Magazin: Csokiba mártott ünnepek

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 09. 06. 07:24

Jó sokat hozott saját magából a Mikulás tavaly, így aztán az édességgyártók jelentős forgalmi többletet könyvelhettek el az előző évhez képest. Mivel a fogyasztó zsebében a jövedelmek folyamatos emelkedése miatt több pénz maradt, a prémiumizáció felgyorsult, és már a saját márkás szektorban is jelen van. A gyártói márkák tartják a lépést: mind jobb és különlegesebb alapanyagokból egyre finomabb és szebb termékkel lepik meg vásárlóikat.

szezonédességek 2017-es év végi forgalmi dinamikája talán még magukat a gyártókat is meglepte. Persze, ha az átlagbérek tavalyi emelkedését nézzük, nem meglepő, ha a fogyasztók nem sajnálták a pénzt az ünnep, az ajándékozás minőségi körülményeinek megteremtésére.

Végh Kitti
márkamenedzser
Nestlé Hungária

– Mind a praliné, mind az üreges figurák szegmense két számjeggyel bővült az év második szakaszában – tájékoztatja lapunkat Végh Kitti, a Nestlé Hungária márkamenedzsere (édességek). – Praliné oldalról hódítottak a diszkontok saját márkás, prémium termékei. A diszkont csatorna a praliné mellett különösen az üreges szegmensben növelte tovább részesedését a hiper- és szupermarketekkel szemben. Az üreges figurák terén az elmúlt évek csökkenő értékesítést mutattattak volumenben, ám tavaly a sikeres húsvét után a karácsonyi szezon is átfordult növekedésbe. A volumenbővülés értékbeli növekedéssel is párosult. A gyártók pedig lépést tudtak tartani a diszkont PL-termékeinek a növekedésével.

Kelényi Kolos
az igazgatótanács elnöke
Szamos Holding

– Az elmúlt hat-hét év töretlen trendje, hogy a prémium édességek szezonról szezonra nagyobb fogyást mutatnak. Ez minden olyan gyártónak és kereskedőnek kedvező, akik tudatosan próbálják terelni a fogyasztói igényeket a minőségi termékek irányába – foglalja össze a piaci helyzetet Kelényi Kolos, a Szamos Holding Zrt. igazgatótanácsának elnöke.

 

 

 

 

Kivonódó bevonók

Tavaly az alapanyagárak sem hozták lépéskényszerbe a gyártói oldalt.

Sánta Sándor
ügyvezető igazgató
Chocco Garden

– A cukor és a kakaó ára is alacsony volt, utóbbi viszont idén tavasz óta megint erős emelkedésbe kezdett, ami árbefolyásoló tényező is lehet – hívja fel a figyelmet Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezető igazgatója, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, aki hozzáteszi: – A bevonómassza-figurák szinte teljesen eltűntek a hivatalos értékesítési csatornákból, több mint 95 százalék már a valódi csokoládék aránya. A fehér csokoládé továbbra is ritka a figuráknál, az étcsokoládé használata viszont erősödött, számos gyártó megjelent étcsokis termékekkel.

A minőség mindig az alapanyagoknál kezdődik. A piacról nem csupán – szinte – eltűntek a bevonómasszák: az erősödő tájékozott, igényes fogyasztóréteg megnézi, hogy a termék milyen csokoládéból készül, és akár szelektál is ez alapján.

Rácsai Marianna
kereskedelmi vezető
Lissé Édességgyár

A Lissé például, amely meghatározó szerepet tölt be a kereskedelmi márkák gyártásában a figurás piacon, csak jó minőségű alapanyagokat használ: belga csokoládét, UTZ minősített kakaót, és magas gyümölcstartalommal dolgozik.

– A sikeres 2017-es szezonunk többek között annak köszönhető, hogy hazánkban is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a minőségi termékekre, legyen ez gyártói brand, vagy akár saját márkás termék – mondja Rácsai Marianna, a Lissé Édességgyár Kft. kereskedelmi vezetője.

Átöltöznek a BOCI mikulások

A Nestlé szezonális termékek évek óta valódi csokoládéval készülnek, amely továbbra is a legnagyobb részét adja a piacnak. A cég tapasztalatai szerint a tradicionális mikulásfigurákkal szemben növekszik a piacon az egyéb figurák, tradicionális szezonális zsákok és egyéb összecsomagolások aránya. A vásárlók minden évben keresik az egyre prémiumabb és újabb ajánlatokat, ám eközben a tradicionális termékek iránt sem csökken az érdeklődés.

– Az üreges figurák piacát minden évben az újdonságok mozgatják. Az idei év végén a BOCI mikulások lecserélik régi köpenyüket, és teljesen megújulnak, a SMARTIES márkán belül pedig több különleges, újhullámos téli figura is megjelenik az év végi szezonban a boltok polcain a mikulások mellett – árulja el lapunknak Végh Kitti.

A korábbi években mindig alkalmaztak az árakciókon kívül egyéb eladásösztönzőket is, mint amilyen például a „Pick & Mix” promóció volt. A márkamenedzsertől megtudjuk: idén is terveznek partnereikkel közös tailor made aktivitást.

– Nagyobb szabású TV-kommunikációt továbbra sem folytatunk üreges figuráink kapcsán, de média- és in-store támogatást biztosítunk – szögezi le Végh Kitti. – Hiszünk abban, hogy az ismert márkáink mögötti, évek óta megszokott minőség és megbízhatóság kulcsszerepet játszik a vásárlók döntésében.

Különleges szaloncukrokkal készül a Szamos

A Szamos praliné prémium szaloncukrok értékesítési számai egyértelműen és nagymértékben erősödtek tavaly. A cég nem csupán a fogyasztónak kínálja ezeket otthonra, hanem cégajándékként is évről évre többet értékesít. A Magyarországon rendkívül erős Szamos brand prémium ereje a fokozott megbecsülést is kifejezi az ajándékozó részéről, így erősítve a meglévő üzleti együttműködéseket.

– Ízek tekintetében vannak örök favoritok, mint a marcipán vagy a marcipános szaloncukrok gyümölcsös változatai. Évek óta rendkívül népszerűek a naranccsal vagy éppen az egyik legkedveltebb magyar gyümölccsel, a meggyel ízesített szaloncukraink– árulja el Kelényi Kolos. – Ugyanakkor a gasztroforradalom okozta változásokat jelzi, hogy a Szamos szortimentjében megtalálható sós mandulás szaloncukor számunkra is meglepő mértékű elfogadásra talált. Emellett igazi különlegességünk volt a Harcipán energiaszelet szaloncukor, ezt a terméktípust egyedül a Szamosnál találhatták meg az újdonságot és ritkaságot kereső vásárlók. A cukormentes és általában a „mentes” termékek egyre nagyobb szegmenst hasítanak ki az értékesítési tortából, ez a trend természetesen megmutatkozott a Szamos értékesítési számaiban is. Büszkék vagyunk arra, hogy a Szamos cukormentes szaloncukrok élvezeti értékben semmiben nem maradnak el a hagyományos társaiktól.

Klasszikus Szamos karácsonyi termékeik mellett két új meglepetés szaloncukor ízzel készülnek az idei szezonra, tudjuk meg Kelényi Kolostól. Ezek a csokoládékülönlegességek túlmutatnak majd a szaloncukrok formavilágán.

A cég a saját márkás szegmensben is jelen van, ám itt is prémium termékekkel, amely teljesen új, erősödő kategória a hazai és nemzetközi édességipari szektorban.

– Marketingaktivitásaink jelenleg tervezés alatt vannak, elmondható, hogy mind az ATL-, mind a BTL-eszközöket aktívan használjuk, hiszen az értékesítési pontjaink hatékony támogatásához mind a két eszközrendszerre szükség van – hangsúlyozza Kelényi Kolos. – Furcsának tűnhet, de mi továbbra is jelen vagyunk az offline médiafelületeken, hiszen sok régi megbecsült vásárlónk mind a mai napig ezeken a felületeken tájékozódik. A Szamos webshop is erős vásárlói körrel rendelkezik, akik felé közvetlenül kommunikálunk: gyakran szervezünk promóciót kifejezetten csak az online vásárlók részére.

Fokozza a prémiumot a Chocco Garden

A Chocco Gardennél, termékcsoporttól függően, 3-7 százalékkal nőttek a szezontermékek eladásai tavaly.

– Vásárlóinktól is nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk, ami bizonyítja, hogy stratégiánk – jó minőséget kínálni elérhető áron – beválik – állapítja meg Sánta Sándor.

Szaloncukorfronton igyekeznek kitűnni a kínálatból. Három évvel ezelőtt vezették be például a banánhabos szaloncukrot, amely sikeres lett, megtalálta a helyét az állandó kínálatban. A legnépszerűbbek náluk is változatlanul a zselés ízek. Ugyanakkor az egyik általánosan érzékelhető trend, hogy a vásárlók a magasabb minőségű termékek felé fordultak.

– Ezért mi a zselés szaloncukrunkat 20 százaléknál nagyobb arányban mártjuk magas minőségű étcsokoládéval, a zselét pedig valódi gyümölcslé felhasználásával készítjük – oszt meg velünk egy műhelytitkot az ügyvezető igazgató. – Ez a szaloncukrunk kétszer is közönségdíjat nyert vásárlói teszteken.

Az eladások szerkezetében nem lát jelentős változást, sem a méretek, kiszerelések, sem pedig az eladási csatornák terén. A hipermarketek és diszkontok változatlanul a legnagyobb súlyt képviselik.

– Ha hosszú távon sikeres terméket akarunk létrehozni, akkor az innovációknak azt is figyelembe kell vennie, hogy mit szeret igazán a vásárló – emeli ki Sánta Sándor. – Ezért alakítottuk a zselés szaloncukrunkat prémiummá. Idei új termékünk, a kakaós-rumos szaloncukor is, amellett, hogy a régi, szeretett ízvilágot hozza vissza, prémium, 60 százalék kakaótartalmú étcsoki bevonattal készül. Mi abban hiszünk, hogy egy szép csomagolás is meghatározó egy termék eladásában. Harang alakú mikulás- és szaloncukordobozaink, valamint szánkó alakú téli pralinécsomagunk egyediségük, különlegességük miatt népszerűek a vásárlóknál.

Mentes szaloncukrok a Lissétől

Tavaly a Lissé a különböző, (laktóz-, glutén-, cukor- stb.) mentes szaloncukrok iránti kereslet növekedését érzékelte, ezért ezeknek az igényeknek a kielégítésére egy külön termékcsaládot hozott létre FitBite márkanév alatt. A termékcsalád 6 (zselés, rumos-kakaós, kókuszos, karamellás-mogyorós, eperkémes és mogyorókrémes) ízvariánsban kerül az üzletekbe. Az összes íz glutén- és cukormentes, de vannak közöttük laktózmentes és vegán termékek is. Kizárólag természetes édesítőszereket és magas arányban élelmi rostot tartalmaznak, továbbá gyümölcstartalmuk is 20% feletti. Cukormentes tejjel és étcsokoládéval készülnek.

– Az előző évekhez képest nagyobb marketingtevékenységet nem tervezünk – mondja Rácsai Marianna. – A 2019-es években további mentes termékek megjelenésére szeretnénk nagyobb hangsúlyt fektetni karácsonyi szezontermékeink mellett.

Szalai L.

Kapcsolódó cikkeink