Csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovák üzletekben
Rekordalacsony szintre, a tavalyi 50 százalékról 46 százalékra csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovák üzletekben – közölte a Szlovák Élelmiszeripari Kamara egy felmérésre hivatkozva Pozsonyban csütörtökön.
A jelentés szerint a hazai élelmiszerek aránya a visegrádi négyek és a többi környező ország közül is Szlovákiában a legalacsonyabb. A helyben készült élelmiszerek aránya a V4-országok közül a lengyel üzletekben a legmagasabb, 87 százalék. Ez az arány az Eurostat adatai szerint Magyarországon 78, Csehországban 76 százalék.
„Nagyon kellemetlen meglepetés volt, hogy a hazai élelmiszerek fogyasztását támogató kampányok dacára csökkent ezek aránya a szlovákiai üzletekben” – mondta Daniel Poturnay, a Szlovák Élelmiszeripari Kamara elnöke. Hozzátette: a háttérben a többi között az áll, hogy míg tavaly a szlovák szaktárca alig néhány tízezer eurót költött a hazai élelmiszerek népszerűsítésére, addig például Csehországban közel 200 millió cseh koronát fordítottak ilyen célra.
Poturnay rámutatott: bár egy áprilisban készített felmérésük szerint a szlovákiai vásárlók 82 százaléka tartja fontosnak, hogy hazai élelmiszereket vásároljon, a gyakorlatban a fogyasztói szokások mégis mások. Hozzátette: a számok magukért beszélnek, hiszen míg 2010-ben az ország élelmiszerimportja 3,1 milliárd eurót tett ki, addig ez 2011-ben már 3,6 milliárd volt. E trend hatásai a foglalkoztatottság terén is megmutatkoztak: az élelmiszeriparban dolgozók száma a rendszerváltás óta 54, az ország uniós csatlakozása óta 22, az utóbbi egy évben pedig 3 százalékkal csökkent Szlovákiában.
A hazai élelmiszerek aránya Szlovákiában a kisebb üzletekben a legmagasabb, 67 százalék, a sorban a szupermarketek következnek 54 százalékos aránnyal, a legkevesebb hazai élelmiszert – 47 százalék – pedig a hipermarketek forgalmazzák.
Az egyes élelmiszer szegmenseket tekintve a szlovákiai üzletek polcain a legmagasabb arányban – 69 százalék – az ásványvizek képviselik a hazai termelést, majd a tej következik 60 és a sör 58 százalékos aránnyal. A legalacsonyabb, 36 százalékos az arány az olajok és édességek szegmensében, illetve a tartós élelmiszereknél, ahol csak 20 százalékot ér el. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >