Csökken a hazai tejgyártók részesedése
Az ország uniós csatlakozása után jelentősen megváltozott az ország tejtermelése. A 2004-es vállalati és vámstatisztikai adatok szerint a Tej Terméktanácshoz tartozó vállalkozások 96,2 milliárd forint értékben 1,506 milliárd liter tejet vásároltak fel. Tavaly ennél kevesebb, mintegy 1,440 milliárd liter került a feldolgozókhoz. Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnöke elmondta, hogy a hazai alapanyagból előállított tej és tejtermék belpiaci értékesítése az elmúlt évben 2004-hez képest további 6 százalékkal csökkent. Az értékesítési adatokból egyértelműen megállapítható, hogy a magyar vállalatok piaci részesedése főként az egyre jelentősebb importnak köszönhetően romlik. A hazai feldolgozók értékesítése a sűrített tej esetében a negyedére, a tejpornál 40 százalékára, a vaj és vajkészítményeknél a 84 százalékára zsugorodott. A fogyasztói tej, valamint a sajt és túró értékesítése – amely tejegyenértékben az összes belföldi értékesítés 84 százalékát reprezentálja – tíz százalékos csökkenést mutat. A tej, tejszín árucsoportban több mint tizenháromszorosára nőtt a behozatal, ez a savanyított termék kategóriában 82 százalékkal magasabb, mint a csatlakozás előtti évben volt. A legnagyobb a nyomás a sajtok piacán, ahol ebben az összehasonlításban 56 százalékos a növekedés, ami azt is jelenti, hogy a havi átlag 6400 tonna hazai gyártású túró és sajt mellett még megjelenik a piacon esetenként több mint 2000 tonna, zömében kommersz kategóriájú, külpiacról származó termék. Ugyanakkor emelkedett a kivitel a környező országokba és Lengyelországba Túró Rudiból, gyümölcsjoghurtból.
Nő az import, de az export is
A magyar sajtkivitel tavaly meghaladta a 17 ezer tonnát. Az orientális típusú krémfehérsajtot és Hajdúsajtot főként az arab országokban vásárolják. A svájci típusú sajtokból a Pannónia a legsikeresebb exportcikk 2300 tonnás kivitellel, ebből az USA-ba is jut. Trappistát, gaudát, edamit és ömlesztett sajtokból kamionnyi tételeket visznek a környező országokba, ahol egyes sajtkereskedésekben a magyar áru bevezetett cikknek számít.
Az idén folytatódott az import növekedése, mert az első félévben több mint 12,6 ezer tonna sajt érkezett az országba, ami másként számolva annyit jelent, hogy a hazai gyártású sajthoz, túróhoz mérten az import részesedése eléri a 35 százalékot.
Mindenképpen pozitív eredménynek számít, hogy a sajtexportálók az elmúlt évben, a harmadik országokban képesek voltak piaci pozícióikat megőrizni. 2005-ben kiemelkedő nagyságú, százmillió kilogrammot meghaladó nyerstejet exportáltak. Ezek után a tavalyi export dollárban számított értéke 28 százalékkal magasabb (118,3 millió dollár), mint a 2003 évi. A növekedés mindenképpen a nagy mennyiségű nyerstejexportnak tudható be.
Magyarországon a tejfogyasztás az utóbbi időszakban évről évre minimális mértékben növekszik. Az egy főre jutó évenkénti fogyasztás 165 literre tehető.
A Tej Terméktanács évek óta folytat közösségi marketing programokat, ettől is remélve, hogy növekszik a fogyasztás. Az iskolai edukációs programmal a 10–18 éves gyermekek és fiatalok célcsoportját kívánja elérni, és ösztönözni az egészséges tej- és tejtermékfogyasztásra.
A már korábban bevezetett fehér szív-tej logó alkalmazásával ez évben egy kisebb léptékű hirdetési kampányt bonyolított a terméktanács. Ez a felnőtt korosztálynak szólt és a tej és tejtermékek táplákozás-élettani előnyei mellett a „Keresse a HU jelölést a csomagoláson” mondatra fokuszált.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >