Csillag születik – jön a dirty soda!
A szakértők – igaz, elsősorban az amerikaiak – szerint a dirty soda az elmúlt évben letarolta az italpiacot, és óriási kihívója lett a kávé- és/vagy gyümölcsalapú frissítő italoknak.
A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.
A trendet a közösségi média, valamint a személyre szabás és az egyedi élmények iránti igények hajtják. A jelenség hatására nagy márkák és étteremláncok – köztük a McDonald’s is – bevezették saját változataikat, hogy megszólítsák az ital bővülő fogyasztói körét, különösen a Z-generációt.
De mi az a dirty soda? Alapja hagyományos szénsavas üdítő, például kóla, gyömbérsör vagy hasonlók, amelyeket szinte mindig tejszínnel vagy kókusztejszínnel, emellett vanília-, karamell- vagy gyümölcsszirupokkal, valamint kandírozott gyümölcsökkel, boba gyöngyökkel, tejszínhabbal tesznek izgalmasabbá, sőt, olykor lime-mal vagy fűszerekkel is kiegészítenek. Színes, réteges és látványos italokról van szó, amelyeket kifejezetten „Instagram-barátként” emlegetnek. Az alkoholmentes italpiac részeként a koktélok alternatívájának is tekintik.
Az AI-alapú elemzéseket készítő MenuData szerint a dirty sodák piaca gyors ütemben fejlődik. Jelenleg az amerikai vendéglátás teljes spektrumát tekintve a menükben 2%-os penetrációjuk, de 42%-os növekedési ütemet mutatnak, miközben a hagyományos üdítők stagnálnak. Átlagáruk idén nyáron 5,50 dollár volt.
A dirty soda trendben számos hozzávaló és íz vált közönségkedvenccé. A 18–34 évesek körében különösen népszerű a tejszínhab és az ízesített szirupok használata, és az itallapokon a kandírozott gyümölcsök használata is eléri már az 58%-ot. A legkedveltebb ízek a kókusz, az ananász és az eper, de a kiegészítők között megjelent a fehérje és az őszibarack is. A változatos textúrák, mint a boba gyöngyök vagy a funkcionális adalékok, mint például a fehérje, fokozzák az élményt, és a fogyasztók maguk is szabadon alkothatnak saját kombinációkat.
A dirty soda egyelőre inkább a vendéglátásban jelenik meg: léteznek az italfajtára építő láncok (Swig, Sodalicious, Fiiz), de egyre több gyorsétterem- és kávézólánc is felveszi menübe. A nagy gyártók különböző irányokból közelítik meg a terméket.

A Nestlé is belépett a piacra, speciális termékeket készít dirty sodákhoz
A Nestlé a Dr. Pepperrel együttműködésben készít a szénsavas üdítőket „ízesítő” creamereket két változatban is.
A Pepsi a Drips fantázianevű változatával reagál az igényre: például cukormentes kóla eper-bazsalikom-lime, Lipton-mango-horchata és s’mores (pillecukor-csoki-keksz) ízesítésben is készül – ezeket egyetemi kampuszokon tesztelték.
A Coca-Cola a testreszabható kézműves italokra fókuszál; klasszikus üdítőalapokra, például Sprite-ra, Fantára és Coca-Colára építve szirupokkal, gyümölcs- és tejtermékadalékokkal, peremdíszítésekkel kísérleteznek. Tesztelnek például gyökérsör- és Fanta sziruppal ízesített lágyfagylaltot – narancsos-vaníliás jégkrémélményt adó sűrű italt.
– A dirty soda trend akár el is moshatja a határokat az ital- és desszertkategóriák között – állítja Megan Tallman, a Coca-Cola Foodservice innovációs alelnöke. – Nem múló divatról van szó, hanem tartós fogyasztói elvárásokról.
Kapcsolódó cikkeink
Tőzsdére készül a német DeepL mesterséges intelligencia startup
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Kolbászok, szalámik, taktikák
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Nagyker 2025: növekedés marzsnyomásban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ismét Kelemen Roland nyerte a Bocuse d’Or magyar döntőjét
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Majonézzel sütnek
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >