Csökkenő piacon relatív nyertes a rizsdesszert

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 09. 20. 11:24

Nemcsak a növekvő infláció, hanem a háztartások által vásárolt mennyiség visszafogása is sújtja a hűtött tejdesszertek kategóriáját. Nem alapvető élelmiszer lévén könnyebben lemondunk róla, és ritkábban veszünk tejes édességet – erre mutatnak rá a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikkeinek vásárlását monitorozó adatai.

2011 első negyedévében általánosan megfigyelhető volt az élelmiszerárak gyors ütemű emelkedése, és ez a tendencia a hűtött tejdesszertek esetében is érvényesült. A tejszeleteket, Túró Rudikat, pudingokat, liegeois termékeket, rizsdesszerteket és édes túrókrémeket magában foglaló kategória kilogrammonkénti átlagára közel 13 százalékkal emelkedett az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest. Legnagyobb mértékben, közel 30 százalékkal a pudingok ára nőtt. Az áremelkedés akkor ilyen szembeötlő, ha éves eredményeket hasonlítunk össze; mivel 2010 során fokozatosan nőttek az árak, ezért 2011 első negyedéve már nem jelentett nagy ugrást 2010 utolsó negyedévéhez képest, sőt, több kategóriában (pl. éppen a pudingoknál) alacsonyabb árszintet mutatott.

Az éves távlatban emelkedő árak tükröződnek a mérséklődő vásárlási kedvben is: a háztartások több mint 10 százalékkal kevesebb mennyiséget vásároltak meg a hűtött tejdesszertekből 2011. január–március időszakában, mint egy évvel korábban. A megvásárolt mennyiség csökkenése mögött jellemzően a vásárlások gyakoriságának visszafogása áll.

Hasonló jelenségre mutatnak rá a közelmúltban készült fogyasztási szokásokat vizsgáló felmérések, vagyis hogy alaposabban meggondoljuk, mit vásárolunk meg a napi bevásárlás során, és többször mondunk le bizonyos termékek megvásárlásáról – igaz ez a nem alapélelmiszerek közé tartozó hűtött tejdesszertekre is.

Érdemes megemlíteni a vizsgált kategórián belül a rizsdesszertek fejlődését. A kilogrammonkénti átlagáruk harmada a Rudiknál és a hűtött tejszeleteknél mért árnak, mely a sikeres termékkommunikációk mellett szintén hozzájárul a termékcsoport népszerűségének emelkedéséhez. Bár a teljes hűtött tejdesszert-kategória mennyiségének még mindig csak 8 százalékát teszi ki, 2010 első negyedévéhez képest csaknem duplájára nőtt a rizsdesszertekből a magyar háztartások vásárlása. Bővült a vásárlói hatókör is: míg 2010 első negyedévében a magyar háztartások 5 százaléka vásárolt ilyen terméket, addig ez a szám 7 százalékra emelkedett 2011 első negyedévére.

Kapcsolódó cikkeink