Coop a környezetért – A folyamatos technológiai modernizáció nem csupán fenntarthatósági, de versenyképességi kérdés is
A fenntarthatóság iránt elkötelezett Coop Gazdasági Csoport hosszú évek óta folytatja energiahatékony és környezettudatos beruházási programját. A fejlesztési területek közül kiemelkedik a napelemes rendszerek telepítése, amelynek keretében az idei év végére több mint 406 üzleten működik majd háztartási méretű kiserőmű, amelyekkel az üzletlánc a teljes áramfogyasztásának mintegy 8%-át saját maga állítja elő. Emellett szeptembertől az eddigiekhez képest jobban megéri a kereskedelmi csoport üzleteibe leadni a használt étolajat, hiszen minden literért 100 Ft-os kupon jár.
A COOP Csoportnak évek óta fontos célja, hogy minél fenntarthatóbb, energiatudatosabb működési irányba tegye meg fejlesztési lépéseit és ezzel együtt csoportszintű tevékenységét. Ez nem csak éghajlati, de versenyképességi kérdés is, hiszen az élő munka terhei után az energiafelhasználás költségei a legjelentősebbek. Éppen ezért az üzletfejlesztések középpontjában a fenntarthatóság, az energia- és környezettudatosság áll. Az üzletlánc meggyőződése, hogy közel 2300 üzletének hosszú távú és fenntartható üzemeltetése leginkább az energiahatékonyság mentén valósítható meg, amelyhez elkészült egy tudatos, koncepció is. Ebben a cégcsoport energiastratégiája egyrészt az energiafelhasználás csökkentésére irányul, másrészt, hogy a felhasznált energiát minél nagyobb mértékben megújuló energiaforrások révén biztosítsa. Mindkét esetben jelentősen csökken az üvegházhatású gázok – pl. szén-dioxid – kibocsátása.
Az üzletlánc tevékenységéből eredő ökolábnyoma csökkentésének figyelembevételével folytatja beruházásait, amelyek közül a legmeghatározóbb a bolti működés – mondta Tóth Géza. A Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója hozzátette: „Az üzletek modernizációja az arculati és technológiai megjelenés mellett négy területre fókuszál, ezek a hűtők utólagos üvegajtózása, az üzletek világításának LED-es korszerűsítése, energiahatékony hűtési-fűtési rendszerek, valamint a legjelentősebb, a napelemes technológia alkalmazása. A folyamatos fejlesztések megvalósíthatóságának alapja az eredményes üzletpolitika és gazdasági teljesítmény, hiszen azok jellemzően saját forrásból valósulnak meg. Az idei évben azonban jelentős segítséget jelent, hogy a kistelepülési beruházásokhoz a Magyar Falu Program révén mintegy 461 üzlet korszerűsítésére nyert el plusz forrásokat a lánc – hangsúlyozta a vezérigazgató, majd hozzáfűzte: „egyre több COOP-tagvállalat egyre többet fordít energiatakarékossági, fenntarthatósági célokra, aminek kiterjesztését a jövőben még inkább szeretnénk kiemelt stratégiai célként kezelni, hiszen a végrehajtott technológiai modernizációkkal egyre jelentősebb energia-megtakarítás realizálódik, amellyel növekszik a hálózat működésének hatékonysága is, ami 2300 üzlet esetében kiemelten fontos szempont.”
Az ország 1480 településén működő magyar kereskedelmi lánc a jelenlegi bizonytalan gazdasági körülmények ellenére idén is folytatja üzletfejlesztéseit. Az energiahatékonysági beruházások közül kiemelkedik a napelemes rendszerek kiépítése, amely technológia jelenleg 225 boltnál működik, ezek döntő része háztartási méretű kiserőmű (HMKE) kategóriába esik, 50 kW és az alatti teljesítményekkel, de az 500 kW alatti napelemes kiserőműrendszerek telepítésére is van már példa, folyamatban van több ilyen méretű rendszer telepítése is a cégcsoport nagyobb logisztikai bázisainál. A teljes Coop-hálózatban üzembe állított napelemes rendszerek összesített éves teljesítménye 8 GWh áramtermelésnek felel meg. A tervek szerint év végéig már 406 üzletnél lesznek napelemek, amelyek termelése (14 GWh) az üzletlánc áramfelhasználásának 8 százalékát fogja biztosítani.
A környezettudatosság jegyében az országban az élelmiszer-kereskedelmi szereplők közül elsőként, egyedülálló kezdeményezésként a Coop már 2017-ben elindította a használt étolaj visszagyűjtését üzleteiben, amely mára a szupermarket kategóriájú egységekben alapszolgáltatás, de összesen 540 boltban érhető el (az olajpontok listája a Coop honlapján érhető el). A vásárlók körében népszerű a szolgáltatás, amit jól mutat, hogy ez idáig csaknem 600 ezer liter visszagyűjtése realizálódott, valamint, hogy az idei évben további 150 ezer literrel számol a kereskedelmi csoport. Az üzletlánc ösztönzi is vásárlóit a környezettudatos magatartásra, hiszen minden leadott liter használt étolaj után kupont ad számukra, melyet tetszőlegesen vásárolhatnak le bármilyen termékre. Szeptembertől még jobban megéri Coop pontokra vinni a használt étolajat, hiszen a leadott literenként kiadott kupon értéke az eddigi 80 Ft-ról 100 Ft-ra nő.
A műanyag-felhasználás csökkentésével és a környezetbarát termékekre történő átállással kapcsolatban Tóth Géza kiemelte: „cégcsoportunk közel 300 egységében jelentek meg újra használható környezetbarát termékeink névvel különböző csomagolóeszközök, így komposztálható táskák, papírtáskák, bevásárlódobozok, zöldség-gyümölcs hálók, illetve környezetbarát újrahasználható pékárus tasakok is, amelyek elérhetők a vásárlóink számára.
Mindemellett 2019-ben megkezdődött az elektromosautó-töltőállomások kiépítése, jelenleg 12 üzletnél tölthetőek a zöld gépjárművek, amely töltőállomásokon 100 százalékban megújuló forrásból származó elektromos áramot szolgáltat a Coop. Ezenkívül több üzletnél a sörös alumíniumdoboz visszaváltását is lehetővé tevő automaták kihelyezése is folyamatban van.
A kereskedelmi csoport szerint a fogyasztók ökolábnyomát csökkentik a csomagautomaták is, amelyekben a nem élelmiszer típusú internetes rendelések vehetők át, ezért 2021-ben elindult ezek telepítése is az üzleteknél. Egy év alatt négy szolgáltató összesen nyolcvan csomaghelye érhető el, azonban az idei év végére a csomagautomaták száma összességében meghaladja majd a 300 darabot.
„Büszkék vagyunk rá, hogy eredményeinket szakmai szervezetek is elismerik, hiszen az elmúlt években 4 alkalommal is kiérdemeltük a Virtuális Erőmű Program Energiatudatos Vállalat védjegyét, valamint az ideivel együtt immár harmadik alkalommal a Trade magazin Fenntarthatóság Szimbóluma védjegyet. Azonban számunkra a fenntarthatóság nem csupán az alkalmazott technológiáról szól” – jelentette ki Tóth Géza. A vezérigazgató szerint a Coop a magyar gyártókat, termelőket előnyben részesítő üzletpolitikája a hazai élelmiszeripar munkahelyeinek megtartása mellett a szektor és a gazdaság fenntarthatóságához is hozzájárul. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >