Csökkent a magyar sörpiac
2013-ban közel 5%-kal csökkent a hazai sörértékesítés, köszönhetően az év elején jelentősen megemelkedett jövedéki adónak – többek között ez derült ki Sörszövetség sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták a sörgyártó cégek tavalyi adatait összegző éves iparági jelentést. A számokból kiderült, hogy a túladóztatás elkerülésével a söripar jelentős mértékben hozzájárulhatna a magyar gazdaság növekedéséhez.
Az előző év enyhe növekedése után, 2013-ban 4,45%-kal csökkent a belföldi sörértékesítés 2012-höz képest. A visszaesés mögött elsősorban az év eleji 10%-os jövedéki adó emelés áll – hangzott el a Magyar Sörgyártók Szövetségének éves sajtótájékoztatóján. A hazai sörpiac közel 90%-át lefedő, a három legnagyobb hazai sörgyár képviseletét ellátó szervezet által bemutatott éves jelentésből kiderül: a söripari vállalatok 2013-ban összesen 66 milliárd forint adót fizettek be a költségvetésbe, melynek jelentős tétele a jövedéki adó (37 Mrd Ft), az ÁFA (21 Mrd Ft), valamint a környezetvédelmi termék díj (2,1 Mrd Ft).
Az elmúlt 5 év tapasztalatai alapján egyértelműen kimutatható, amikor nem növekedett a jövedéki adó, akkor a sörforgalom és az adóbevétel is növekedett. Ugyanakkor, amikor a jövedéki adó szintje növekedett, a forgalom csökkent, így az adóbevétel csak kis mértékben tudott növekedni.
Csíkné Dr. Kovács Klára, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke elmondta: „A fogyasztók árérzékenységének köszönhetően folytatódott a gazdaságos árkategóriájú sörök térnyerése a prémium és középkategóriás termékek rovására.”
A közvetlen foglalkoztatás területén kismértékű emelkedés volt tapasztalható 2013-ban a söriparban, ami a teljes vertikumra pozitív hatással volt. „Egy söripari munkahely körülbelül 15 további munkahelyet teremt a mezőgazdasági termelés, a marketing, a logisztika és csomagolás, továbbá a vendéglátás területén” – fejtette ki Csíkné Dr. Kovács Klára. Hozzátette: az indirekt foglalkoztatáson keresztül Magyarországon közel 25 ezer munkavállalónak ad munkát a söripar.
A Sörszövetség elnöke elmondta: A söripar tovább erősítette a környezettudatos fogyasztói és vásárlói magatartást az aludobozok gyűjtési rendszerének fejlesztésével. Az ország több,mint 200 kiskereskedelmi pontján gyűjtő automaták segítségével ösztönzi a gyűjtést, és ez által az újrahasznosítást.”
„A söripar környezeti terhelésének további csökkentése érdekében 2014-ben újabb közös kezdeményezésre lehet számítani” – árult el részleteket a Sörszövetség elnöke az idei tervekből.
A sörgyártók emellett továbbra is aktívan részt vesznek a magyar társadalmi életben: támogatják a helyi közösségeket, segítik konkrét társadalmi problémák megoldását és társadalmi szervezetekkel való együttműködés révén terjesztik jó gyakorlataikat más üzleti szereplők fejlődését is segítve.
A kulturált, felelős alkoholfogyasztás fejlesztése 2013-ban is a sörgyártók kiemelt fontosságú célja volt. Ennek érdekében a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó jogszabályok és az etikai kódex betartása mellett a Szövetség továbbra is szorosan együttműködik az Önszabályozó Reklámtestülettel. A Sörszövetség által fejlesztett népszerű okostelefon alkalmazás, a JÓFEJ használatával a felnőtt lakosság 2013-ban is rendszeresen ellenőrizhette, hogy alkoholfogyasztást követően mikor ülhet újra a volán mögé.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >