Clean Industrial Deal: mindent a finanszírozható zöld átállásról
A PwC Magyarország képviselői szakértői webináriumon mutatták be a Clean Industrial Deal részleteit – azt az új stratégiát, amely az Európai Bizottság szerint meghatározza a kontinens iparának következő korszakát. A résztvevők – Szoboszlai Beáta (PwC energetikai tanácsadási igazgató), Benedek Gábor (a PwC fejlesztéspolitikai csapatának vezetője), dr. Faragó János (PwC Legal ügyvéd) és dr. Zalai Péter (a Zöld Beruházások Munkacsoport vezetője, PwC Legal) – részletesen ismertették az új irányvonal tartalmát, célkitűzéseit és várható hatásait.
A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.
A Clean Industrial Deal a 2019-ben elindított Green Deal továbbfejlesztése, de már új névvel és új fókuszokkal. A hangsúly elmozdult: a „zöld” helyett most a „tiszta” került előtérbe – ezzel is jelezve, hogy a fenntarthatósági célokat ezentúl a gazdasági versenyképesség szigorúbb keretei között kívánja érvényesíteni az Európai Unió. A cél változatlan: 2050-re karbonsemleges gazdaságot teremteni – de az eszköztár és a megközelítés immár az energiaintenzív iparágak realitásaihoz igazodik.

A Clean Industrial Deal célja az energiaigényes iparágak és a tiszta technológiák reformja
Energiapiaci rugalmasság és stabil árak
Az egyik kiemelt cél az energiapiac hatékonyabb működtetése. Szoboszlai Beáta hangsúlyozta, hogy az EU-s villamosenergia-árakat továbbra is nagymértékben a földgáz ára határozza meg, ezért a Bizottság célja, hogy hosszú távon csökkentse ennek hatását az áramárakra – a merit order energiapiaci logika, illetve marginal pricing árazási mechanizmusok megváltoztatása nélkül.
A megoldási irányok közé tartozik egyrészt a fogyasztás időbeli átterelése (demand shift) az olcsóbb, napközbeni időszakokra. Elhangzott, hogy ha sikerül elérni a fogyasztás időbeli átterelését, és a cégek nem a legdrágább csúcsidőszakban fogyasztanak, akkor nemcsak az energiaköltségeik csökkennek, hanem a hálózatfejlesztések szükséges mértéke is mérsékelhető. Ez költségoldalról is fontos, különösen a növekvő elektrifikáció és megújulók miatt.
Fontos megoldás ugyanakkor a hosszú távú áramvásárlási szerződések (Power Purchase Agreement – PPA) elterjesztése is. A PPA-k akár 10-15 évre is kiszámítható energiaárakat biztosíthatnak, és egyre több nagyfogyasztó alkalmazza őket – a cél ezek szélesebb körben történő elérhetővé tétele, akár kkv-k számára is.
Források és rugalmasság – a finanszírozhatóság kulcsa
Benedek Gábor hangsúlyozta, hogy a stratégia megvalósítása csak akkor lehet sikeres, ha az ipari szereplők hozzáférnek a szükséges forrásokhoz. A programban megjelölt 100 milliárd eurós beruházási csomag az első lépés, de ez valószínűleg nem lesz elég a célok eléréséhez.
A finanszírozási mix három pilléren nyugszik: EU-s alapok (pl. Innovációs Alap, Horizon Europe), nemzeti támogatások (pl. kedvezményes hitelek), valamint a magántőke mozgósítását célzó eszközök. Faragó János szerint ehhez szükség van az állami támogatási szabályok egyszerűsítésére is. „Az állami támogatások egyszerűsítése különösen fontos a dekarbonizáció és a tiszta ipar szempontjából, ezért az Európai Bizottság ajánlásokat fog megfogalmazni a forrásokhoz való gyorsabb és rugalmasabb hozzáférés elősegítésére” – fogalmazott.

A fejlesztéspolitikának követnie kell az uniós irányokat, hogy a hazai cégek hozzáférjenek az új forrásokhoz
Adókedvezmények: jó szándék, nehéz gyakorlat
Faragó János arra is felhívta a figyelmet, hogy az adóösztönzők gyakorlati alkalmazása sok esetben nehézségekbe ütközik. Magyarországon pl. a társasági adótörvényben szereplő kedvezmény csak a „kizárólag energiahatékonysági célt szolgáló” beruházásokra vehető igénybe – a hatósági gyakorlat pedig ezt szigorúan értelmezi, így több, részben energiahatékonysági célt szolgáló projekt elesik a támogatástól.
„Az, hogy mennyire lesz majd az adókedvezmény érvényesíthető a gyakorlatban, az nem csak a tagállam jogalkotásán, hanem a hatósági jogalkalmazáson is fog múlni” – fejtette ki. Így aztán hosszú távon nemcsak a szabályokat kell frissíteni, hanem azok alkalmazását is.
CBAM: enyhítések a kisebb szereplőknek
Szoboszlai Beáta a szén-dioxid-vámról (CBAM – Carbon Border Adjustment Mechanism) szólva elmondta: a rendszer célja, hogy az EU megvédje iparát az olyan importárukkal szemben, amelyek gyártása nem viseli a karbonköltségeket. A szabályozás ugyanakkor adminisztratív terheket is ró a cégekre – főként a kisebb volumenű importőrökre. Ezért a Bizottság több könnyítést is bevezet: mentesség az 50 tonna alatti CBAM-köteles import esetén, határidő-hosszabbítás, csökkentett kötelezettségek. Ez különösen fontos lehet az FMCG-szektor kisebb, importáló szereplői számára.
A stratégia kiemelten támogatja az alacsony kibocsátású, innovatív technológiákat. Szoboszlai Beáta szerint a tiszta és megújuló energiaforrások integrációja, a rugalmasság és a technológiák kombinálása alapvető lesz az energetikai átállásban. A jövő az okos rendszerintegrációé, amelyben különböző technológiák (pl. hidrogén, CCS – karbonleválasztás és -tárolás, SMR – kis moduláris reaktorok) összehangoltan működnek. Az energiatárolás szintén kulcskérdés: az időjárásfüggő megújulók stabil rendszerekbe való illesztéséhez megfelelő tárolási megoldásokra van szükség.
Körforgásos gazdaság: új szabályok és „zöld áfa”
Zalai Péter szerint az EU célja, hogy stratégiai nyersanyagait hosszabb ideig a gazdaság körforgásában tartsa. Ennek érdekében várhatóan 2026-tól életbe lép egy új uniós szabályozás, a Circular Economy Act, amely szigorítja a hulladékgazdálkodási előírásokat, és a kritikus nyersanyagok újrahasznosítását helyezi előtérbe. Ez különösen fontos lehet a magyar hulladékgazdálkodás számára is.
Faragó János két további innovatív javaslatra is felhívta a figyelmet: az egyik a „zöld áfa” koncepciójára. Ennek lényege, hogy a használt, felújított vagy újrahasznosított termékek alacsonyabb áfakulccsal kerülhetnének forgalomba – ösztönözve ezzel a fenntartható fogyasztást, a másodlagos piacokat és hosszabb termékéletciklusokat. A másik fontos fejlesztési terület a virtuális PPA-k (vPPA – virtual Power Purchase Agreement) egységes jogi kereteinek kialakítása. Ezek a szerződések lehetővé teszik, hogy a vállalatok fizikailag más helyen termelt energiát is zöldként könyvelhessenek el – ha ezt megfelelő garanciák kísérik. A vPPA-k térnyerése új lehetőségeket kínál a nem helyhez kötött fogyasztók számára is.
Iparpolitika a versenyképesség szolgálatában
A finanszírozási eszközök kapcsán Benedek Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalatoknak egyre fontosabb lesz megérteni, hogyan illeszkedhetnek be az európai együttműködési hálózatokba, és miként használhatják ki a közvetlen brüsszeli forrásokat. A nemzeti és uniós szintű programok – pl. a Horizon Europe vagy az Innovációs Alap – mellett a cégeknek proaktívan kell kapcsolódniuk a nemzetközi partnerekhez is, hogy sikeresen pályázhassanak. Mint mondta, „a szakpolitikai kereteknek és a finanszírozási rendszereknek igazodniuk kell a valós gazdasági igényekhez – ebben pedig a kormányzati oldalnak és a piac szereplőinek is együtt kell működniük”.
A szakértők egyetértettek abban, hogy a Clean Industrial Deal túlmutat a fenntarthatóságon: ez már nemcsak környezetpolitika, hanem tudatos iparpolitika is. A cél, hogy a zöld átállás ne csökkentse, hanem növelje Európa versenyképességét. Ennek feltétele a finanszírozás biztosítása, a szabályozási környezet rugalmasabbá tétele, valamint a technológiai megoldások célzott támogatása.
Benedek Gábor szerint a vállalkozásoknak most kell felkészülniük: „A pontos tervezés és a nemzetközi értékláncokba való bekapcsolódás fontosabb lesz, mint valaha.” A cégeknek érteniük kell, hogyan férhetnek hozzá a forrásokhoz, és hogyan illeszkedhetnek be az uniós támogatási logikába.
Kapcsolódó cikkeink
GLS az innováció élvonalában
A GLS Hungary az elmúlt években látványos fejlesztésekkel formálta újra…
Tovább olvasom >Nem a méret számít, hanem a partnerség – A Dunapacknál a kis ügyfelekre is nagy figyelem jut
Interjú Szőnyi Zoltánnal, a Dunapack Packaging értékesítési igazgatójával A csomagolóiparban…
Tovább olvasom >Gyorsabban, zöldebben, okosabban – Ez ma az FMCG-szállítmányozás minimuma
Infláció, sofőrhiány, szigorodó szabályozás és zöld elvárások – ezek egyszerre…
Tovább olvasom >További cikkeink
Romlott a gazdasági hangulatindex az EU-ban és az euróövezetben augusztusban, Magyarországon javult
Romlott a gazdasági hangulatindex az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >Augusztusban négyhavi csúcsára ért fel a GKI konjunktúra indexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >A GVH állítja: minden elköltött 100 forintból legalább 70 a multiké
A multinacionális kiskereskedelmi láncok uralják a 8400 milliárd forint bruttó…
Tovább olvasom >