Csökken a sörfogyasztás Németországban és Európában
A német sörkultúra világszerte ismert, ám az idei labdarúgó-Európa-bajnokság alatt sem sikerült fellendíteni a fogyasztást. A német sörértékesítés jelentős visszaesést mutat, 2024 első felében a statisztikák 25,8 millió literes csökkenést mértek az előző évhez képest. Az alkoholos italok iránti érdeklődés csökkenése hosszú távú európai trendet tükröz, amely leginkább a fiatalabb generációk körében figyelhető meg – írja az Index.
Az elmúlt évtizedekben az egy főre eső alkoholfogyasztás csökkenése világjelenséggé vált: mind a hagyományos sörfogyasztás, mind a borok iránti érdeklődés mérséklődik Európa-szerte. Az adatok szerint az EU-ban gyártott alkoholos sör mennyisége is visszaesett, a 2023-ban előállított 32,5 milliárd liter mintegy 5 százalékkal marad el a korábbi évhez képest. Magyarországon az öt legnagyobb sörgyártó 2022 óta körülbelül 10 százalékos forgalmi visszaesést tapasztalt, míg Csehországban az egy főre jutó éves fogyasztás szintén csökkent.
A háttérben generációs változások is állnak. Az úgynevezett Z generáció – amelyre az egészségtudatos életmód és a tudatos alkoholfogyasztás jellemző – egyre kisebb mértékben van jelen a hagyományos alkoholpiacokon. A mindful drinking mozgalom, amely az alkohol mértékletes vagy teljes mellőzésére hívja fel a figyelmet, mind több követőt vonz a fiatalok körében. Az egészségtudatosabb életmód mellett az alkoholfogyasztás hosszú távú egészségügyi hatásai is jelentős szerepet játszanak ebben a döntésben.
A kínálat is reagál az új fogyasztói igényekre: a boltok polcain egyre több alkoholmentes sör, likőr és bor jelenik meg, és a gyártók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a szeszmentes termékek fejlesztésére. Az Anheuser-Busch InBev például célul tűzte ki, hogy 2025-re az eladott söreinek 20 százaléka alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes legyen.
Kapcsolódó cikkeink
Felvették a cseh szellemi örökség listájára a csehországi sörkultúrát
Felvették a cseh szellemi kulturális örökség listájára a csehországi sörkultúrát…
Tovább olvasom >Az alkoholmentes borok térnyerése: dinamikus növekedés és hazai sikerek
Az alkoholmentes borok piaca az elmúlt években jelentős növekedést mutatott,…
Tovább olvasom >Közel 5 milliárd euróval járul hozzá a spanyol gazdasághoz a Heineken
A Heineken 2023-ban 4,84 milliárd euróval járult hozzá a spanyol…
Tovább olvasom >További cikkeink
Erős márkák, erős Magyarország: a Nemzetgazdasági Minisztérium aktívan támogatja a hazai vállalkozások márkaépítési törekvéseit
A hazai vállalkozások versenyképességet támogató adórendszer, a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok,…
Tovább olvasom >GKI elemzés: A gazdasági kiszolgáltatottságról mi magunk is tehetünk
A kormány 2025-ös „repülőrajtjához” szükség lenne az export felfutására (a…
Tovább olvasom >Top 50 a turizmusban: ők voltak az ágazat fontos szereplői 2024-ben
Gyulay Zsolt, Gerendai Károly, Kreinbacher József, Orbán Ráhel, Scheer Sándor,…
Tovább olvasom >