Csökkenő kiskereskedelmi forgalom, erősödő feketegazdaság
A KSH adatai szerint 2009. februárjában a kiskereskedelmi forgalom értéke 536 milliárd forint volt, ami már az év első hónapjához képest is visszaesést jelent.
A februári kiskereskedelmi értékesítés változatlan áron számítva (volumenben) 5%-kal marad el az előző évi februáritól (ebben a járműértékesítés nincs benne). A visszaesés mértéke februárban nagyobb volt, mint januárban, így a válsághatások erősödtek a kereskedelemben is, szinte valamennyi jelentős súlyú áruterületen egyaránt. Az egyes árucsoportokat tekintve az élelmiszereknél az átlagosnál kisebb, 2,5% volt a visszaesés mértéke az előző év azonos hónapjához képest. Rendkívüli a visszaesés mértéke a különböző iparcikk féleségeknél, átlagosan 10%, ezen belül a tartós cikkeknél 20%, a járműveknél 28%, egyes vegyes jellegű iparcikkeknél 15%. A ruházati cikkeknél feltehetően az akciós időszaknak köszönhetően csak 3% volt a visszaesés, a könyveknél, papírárunál 6%. Az egyedüli válságálló termék az illatszer, ahol viszont 6% volt a bővülés. „Természetes”, hogy a használt cikkeknél 6%-kal bővült a vásárlások mennyisége előző év februárjához képest. A gazdaság teljesítményének, az ipari termelésnek a visszaesése, a reálkeresetek csökkenése egyértelmű hatást gyakorol a kereskedelemre is. A 2009. évi kilátások rendkívül kedvezőtlenek, nemcsak a rossz évkezdet, hanem a korábbi időszakok visszaesése miatt is: 2007-ben 3%-kal, 2008-ban 2%-kal csökkent a kiskereskedelmi értékesítés (volumenben számolva), 2008. decemberében, a hagyományos csúcsidőszakban is 3%-os visszaesést mutatnak a forgalmi adatok. Kisebb mértékben csökken az alkalmazottak száma is a kereskedelemben: decemberben 363, januárban 361, februárban 357 ezer volt a számuk. Csökkent a vállalkozások száma is az ágazatban, a tavalyi 200 ezerről 194 ezerre. Számolni kell ebben az évben az értékesítőhelyek számának csökkenésével is. Ez a piaci helyzet azt mutatja, hogy az általános forgalmi adó bejelentett emelése nem fogja a remélt költségvetési bevételt eredményezni, még jobban visszaveti az értékesítést és erősíti a feketegazdaságot.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kötelezi beszállítóit Carrefour a Nutri-Score értékek közzétételére
Franciaországban előírta a Carrefour, hogy minden márkás termék beszállítója köteles…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >