COFIDIS: tavaly kétmillió új hitelt vettek fel, a lakosság felének van hiteltartozása
A magyarok közel háromnegyede vett már fel valaha hitelt és minden második magyar jelenleg is tartozik valamelyik pénzintézetnek, a legelterjedtebb hiteltípus a lakáshitel, a lakosság 38 százaléka vett már fel ilyen kölcsönt az élete során, és 20 százalékuk most is rendelkezik ilyen hitellel – olvasható a COFIDIS Hitel Monitor legújabb összegzésében.
A felmérés szerint személyi kölcsönt jelenleg minden hetedik állampolgár törleszt, a többség a bevételek és kiadások egyensúlyban tartására – számlák kifizetésére, élelmiszervásárlásra – vagy egy másik hitel kiváltására volt kénytelen személyi kölcsönt felvenni. A felmérés szerint a magyarok 65 százaléka számít arra, hogy romlani fog háztartásának anyagi helyzete az idén.
A monitor szerint a magyarok közel háromnegyede vett már fel valaha hitelt és minden második magyar jelenleg is tartozik valamelyik pénzintézetnek. A felsőfokú végzettségűek, az átlag feletti jövedelműek és a gyerekes szülők körében a legmagasabb a hitelfelvevők aránya. Az elmúlt egy évben a magyarok közel egynegyede, elsősorban a 40-49 éves korosztály tagjai vettek fel új hitelt.
Az összegzés szerint nem meglepő, hogy a legelterjedtebb hiteltípus a lakáshitel: minden ötödik magyar most is rendelkezik ilyen hitellel. Ez összecseng a COFIDIS Hitel Monitor azon megállapításával, hogy a magyar társadalom éppen a lakáscélra felvett hiteleket tartja a leginkább elfogadhatónak.
Áruhitelt a lakosság 35 százaléka vett már fel, jelenleg a magyarok 9 százaléka törleszt ilyen hitelt. Az elmúlt egy évben az áruhitelek értéke átlagosan 120.000 forint volt. A legnépszerűbb hitelcélok a TV, hifi, informatikai és elektronikai cikkek, így nem meglepő, hogy a férfiak a hölgyeknél gyakrabban választják ezt a megoldást.
A felmérés szerint a harmadik helyen a személyi kölcsönök állnak. A magyarok 29 százaléka vett már fel valaha személyi kölcsönt és jelenleg is minden hetedik embernek van ilyen hitele.
Az elmúlt egy évben a lakosság mindössze 4 százaléka vett fel személyi kölcsönt, átlagosan 530 ezer forintot, 4 és fél éves futamidőre. A személyi kölcsönt az emberek az esetek túlnyomó többségében a bank vagy hitelintézet fiókjában igényelték, noha ma már online és telefonon köthető hitel is létezik.
Gépjármű-hitelt a magyarok 27 százaléka, folyószámlahitelt 25 százaléka vett fel élete folyamán. Az elmúlt egy évben a folyószámlahitelek különösen népszerűnek bizonyultak. A hölgyek a kutatás tanulsága szerint könnyebben elcsábulnak: a spontán vásárlásra leginkább alkalmas folyószámlahitelhez a nők az elmúlt egy évben közel kétszer olyan gyakran folyamodtak, mint a férfiak.
A kutatásból kiderült, hogy a megkérdezettek nagy többsége – 69 százaléka – gondolja úgy, hogy rosszabb lett az anyagi helyzete 2011-ben az előző évhez képest. Az alapfokú végzettségűek, az 50-69 évesek, a keleti régióban élők és az egyszemélyes háztartásban élők különösen borúsan látják helyzetüket. Minden negyedik magyar gondolja csak úgy, hogy a 2010-es évhez képest nem változott az anyagi helyzete, és mindössze a megkérdezettek 5 százaléka állította, hogy 2011-ben valamivel jobban élt, mint egy évvel korábban.
Minden tizedik magyar saját bevallása szerint a háztartás számára szükséges legalapvetőbb dolgokat sem tudja megvásárolni. A legszükségesebbeket a magyarok fele be tudja szerezni, de ezen felül extra kiadásokra, megtakarításra már nem jut.
A megkérdezettek 34 százaléka állította, hogy meg tudja venni a háztartás számára szükséges dolgokat, sőt, még néhány extra kiadást is megengedhet magának, ám félretenni már nem tud. Az „igazán jómódúak” köre igen szűk, mindössze 3 százalékra tehető.
A várakozásokat illetően is pesszimisták a megkérdezettek: 65 százalékuk számít arra, hogy romlani fog háztartása anyagi helyzete, és mindössze 10 százalék gondolja úgy, hogy várhatóan jobban fog élni 2012-ben – olvasható a monitorban.
A kutatást az NRC 1.000 fő bevonásával, országos reprezentatív mintán végezte 2011 novemberében a 18-69 éves korosztály tagjai között. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >