Cofidis: egyre többet költünk karácsonyi ajándékra
Az előző évhez hasonlóan a lakosság 78 százaléka vesz ajándékot karácsonykor, az erre szánt összeg viszont a tavalyi 31 500 forintról 41 300 forintra emelkedhet a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból.
A hitelintézet szerdai közleménye szerint a tervezett vásárlásokat 64 százalékban a havi fizetés, 41 százalékban pedig a megtakarítások fedezik. 19 százalék a más célra félretett megtakarításaiból is költ, 4 százalék pedig hitelkártyával fog ajándékvásárláskor fizetni: 2016-ban ezek aránya 12 százalék, valamint 1 százalék volt. A Cofidis a tudatos pénzügyi tervezés mellett az áruhiteleket és a személyi kölcsönöket is ajánlja a vásárlóknak.
A felmérés szerint a legnépszerűbb ajándékok rangsora nem változott tavalyhoz képest. A legtöbben – összesen 49 százaléknyian – ruházati cikkeket és kiegészítőket vennének, szépségápolási termékeket 46 százalék, játékokat és könyveket pedig 37-37 tervez vásárolni. A többi ajándékkategória kissé módosult tavalyhoz képest: márkás ételt és italt 42 százalék helyett csak 33 százalék keres, a háztartási gépek aránya viszont 6 százalékról 9 százalékra, a bútorok és berendezések aránya 3 százalékról 6 százalékra emelkedett.
A legtöbb, csaknem 62 százaléknyi vásárlót továbbra is a bevásárlóközpontok fogadják karácsony előtt – részesedésük tavaly 55 százalék volt -, a hiper- és szupermarketeket 48 százalék, a szaküzleteket 47 százalék keresi föl az ünnepek előtt, magyar webshopokról 42 százalék vásárol. Utóbbiak aránya tavaly 34 százalék volt, míg a külföldi internetes áruházaké 13 százalékról nőtt idén 23 százalékra, vagyis – mint írták – idén várhatóan többen lesznek azok, akik mindkettőn vásárolnak majd.
Az adatokból az is kiderül, hogy egy év alatt 30 százalékról 40 százalékra emelkedett a Black Friday-akciók lehetséges vevőköre, a bővülés elsősorban a férfiak és a 30 év alattiak körében jelentős. Az év végi túlzott vásárlást ezzel együtt az emberek négyötöde el akarja kerülni. 65 százalék ajándék helyett inkább közös élményt adna, 79 százalék pedig az ajándék személyes jellegét tartja fontosnak. Nem szorul háttérbe a környezettudatosság sem, hiszen az adatok szerint 62 százalék újra használja a csomagolópapírokat, 54 százalék pedig kímélné a fenyőfákat.
Emelkedett az adakozók köre is, a 44 százaléknyi adományozó fele az év végén többet adakozik a Cofidis szerint. A tárgyi vagy természetbeni jótékonykodást 61 százalék választaná, az önkéntes munkát viszont csak 8 százalék, pénzt pedig 54 százalék adna. Csepely Fanni viselkedéselemző szerint az adakozás az adományozóra is jótékony hatással van, hiszen nem csupán boldogabb és elégedettebb lesz, de jobb és érettebb személyiségnek is érezheti magát, így rossz tulajdonságait is könnyebben tudja elfogadni – áll a közleményben.
A jótékonykodók 30 százaléka az áruházi élelmiszergyűjtést, 29 százaléka a nehéz sorsú gyerekeket és árvákat, 29 százalékuk pedig a rászorulókat segítené. Az állatotthonokat 20 százalék támogatná. A közlemény idézi a Hangya Közösség Alapítvány vezetőjét, aki szerint ünnepekkor folyamatosan érkeznek a lakossági adományok. Wieden Kriszta hozzátette, hogy karácsony táján az állatvédők is sok felajánlást fogadnak, a kutyák ellátásához szükséges adományokat az ország minden részén szívesen fogadják. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >