Coop Jednota Slovensko – a hazai kiskereskedelem bajnoka Szlovákiában
A Coop Jednota Slovensko a hazai láncok vitathatatlan bajnoka Szlovákiában: miközben továbbra is a vidéki, kis alapterületű Potraviny üzletekre alapoz, fokozatosan halad a technológiára és kényelemre épülő modern szupermarket-formátum felé. A Coop úttörő 0-24 órás hibrid boltjai bizonyítják, hogy jól megférhet egymás mellett a hagyomány és az innováció.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail
A Coop Jednota Slovensko Szlovákia vezető hazai kiskereskedelmi szövetkezete, és egyben a hazai láncok bajnokainak eklatáns példája Közép-Európában. Bár a hálózat gerincét továbbra is a nagyszámú vidéki, kis alapterületű közértek adják, a szövetkezet mára modern városi a technológiára és a kényelemre vonatkozó igényeket kiszolgáló szupermarketekkel is jelen van a piacon – miközben marketingje továbbra is a szlovákiai hagyományokra alapozza a márkát.
Szövetkezeti DNS
A szlovák szövetkezeti kiskereskedelem gyökerei 180 évre – egészen az első szövetkezet 1845-ös alapításáig – nyúlnak vissza. E hagyományból nőtte ki magát a mai Coop Jednota Slovensko, amely 30 független regionális fogyasztói szövetkezetet egyesít, és több mint 1900 üzletet működtet országszerte. Ez a szövetkezeti identitás több mint marketing – a szervezet DNS-eként jelenik meg a mindennapi működésben.
A Coop Jednota a kis gazdaságoktól a családi pékségekig több mint 1300 szlovák beszállítóval dolgozik együtt. A vállalat állítása szerint a tejtermékek 73%-a, a friss húsok 87%-a, míg a csirke, tej, tojás és bryndza szinte teljes egészében hazai forrásból származik. Ez a helyi kötődés a beszerzésben az ország egyik leghosszabb ideje futó kampányával is megerősítést nyer: már több mint 15 éve Bača és Honelník – a pásztor és segítője – a Coop Jednota arca, akik segítségével az üzletlánc masszívan beépült a kulturális emlékezetbe.
A stratégia működik: a PKS 2025 piackutatása szerint a Coop Jednota vezeti a mezőnyt 56%-os – az összes kiskereskedő közül a legmagasabb – hazai termékaránnyal a polcokon. A nemzetközi szereplők jóval lemaradva – a Biedronka 44%-kal, a Tesco pedig 42%-kal – követik őt a sorban. Szlovákiában tehát továbbra is a Coop Jednota a hazai kiskereskedelem bajnoka.
Hagyományból modernitás
A Coop Jednota üzleteinek többsége továbbra is kis, 200 négyzetméter alatti alapterületű Potraviny bolt, ám a növekedés motorját a nagyobb, korszerűbb szupermarketek jelentik. 2024 végén a lánc már 605 hagyományos szupermarketet és 101 nagyobb Tempo Szupermarketet működtetett. Ezek a modern üzletek digitális polccímkékkel, környezetbarát technológiákkal, kiszolgálópultokkal, a városi helyszíneken pedig Coop Bistro étkező-sarkokkal rendelkeznek, ahol meleg ételeket, leveseket és grillezett fogásokat kínálnak. A választék is igazodik a vásárlói elvárásokhoz: megtalálhatók benne funkcionális élelmiszerek, mentes termékek és megújult saját márkás cikkek is.
A Coop Jednota újabb lépést modernizáció felé az automatizált, 0–24 órás hibrid üzletek úttörő bevezetésével tett. Az első bolt 2024-ben nyílt meg, és 2025 közepére már tíz üzletre bővült a hálózat. Csak az Orava régióban a helyi szövetkezet további 20 ilyen üzletet tervez, hogy minden közösségben legalább egy bolt éjjel-nappal nyitva legyen. Ezek az üzletek nappal személyzettel működnek, éjszaka, vasárnap és ünnepnapokon pedig automata üzemmódra váltanak. A belépés a Coop Jednota Klub applikáción keresztül történik, a vásárlás teljesen készpénzmentes. Szlovákiában egyetlen más kiskereskedő sem működtet ilyen formátumot, így a Coop Jednota a hibrid 0–24 órás üzletek terén igazi úttörő. Az innovációért 2024-ben elnyerte az „Innovátor a kiskereskedelemben” díjat.
Ahogy azt az üzletlátogatás is egyértelműen megmutatta, a Coop Jednota képes finoman egyensúlyozni: megőrzi hitelességét a hagyományos hazai kereskedelem bajnokaként, miközben az új vásárlói elvárásokra modern formátumokkal és technológiai megoldásokkal válaszol.

A meglátogatott Tempo zászlóshajó szupermarket a pozsonyi Tehelko bevásárlóközpontban a Coop Jednota legújabb üzletkoncepcióját képviseli és egyben ez a főváros legutóbb nyitott nagy alapterületű üzlete is

A Coop Jednota már az üzletbe lépés előtt Bača és Honelník figuráival épít hidat hagyomány és technológia között, a vásárlókat a hűségprogramhoz való csatlakozásra ösztönözve

Az üzlet bejáratánál a Coop Jednota friss szlovák gyümölcsöket és zöldségeket promótál, ahol Bača (a pásztor) mint márkanagykövet szerepel, a lánc friss termények piacán betöltött vezető szerepét hangsúlyozva

A zöldség-gyümölcs részlegen külön fali hűtő biztosítja a romlandó áruk tárolását

A Tempo szupermarket kínálatában szereplő valamennyi termék információi elektronikus polccímkén jelennek meg

A zöldség-gyümölcs részleg mellett konzerv zöldségek és gyümölcsök széles választéka kapott helyet, köztük számos saját márkás termékkel

Fontos non-food vonzerőt jelent a nagy Tchibo modul folyamatosan forgó kínálata

A promóciós gondolavégeket a Coop Jednota hagyományos népi motívumai emelik ki a környezetből

A vonzáskörzet városias vásárlóinak igényét tükrözi, hogy a bio termékek is kiemelt helyet kaptak

Az árcímke-tartók polccsíkjain a Coop Jednota saját márkáit népszerűsíti

A saját márkás kínálat követi a trendeket – jól példázzák ezt a Tomu Ver márka alatt kínált gluténmentes termékek

A gluténmentes termékek zászlókkal és wobblerekkel felszerelt külön polcfelületen jelennek meg

A bake-off részleget egy regionális pékség üzemelteti, tovább erősítve a helyi kötődést

A helyi különlegesség, a „Bratislavské rožky” szerepel az Európai Unió régiók szerinti hagyományos termékek listáján (TSG)

A kiszolgálópult felé vezető úton Bača, a Coop Jednota márkanagykövete hangsúlyozza, hogy a friss húsok és húskészítmények 87%-a szlovák forrásból származik

A kiszolgálópultnál Coop Jednota helyi gyökereivel összhangban a regionális beszállító szövetkezet, a Kukkonia széles friss és feldolgozott hústermékek széles választékát kínálja

A Kukkonia prémium húsárui között olyan mangalicából készült ínyencségek találhatók, mint a lardo, guanciale és pancetta

A Coop Jednota Bistro ételsarok a kiszolgálópultokat a kényelmi vásárlás jegyében kiegészítve meleg ételeket és snackeket kínál

A pultnál a grab-and-go kínálatra vonatkozó igényeket kielégítő frissen készített szendvicsek és töltött péksütemények kaphatók

A hűtött és fagyasztott részlegen a Coop Jednota kiemelt elhelyezéssel irányítja a vásárlók figyelmét a hagyományos szlovák termékekre

Az üzletben a kereskedő külön részleget szentel a laktózmentes táplálkozásnak

Számos saját márkás csomagoláson könnyed humorral jelennek meg a Coop Jednota helyi hősei, Bača és Honelník. Itt Bača azt kérdezi: „Tudod, mi a különbség a félzsíros és a teljes tej között?”, mire Honelník viccesen azt válaszolja: „A félzsíros az fogyókúrázó tehéntől van.”

Az édességsorban a hagyományos csehszlovák örökség, az Orion Studentská márka a globális márkákkal egyenrangú polchelyet kap

A szárazáru részlegen külön raklapokon és gondolavégeken kapnak helyet a hagyományos szlovák termékek

Az 1600 négyzetméteres üzletben a fizetés 6 hagyományos kasszán keresztül…

…illetve egy önkiszolgáló zónában, 4 terminálnál történhet

A városi vásárlók igényeire reagálva az önkiszolgáló térben helyet kapott a Wolt házhozszállítási szolgáltatás átvételi pontja is

Az üzletből való távozáskor a Coop Jednota ismét hangsúlyozza a helyi kötődését. A plakát kiemeli, hogy az üzletláncban értékesített tejtermékek akár 73%-a szlovák forrásból érkezik

A Coop úttörő 0-24 órás hibrid boltjai bizonyítják, igenis jól megférhet egymás mellett a hagyomány és az innováció
Kapcsolódó cikkeink
Olcsót vagy hazait? – válaszút előtt a szlovák élelmiszer-kereskedelem
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Backwerk – a német pékség kínálta kényelem
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Csendes offenzívában a saját márkák az európai élelmiszerboltok polcain
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Trade Airlines járatai leszálltak – fotók és videók
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >GfK tanulmány: Így változott az európai kereskedelmi vásárlóerő 2025
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Négynapos hosszú hétvégével indul az ünnepi időszak – október 23-án zárva lesznek az üzletek
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >