Magazin: Csak a hajfesték piaca növekedett
Erősen koncentrált a hajápoló szerek bolti eladása. A drogéria és a hipermarket általában elviszi az értékben mért forgalom túlnyomó részét. A kategóriák értékben mért kiskereskedelmi eladása kisebb-nagyobb mértékben csökkent legutóbb január–október során, az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva.
Értékben 7 milliárd forintot meghaladó, enyhén növekvő, sok cikkelemet felvonultató komplex kategória a hajfestés. A tartós hatást és a hirdetett innovációkat keresik leginkább a fogyasztók. Egyre népszerűbb a természetesség is.
A hajfestés ősi praktikái az ókori Egyiptomból eredeztethetők, ahol különböző természetes alapanyagokból állították elő a festékeket, például a hennából a vöröset, a kamillából a sárgát. Az 1920-as években a vegyészet és a textilfestés fejlődése hatott a mesterséges hajszínezők előállítására, majd a II. világháború után ez a fejlődés felgyorsult. Manapság a haj-kategória legnagyobb és leginnovatívabb ága a hajfestékeké. Különböző formátumok, kiszerelések, állagok biztosítják az elérhető hajszínek szinte megszámlálhatatlan változatát.
– A teljes kozmetikai piacot tekintve a hajfesték-kategória a kisebbek közé tartozik, ám ennek ellenére nagy jelentőséggel bír, és évről évre 3-5 százalékos értékbeli növekedés jellemzi. Ez valószínűleg az „otthonizációs” folyamatnak is köszönhető, hiszen – főleg a válság hatására – egyre többen választják a fodrászszalonok szolgáltatása helyett az otthoni hajfestést – mondja Sipos Zsuzsa, a Henkel senior márkamenedzsere.
A hajfesték-kategóriát hagyományosan 3 nagy gyártó és márkáik határozzák meg, az összességében piacvezető Schwarzkopf & Henkel (Palette, Natural&Easy, Perfect Mousse, Syoss), a L’Oréal (Casting, Garnier) és a Procter&Gamble (Wella, Londa) főszereplésével.
Széles választékot találunk a piacon a hajfestékek fajtája (tartós, féltartós, kimosható), állaga (por, krém, hab), illetve az áraik (569–2199 Ft) tekintetében is.
Kövér András és Tolcsvai Tibor, a Joanna termékek magyarországi forgalmazója, az Extend Bt. ügyvezetői szerint egyre nagyobb a kereslet a gazdaságos, kedvező ár-érték arányú, tartós krémhajfestékekre, mint a cégük által forgalmazott Joanna Naturia Color.
– Egyre többen keresik a vegyszermentes hajfestési megoldásokat. Néhány híradás komolyan arra készteti a vásárlókat, hogy tudatosabban válasszanak hajfestéket – jegyzi meg Marinova Annamária, a Logona növényi hajfestékeket forgalmazó Presto-Pilot Kft. termékmenedzsere.
A tartós dominál,
már hab alakban is
– A legfontosabb szegmens a tartós hajfestékek kategóriája, tulajdonképpen ez uralja a piacot. Stabilan körülbelül 10 százalék a tartós hajszínezők részesedése, és ez a megoszlás évek óta nem változik. Az innovációkat is főleg ebben a szegmensben vezetik be a gyártók – mondja Lambert Petra, a Henkel márkamenedzsere.
A Schwarzkopf & Henkel fogyasztói felmérései alapján a hajszínváltoztatók célcsoportját nagyrészt a 18 és 60 év közötti hölgyek alkotják, akik főleg életkor, őszhaj-arány, életstílus (pl. mennyire divatorientáltak stb.) szerint szegmentálhatók. A divatirányzatok, divatárnyalatok váltják egymást, de az egyik legfontosabb tényező az ősz haj elfedése, illetve semlegesítése marad. A nyugat-európai országokban már megmutatkozik egy új trend, miszerint a férfiak is egyre nagyobb számban használnak hajfestéket. Ez a trend hazánkban még egyáltalán nem jellemző.
A Schwarzkopf & Henkel hajfesték-portfóliója rendkívül széles és folyamatosan megújul, ugyanakkor a már jól bevált és kedvelt termékeket is forgalmazzák. A Palette hajfesték és hajszínező igazi „esernyőmárka”, melynek zászlóshajója a piacvezető Palette Intenzív krémhajfesték. De ezenkívül a Palette Permanent Natural Colors hajfesték, a Palette DeLuxe hajfesték, a Palette Color & Gloss hajfesték, valamint a Palette Color Shampoo tartós hajszínező is ebbe a termékcsaládba tartozik. A Schwarzkopf márka alatt pedig a Natural & Easy és a Perfect Mousse hajfestékeket forgalmazzák.
Igazi innovációnak számít, hogy egy új szegmenst alakítottak ki a hajfestékpiacon, mégpedig a hab állagú hajfesték szegmensét. 2010 szeptemberében vezették be ugyanis a Schwarzkopf Perfect Mousse hab állagú hajfestéküket, mely forradalmi újításnak számított a piacon. 2011 szeptemberében egy új és különleges innovációval bővítették az új szegmenst, amikor bevezették a Palette Mousse Color tartós hab állagú hajfestéket. Különlegessége a formájában és az előkészítésében rejlik, mivel egy shaker formában kell 40-szer összerázni a festés előtt. A Schwarzkopf szakértői így megalkották a festékkrém helyett hajfestékporral előállítható új színtechnológiát, kifejezetten olyan hölgyeknek, akik szeretik az újdonságokat. A termék használata szórakoztató és nagyon egyszerű, ráadásul eper illatú és csöpögésmentes a felvitele. 14 intenzíven fénylő árnyalatban található meg az üzletek polcain.
A Henkel-portfólióban a legifjabb a Syoss hajfesték, mely rendkívül sikeres a piacon, hiszen professzionális hatás érhető el vele otthoni körülmények között. Ez a márka minden hajat érintő kategóriában egyszerre van jelen. Idén júliusban vezették be a Syoss Mixing Colors hajfestéket, amellyel profi módon, otthon lehet kikeverni több árnyalatból a kívánt hajszínt.
Fontos az ár-érték arány
A hölgyek főleg drogériákban és hipermarketekben vásárolnak hajfestékeket, hiszen ezekben az üzlettípusokban minden piacon lévő márka megtalálható szinte teljes termékválasztékával, míg a kisebb boltokban inkább az alacsonyabb árkategóriás hajfestékek érhetők el.
– A Joanna Naturia color krémhajfesték fogyasztói legfőképpen azok a 30 és 40 év közötti 1-2 gyermekes családanyák, akik leginkább diszkontokban és drogériákban vásárolnak. Fontos számukra a kedvező ár-érték arány is – mondja az Extend Bt. vezetője.
Cégük a Multi Effect color kimosható hajszínező és a Naturia Color tartós hajfesték esetében dinamikus növekedést tapasztalt, így a 2012-es év tekintetében is optimisták, sőt mind a 4 forgalmazott márkájukat illetően bizakodóak.
A természet ereje
Mind az elért színhatás, mind az összetevők tekintetében is egyre népszerűbb irányzat a természetesség, ami a nagy gyártók termékfejlesztéseiben is megtalálható, valamint új szereplők belépését is lehetővé teszi. Ilyen termék például a Henkel Palette Permanent Natural Colors hajfestéke vagy az Extend Bt. Joanna Naturia color hajfestéke, melyet a natúr összetevők jellemeznek.
A Presto-Pilot Kft. által forgalmazott Logona növényi hajfestékek elsődleges célcsoportja az érzékeny fejbőrrel rendelkező hölgyek, az élethelyzetükből adódóan a természetesség felé hajló fogyasztók, mint például a kismamák, illetve a biotermékeket fogyasztó vásárlók, akik nyitottak az egészséges életmódra. A Logona növényi hajfestékek irritációmentesek és másképp színeznek, árnyalják, elmélyíthetik a természetes hajszínt, vagy egy egészen új színtónust adhatnak a hajnak anélkül, hogy vegyi úton beavatkoznának a haj természetes struktúrájába. Nem tartalmaznak mesterséges szín- és illatanyagokat, tartósítószereket, ammóniát és peroxidot. Meg kell jegyezni, hogy a Logona növényi hajfestékeknek nincs világosító, szőkítő hatásuk. Alapvetően alkalmasak az ősz hajszálak festésére, bár teljesen nem tüntetik el azokat. Az ősz haj a növényi festés után is világosabb marad, mint a nem őszülő hajszálak, mégis természetesen árnyalt színfokozatok jönnek létre a hajban.
– Az egyedi színárnyalatok biotermesz-tésből származó hennából, különböző füvekből, gyümölcsökből és kérgekből tevődnek össze, melyeket növényi ápoló anyagokkal kombinálunk. A termékeken látható BIO pecsét egyértelművé teszi a termékek minőségét – hangsúlyozza Marinova Annamária.
A hajfestékek két formátumban érhetők el: a por formátum vízzel kikeverve, a krémfesték azonnal a hajra kenhető. A krémfestékek 5, a porfestékek 10 színben állnak rendelkezésre. A választékban megtalálható egy ásványi előkészítő pakolás – a hajon található korábbi vegyszermaradványok eltávolítására –, továbbá egy festés után ajánlott hajrögzítő kondicionáló. Háromféle színmegőrző sampon és a különféle hajtípusokhoz további 9-féle sampon közül lehet választani. Természetesen nem maradnak ki a különféle ápolók sem, a hajbalzsamtól a hajformázó gélig széles a termékkínálat.
A termékek jelenleg bioboltokban, Müller Drogériákban érhetők el, illetve webáruházakban rendelhetők.
Hagyományos és
interaktív kommunikáció
– Továbbra is a tv-támogatás a legfontosabb és a leghatékonyabb kommunikációs csatorna, de mint minden cég, a Henkel is tisztában van a digitális világ térhódításával és egyre nagyobb jelentőségével – emeli ki Sipos Zsuzsa.
Már a tavalyi évben aktívan belekezdtek a közösségi média által kínált aktivitásokba, márkáik Facebook-oldalainak létrehozásával kezdték, majd a portfóliót szélesítették, honlapokat frissítettek, aktualizáltak.
– Általánosságba véve érdekes tartalmakat teszünk közzé, aktuális híreket és trendeket „postolunk”. Ahol lehet és igény van rá, szórakoztató formában oktatjuk a rajongókat a termék használatáról. Nem utolsósorban pedig a rajongóbázisunk növelésére promóciós aktivitásokat is rendszeresen szervezünk – sorolja Lambert Petra.
– A szakmai lapokban történő egyre több megjelenés mellett nagy hangsúlyt szeretnénk fektetni a fogyasztók felé való kommunikációra is mind offline, mind online téren, és gyarapítani fogjuk a különböző tv-csatornákon, valamint a női magazinokban megjelenő reklámok számát – hangsúlyozza Kövér András, az Extend Bt. ügyvezetője.
Az online csatornában mindenképpen a különböző közösségi oldalakon való megjelenésben látják a fejlődés útját, melyben a fogyasztókkal való közvetlen kommunikáció kap majd kifejezetten nagy hangsúlyt.
– A 2012-es év folyamán több alkalommal fogunk jelentkezni ár- és termékkapcsolásos akciókkal. Instore támogatásként displayes megjelenéseket tervezünk – teszi hozzá Tolcsvai Tibor.
A Logona márka is aktív az interneten. Saját honlapjuk mellett a női oldalak fórumain is gyakran megszólalnak. Az értékesítést színskála kihelyezésével és szórólapok elhelyezésével is támogatják.
– Esetünkben nagyon fontos az aktív és interaktív kommunikáció, hiszen a termékek másképpen működnek, mint az eddig elterjedt hajfestékek, így az edukáció, a részletes magyarázat és a kérdések megválaszolása kiemelkedő szerepet kap – mondja Marinova Annamária, a Presto-Pilot Kft. termékmenedzsere.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >