Csaknem duplázódtak a gyümölcsárak
2020-ban és 2019-ben is nagyon rossz évük volt a hazai gyümölcstermesztőknek, így két év alatt jelentősen, csaknem a duplájára nőttek itthon a gyümölcsárak, idézik Apáti Ferencnek, a FruitVeb Magyar Zöldség és Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnökének az InfoRádiónak mondott szavait az agraszektor.hu.
Az elmúlt esztendőben – egy-két kivételtől eltekintve – valamennyi gyümölcsfajta esetében 20-22%-os drágulás következett be Magyarországon, olvasható az Infostart oldalán. Mindez úgy, hogy már 2019-ben is relatíve magasak voltak az árak, így, amennyiben a 2020-as évet sok éves átlag viszonyítanánk, akkor már 40-50%-os drágulásról lehetne beszélni, mondta Apáti Ferenc.
A szakember szerint az ok egyértelműen a tavaszi fagyokban keresendő, amely során a hazai gyümölcstermés körülbelül fele veszett oda, nagyon szerény kínálatot eredményezve a legtöbb faj esetében, és az „egekbe emelve” az értékesítési- illetve a fogyasztói árakat. A bajt tetézte, hogy a hazaihoz hasonló, bár kevésbé drasztikus – 10-30%-os – kiesések voltak tapasztalhatóak egész Európában, szintén a kedvezőtlen időjárásnak köszönhetően, így tavaly az olcsóbb import is hiányzott a magyar piacról.
Vagyis a nagyon szerény hazai gyümölcstermés és az azt helyettesítő külföldi hiánya együttesen vezetett oda, hogy eddig soha nem látott magasságokba emelkedhetett a gyümölcs ára – foglalta össze Apáti Ferenc.
Ugyan a statisztikában „csupán” a már említett 20-22%-os infláció volt mérhető, ennek ellenére a tavalyi év jelentős részében, illetve az egyes fajok szezonjában másfélszer-kétszer magasabb árakkal szembesülhettek a vásárlók a boltokban, míg voltak olyan időszakok, vagy voltak olyan gyümölcsfajok, ahol közel sem volt ilyen mértékű az áremelkedés, magyarázta a szakember. Utóbbiak közé sorolható a kajszibarack, ami 2019-ben viszonylag jó évet produkált, minden más gyümölcs esetében viszont közepes vagy gyengébb termés volt tapasztalható. 2020-ban viszont gyakorlatilag minden hazai termesztési fajra a gyenge, vagy a nagyon gyenge jelző illett.
Ennek eredményeként jelenleg például a boltok polcain megtalálható hazai termesztésű alma ára is igen magas tartományban mozog. Míg e gyümölcs átlagos fogyasztói árának 300-350 forint között, akciós tételek esetében 199-299 forint között kellene lennie, addig jelenleg az akciós gyömölcs kerül annyiba, mint más években a normál és a normál ár pedig az 500-550 forintot is eléri. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Terméskatasztrófa fenyegeti a kajszibarackot – eltűnhet a hazai barackfőzés hagyománya?
A 2025-ös kajszibarackszezon már a rajt előtt megbicsaklott: a FruitVeB…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >Elfogyott a tavalyi alma – kilőhetnek az árak az új szezonban
Lengyelországban gyakorlatilag kiürültek a hűtőházak: az élénk belföldi és külpiaci…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Riasztó jelek a földeken: aszály sújtja a kukoricát, a búzánál még van remény
A szakértők szerint a kukoricaállomány már most tragikus képet mutat,…
Tovább olvasom >