Csak keveseknek kedvez a gyenge forint
Éder Tamás, az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetségének elnöke szerint a gyenge forint csak az élelmiszer-feldolgozók szűk körének kedvez. Ugyanis jóllehet, a vállalkozások kedvező feltételekkel exportálhatják a termékeiket, ám tevékenységükhöz importra is szükség van. Ekkor viszont már drága dollárral vagy euróval kell fizetniük.Az elnök szerint kicsi az esélye annak, hogy a multinacionális vállalatok számára ismét olcsó termelőhely legyen Magyarország. Hosszabb ideig kellene a 300 forint feletti euróárfolyamnak megmaradnia ahhoz, hogy esetleg termelési egységeiket átcsoportosítsák, illetve Magyarországra hozzák. Hozzátette: az év eleji gazdasági hangulat amúgy sem kedvez a befektetéseknek.
Beszámolt arról is, hogy a tavalyi – 2007-hez képest mért – 2 százalékos élelmiszer-kiskereskedelmi forgalomcsökkenés után idén ezt egy kissé meghaladó visszaeséssel számolnak. Ezt a csökkenést valószínűleg az esetleg növekvő export sem kompenzálhatja, már csak azért sem, mert fontosabb piacainkon szintén a fogyasztás csökkenésével számolnak.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség titkára úgy véli, ha hosszabb ideig stabilizálódik a 300–310 forintos euróárfolyam, a nagykereskedelmi vállalkozások át fogják alakítani beszerzési csatornáikat. Azt azonban tényként ismerte el, hogy a korábbi időszakot jellemző 260–280 forint/euróhoz képest a február közepére megugró árfolyam drágítja az importot. Ugyanakkor elmondta azt is, hogy a magyar valutához hasonló utat járnak be más uniós tagállamok nemzeti fizetőeszközei is. Példának a lengyel zlotyt hozta. Ha az euróhoz képest a zloty is gyenge, akkor könnyen előfordulhat, hogy a lengyel élelmiszerek importja még a gyenge forint időszakában is kifizetődő Magyarországnak.
Megtudtuk azt is, hogy várható a kereskedelem szerkezeti átalakulása. Folytatódik a kisebb élelmiszerboltok bezárása, hiszen ezek az egységek képtelenek a soron következő szigorító intézkedések hatásait kigazdálkodni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >