Csökken a különbség az online csak böngészők és a vásárlók között

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 11. 07. 09:40

Az online vásárolni szándékozók aránya megduplázódott 2011 óta olyan fogyasztási cikkek és szórakoztatással kapcsolatos termékek tekintetében, mint például e-könyv, belépőjegy, sportszer és játék, állapítja meg hatvan országban végzett felmérése alapján a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat.

John Burbank stratégiai kezdeményezésekért felelős elnök Nielsen

John Burbank
stratégiai kezdeményezésekért felelős elnök
Nielsen

A digitális lehetőségek villámgyors változása a fogyasztókban kialakította a kalandos és felfedező jellegű online vásárlás képét, állapítja meg a trendekkel kapcsolatban John Burbank, a Nielsen stratégiai kezdeményezésekért felelős elnöke:

– A fogyasztók mindenütt jó terméket akarnak jó áron, és a virtuális környezet látszólag korlátlan választéka új lehetőséget kínál a kereskedőknek is és a fogyasztóknak is.

Az élelmiszerek és más fogyasztási cikkek online piaca új ígéretekkel kecsegtet, bár kevésbé erőteljesen, mint sok más árucikkel kapcsolatban. A kozmetikumokat online vásárolni szándékozók aránya 2011 óta világszerte átlagosan 6 százalékponttal 31 százalékra emelkedett; élelmiszernél ez a mutató 5 százalékponttal 27 százalékra nőtt; míg a babaápolást és -étkeztetést szolgáló termékeknél ugrásszerű növekedést, 12 százalékponttal többet, 20 százalékot ért el. Állateledelnél a 2012. évi 9 százalékról idén 21-re bővült az online beszerzést tervezők aránya.

Online vásárlás vagy tájékozódás?

Amikor az emberek ruházati cikk, belépőjegy, könyv vagy játék beszerzésével kapcsolatban tájékozódnak a neten, szállodai szobát vagy utazást foglalnak, akkor legtöbbször ugyanannyian böngésznek online, mint ahányan egyúttal vásárolnak is.

Például kozmetikumnál a világszerte megkérdezettek átlag 33 százaléka mondja, hogy böngészik a neten, és 31 százalék vásárol is online. Tehát majdnem mindenki.

Hasonlóan kedvezően alakul böngészők és vásárlók globális aránya a testápoló szereknél (31/29) és az élelmiszernél (30/27). A válaszadók egynegyed körüli része böngészik és vásárol állateledelt (24/21), valamint babák ellátásához szükséges cikkeket (23/20). Nagyjából egyötöd rész böngészik és vásárol virágot (20/18), továbbá alkoholos italt (20/17).

– Amelyik élelmiszernél, háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál a böngészőkhöz viszonyítva magas a vevők aránya, ott a mutató jelzi, hogy ezeket a termékeket lojális fogyasztók ismétlődően vásárolják – hangsúlyozza John Burbank. – Bár az említett kategóriák még az online elfogadás kezdeti stádiumánál tartanak, ez a tendencia nagyon jó hírt jelent az online kiskereskedőknek: ugyanis eljött az ideje, hogy többcsatornás kísérletekbe fogjanak olyan fogyasztók számára, akik aktívan tájékozódnak és vásárolnak mind a digitális, mind a kézzel fogható lehetőségek révén. Hiszen egyre több az olyan fogyasztó, aki nem tesz különbséget a kettő között.

Viszont a következő termékekről a fogyasztók a neten inkább csak informálódnak, mintsem vásárolnának: elektromos háztartási készülék, mobiltelefon, számítógép (hardware/software), sportszer, videó/DVD/játék, autó, motorkerékpár. Ezeknek az árucikkeknek egy része drága, vagy pedig vásárlás előtt ki kell próbálni. Itt az online böngészők és vásárlók aránya közti különbség 7 százalékpont körül alakul.

Egyre fontosabbak a mobileszközök

Amíg a számítógép az online tájékozódás és vásárlás legkedveltebb eszköze a világ minden régiójában, addig a mobiltelefon szoros második például Ázsia/Óceániában (52 százalékos említés) és Latin-Amerikában (48). Európában a válaszadók egyharmada (33 százaléka) használ mobiltelefont böngészésre vagy vásárlásra, Észak-Amerikában pedig valamivel több, mint egynegyede (27).

– Felmérésünk figyelemre méltó eredménye, hogy a fogyasztók körében a világ minden részén fontosak a mobileszközök az e-kereskedelemben – mutat rá John Burbank. – Ezeknek az eszközöknek a használata kérdések sorát veti fel kiskereskedők és gyártók számára egyaránt. Például azt, hogy megmarad-e a nagybevásárlás, amikor a fogyasztók egy üzletben töltik meg mindenféle árucikkel a kosarukat, vagy inkább majd naponta különböző boltokban, többször vesznek egy-két dolgot? Hogyan hatnak a potenciálisan új vásárlási szokások a régóta megszokottakra? Egy-két év múlva az ágazat szereplői számára fontos lesz, hogy megismerjék ezeknek a szokásoknak a részleteit.

Kapcsolódó cikkeink