Csillogó fogsor – lehetőleg promóciós termékekkel
A hipermarketek polcain több méter hosszan válogathatnak a vásárlók a fogkrémek, a szájvizek és az egyéb szájápolási termékek közül. Húsznál több márka kínál hófehér, csillogó mosolyt és kellemes leheletet. A szortiment a babák első fogainak szelíd dörzsölésére szánt termékektől a protézist viselők speciális igényeire kifejlesztett árucikkekig bezárólag teljes.A szakértők úgy vélik, a hazai száj-higiénés szokások a nyugati országoknál egyelőre fejletlenebbek, tehát van még tér a kiteljesedésre. A szájápolás területén kevéssé jellemző a márkahűség: válság idején a fogyasztók különösen kritikusak a termékek ár-érték arányával kapcsolatban, s még könnyebben váltanak, mint korábban. A megkérdezett gyártók penetrációvesztésre nem számítanak, s úgy vélik, az emberek a nehéz gazdasági helyzet ellenére nem fognak kevesebb fogkrémet vásárolni. Szerintük az alacsonyabb árfekvésű és a promóciós termékek iránti kereslet az idén az átlagnál jobban nő majd.
Az Unilever szerencsés helyzetben van, hiszen minden árkategóriában képviselteti magát mind a fogkrémek (olcsó: Amodent, középár: Signal family, magasabb árfekvés: Signal prémium), mind a fogkefék (olcsó, középár, prémium) esetében. A partnerenkénti promóciók (árakciók, duo és 2+1 ajánlatok) pedig folyamatosan kedvező ajánlatokat jelentenek az akcióvadász vásárlóknak.
Innovációk tubuson innen és túl
Az év elején a Signal két újdonsággal jelent meg a piacon, tudtuk meg Bérczi Eszter trade marketing junior menedzsertől. A szuperprémium szegmensbe tartozó Signal Crystal Gel fogkrémmel, amely átlátszó tubusban egyesíti magában a frissesség és a fehérítés tulajdonságait, valamint az egyedülálló formájú Signal Style Tech exkluzív, Pininfarina tervezésű fogkefével, melynek fémszállal erősített nyaka technológiai újdonságnak számít a piacon.
Tavaly ősszel került piacra a Blend a med 3D White LUXE szilícium-dioxidot és pirofoszfátokat tartalmazó fogkrémcsaládja. A Procter&Gamble által forgalmazott fogkrém rendkívül hatékony az elszíneződések eltávolításában, miközben kíméletesen bánik a fogínnyel, és nem károsítja a fogzománcot sem. A csillogást biztosító Glamour változat mellett az Anti-Tobacco Fresh a dohányosok, míg a Sensitive az érzékeny fogak speciális igényeihez is alkalmazkodik.
A GlaxoSmithKline újdonsága az Aquafresh Iso-Activ erősen habzó gél, amely minőségi szájápolást biztosít nemcsak a fogaknak, hanem az egész szájnak. Iso-aktív habja mélyen behatol a legnehezebben elérhető helyekre is, és ennek köszönhetően 25 százalékkal több baktériumot távolít el, mint a hagyományos fogkrémek. Elég egészen kis mennyiségű gélt tenni a fogkefére, mert az fogmosáskor felhabzik, és habja bejut a fogközökbe és az egyéb, nehezen megközelíthető helyekre is.
A gyártók nagy része évek óta kínál extra fehérítő hatással rendelkező fogkrémeket a dohányosok számára. Tavaly jelent meg a piacon a sarki zuzmó kivonatot és bambusz mikroszemcséket tartalmazó Blanx folteltávolító fehérítő fogkrém. Idén a Sara Lee Hungary Zrt. a kifejezetten dohányosoknak ajánlott Clinomyn termékcsalád új változatával lepi meg majd márkahű vásárlóit. A klasszikus Smokers variáns, és ennek Sensitive változata mára stabil helyet szerzett magának a piacon – tudtuk meg Bardoly Anna termékmenedzsertől.
A nagyobb kiszerelés népszerűbb
A fogkrémeladások nagy része elsősorban a hipermarketekben, másodsorban a drogériákban történik, míg ez az arány a fogkefék esetében fordított. Ugyanakkor általánosságban elmondható, hogy a drogériacsatorna súlya fokozatosan nő.
A 2008-as évben a szájápolás kategória sikertermékének mondható, szuperprémium kategóriába tartozó Signal White Now 4,2 százalékkal növelte a Signal márka értékbeli piacrészesedését, míg a maga a termék 3,3 százalékkal emelte a teljes kategória forgalmát a bevezetést követő időszakban. A Signal White Now a kiemelkedő eredményt a hipermarket és a drogéria csatornákban ért el – hangsúlyozta Bérczi Eszter.
A fogkrémforgalom 75 százalékát továbbra is az 50–75 ml-es kiszerelésű termékek adják, ugyanakkor a 100–125 ml-es, a szuperprémium (500 Ft feletti termékek) és a sensitive szegmens növekedése figyelhető meg. A nagyobb kiszerelésbe történő átcsomagolással a gyártók egymást követték, új trendet kialakítva a piacon, és ezzel csökkentve a fogkrémek milliliter árát, de növelve az átlagárat.
A fogyasztók körében kedvelt Amodent fogkrém mindhárom variánsa a tavalyi év közepétől már nagy, 100 ml-es kiszerelésben is kapható.
Szakértőink véleménye szerint a fogkrémek területén a kereskedelmi márkák további térnyerése nem várható, egyrészről azért, mert a márkázott termékek az éles versenyhelyzetben így is elég alacsonyan tartják az árakat, másrészről pedig vásárlói oldalról évek óta érezhető az eltolódás a minőségi termékek felé. Ez fokozottan érvényes a gyermekfogkrémek piacán, ahol már kiskortól fontos a jó minőségű termékek használata, illetve a helyes fogápolás.
A termékdömpingből speciális ajánlatokkal (csatorna/partner-specifikus), innovációkkal és látványos bolti megjelenésekkel lehet kiemelkedni – véli az Unilever szakembere. Cége idén is számos BTL-eszközt bevet: népszerűek a vásárlók körében az árakciók, az összecsomagolások (duopack, triopack), a túltöltések (+25 százalék), valamint az ajándék mini termékek és a nyereményakciók. A cég a promócióit az sajtóban való megjelenésen kívül látványos eladóhelyi másodkihelyezéssel is támogatja.
Alaposabb fogmosás elektromos készülékkel
A fogkefepiacon az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is a prémium innovációké a vezető szerep. A teljes fogkefepiac 47 százalékát értékben a prémium fogkefék adják. Minden nagyobb márka jelentkezik évente legalább egy-egy új termékkel. Ennek ellenére a manuális fogkefék piaca évek óta változatlan nagyságrendű; nehezen sikerül rávenni a magyarokat arra, hogy gyakrabban cseréljék le a fogkeféjüket. A szakemberek által ideálisnak mondott évi legalább négy fogkefe vásárlása helyett, jó ha 1,5 darab jut évente egy személyre. Látványos fejlődés tavaly csak az elektromos fogkefék piacán volt tapasztalható, de itt sem az új készülékek vásárlása nőtt meg ugrásszerűen, inkább a kiegészítők, a cserélhető alkatrészek forgalma bővült. Elmondható, aki egyszer rászokott az elektromos fogkefére, az már nem szívesen mond le az alaposabb tisztítást lehetővé tévő eszközről, ráadásul ezen a területen az innovációk száma még magasabb, mint a manuális társaiknál. A legmodernebb elektromos fogkefék egyedi igényekre állíthatók, gyakran szájzuhannyal kombináltak, de kapható már sűrített levegővel tisztító eszköz is.
Kutatói információk szerint a legtöbb elektromos fogkefét a hipermarketekben adják el, noha a legszélesebb kínálatot az elektromos háztartási cikkeket forgalmazó üzletekben találtuk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >