállalatok százalékos arányából. Az ifo nem kérdez rá a tervezett árváltozások mértékére.
„Az áremelési hullám valószínűleg már tetőzött”
– jelentette ki Timo Wollmershäuser, az ifo vezető közgazdásza.
Az infláció valószínűleg csak nagyon lassan csökken a következő hónapokban, különösen a maginfláció marad magas – tette hozzá Timo Wollmershäuser.
A kiskereskedelem árvárakozásai 48,7 pontról 43,2 pontra csökkentek áprilisban. Azonban a kiskereskedelem egyes területein még mindig emelkedett az indikátor: az ételek és italok árvárakozási mutatója nagyon magas szinten áll, 64,8 pontról 69,9 pontra emelkedett áprilisban. A számítógépek és szoftverek esetében is emelkedett az indikátor áprilisban. Az étteremtulajdonosok és az autókereskedők árvárakozásai viszont csökkentek az év negyedik hónapjában. A szórakoztatóelektronikai ágazatban a márciusi 28,0 pontról 8,9 pontra esett az indikátor áprilisban.
A feldolgozóiparban lényegesen kevesebb vállalat tervez áremelést, az árvárakozások 17,7 pontról 12,4 pontra csökkentek áprilisban. Az iparvállalatok szerény többsége továbbra is emelni szeretné árait, különösen a ruhagyártók (60,8 pontos indikátor a márciusi 47,4 pont után), ezt követi az elektronikai ipar (25,9 pontos mutató a márciusi 35,1 pont után). Növekszik azonban azon ipari ágazatok aránya, amelyek a közeljövőben ismét csökkenteni kívánják áraikat. Egyebek mellett a vegyiparban és a papíriparban a cégek többsége már az eladási árak csökkenését feltételezi.
Az építőiparban az indikátor 5,0 pontra csökkent áprilisban a márciusi 6,6 pont után.
Kapcsolódó cikkeink
Továbbra is a határon: májusban is lassult a feldolgozóipari növekedés
A Beszerzési Menedzser Index (BMI) 2025 májusában épphogy a bővülési…
Tovább olvasom >Egyre nagyobb a német fogyasztók hazai élelmiszerekbe vetett bizalma
A német fogyasztók 89%-a biztonságosnak vagy nagyon biztonságosnak tartja az…
Tovább olvasom >A száj- és körömfájás járványnak lassan vége, de a gazdasági hatásaira megoldást kell találni
Idén márciusban ütötte fel fejét hazánkban a párosujjú patásokat érintő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >Megtartotta közgyűlését az Országos Kereskedelmi Szövetség
Az Országos Kereskedelmi Szövetség éves közgyűlésén megerősítette egyes régi, illetve…
Tovább olvasom >860 milliárdos árbevételt ért el 2024-ben a Coop
Mintegy 4 százalékos növekedésnek köszönhetően 860 milliárd forintos árbevételt ért…
Tovább olvasom >