CHEP-raklapok a logisztikában – Szakmai nyílt nap a CHEP Magyarország Szolgáltató Központjában
A Logisztika Napja keretein belül szervezett nyílt napot április 21-én a raklapbérleti megoldásokat kínáló CHEP Magyarország biatorbágyi felújító központjában. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLKBT) koordinálásában évente megrendezendő Logisztika Napja egyik fő célja, hogy megnyíljanak a magyarországi logisztikával foglalkozó helyszínek kapui a szakma képviselői és az érdeklődők számára. A CHEP Magyarország idén a TESCO közreműködésével vett részt a programban.

Barla-Szabóné Illés Nóra, CHEP
A globális ellátási lánc vezető raklap-pooling szolgáltatója, a CHEP – amely az ausztrál hátterű Brambles Csoport tagja – több mint 20 éve van jelen a hazai piacon. Magyarországi tevékenységük vezetését idén januárban vette át Barla-Szabóné Illés Nóra, aki korábban az Auchan Magyarország Kft-nél és a Coca-Cola Hellenic Bottling Company-nál gyűjtött sokéves tapasztalattal és disztribúciós, raktározási, ellátási lánc stratégiában és készletgazdálkodásban szerzett komoly szakmai háttérrel érkezett a céghez.
Barla-Szabóné Illés Nóra ügyvezető a rendezvény házigazdájaként prezentációjában mutatta be a cég raklapbérleti megoldásaink működését, illetve a szolgáltatás által nyújtott lehetőségeket. A CHEP üzleti modellje a „Megosztás és újrafelhasználás” elvére épül. A zárt megosztási rendszerben az ellátási lánc résztvevői a CHEP-től kölcsönzik a minőségileg ellenőrzött raklapokat, amelyek a körforgás során a CHEP-től eljutnak a gyártó cégekhez, onnan a kereskedőkhöz, végül vissza a CHEP Felújító Központjába.
A raklapok a teljes folyamat során a CHEP tulajdonában maradnak, azokat a cég menedzseli, karbantartja, javítja, kiszállítja és visszagyűjti. A szolgáltatás előnyeiként az ügyvezető kiemelte, a cég globális hálózatának köszönhetően raklapok milliói állnak rendelkezésre, így mindig biztosítható a változó kereslet lefedése, még a szezonális időszakokban erőteljesen megnövekvő igények esetén is. A megrendelő számára így feleslegessé válik a raklapok tartalékolása és a pénzeszközök készletek általi lekötése, a raklapköltség a tényleges használattal lesz arányos. A szolgáltatás által csökkenthetők az adminisztrációs terhek és az ezzel járó költségek, valamint javítható a raktérkihasználtság és csökkenthetőek a szállítási távolságok.
Mivel a CHEP a felhasznált összes raklapot visszagyűjti, és a körforgásos modell alapja az eszközök javítása és újrafelhasználása, nagymértékben csökken a fahulladék mennyisége. Az irányított bérleti rendszer ezen kívül az egyéb, kevésbé nyilvánvaló hulladéktermelési formákat is korlátozza. Minőségbiztosítási rendszerük révén például csökkenteni lehet a terméksérülések és az élelmiszer-hulladék mennyiségét, és ezáltal a cserék és az ismételt kiszállítások miatti károsanyag-kibocsátás mértékét is.
Az eseményen vendégelőadóként vett részt Rácz Gábor, a TESCO Magyarország disztribúciós vezetője, aki a náluk már bevezetett CHEP innovatív megoldásokról osztotta meg tapasztalatait. A két cég együttműködése Magyarországon 2005-ben kezdődött. Az együttműködési projektben meghatározott céljaik között szerepelt az ellátási lánc hatékonyságának növelése, a raklapkezelési költségek csökkentése, a raklapminőség javítása (selejt csökkentése), valamint közös fenntarthatósági célkitűzésként a CO2 kibocsátás és a hulladék csökkentése. 2021-re a TESCO Magyarország a teljes árumennyiség közel 30%-át mozgatta a raklapbérleti rendszerben és céljuk, hogy ezt az arányt 2024-re a teljes volumen 50%-ára növeljék.
A kiskereskedelmi lánc számára előny, hogy a rendszer biztosítja a gyorsabb áruátvételt, a kevesebb terméksérülést, továbbá megszünteti a raklapok minőségéből eredő vitákat a kereskedő és a beszállító partnerek között. Emellett hozzájárul a cég fenntartható működéséhez, mivel a raklapbérlet komoly környezetvédelmi megtakarításokat eredményez a raklapokhoz felhasznált faanyag, a szállításból eredő CO2 kibocsátás és a keletkező hulladék tekintetében.

Rácz Gábor, TESCO
Horváth Attila telephelyvezető kalauzolásában a résztvevők testközelből is megismerkedhettek a felújító központban működő automatizált válogató géppel és a javítási munka folyamataival.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >Fuvarozás egy kattintásra: közeleg a kamionos Uber kora?
Ha valakinek van egy biciklije vagy robogója, könnyen lehet belőle…
Tovább olvasom >HUNGRAIL: a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás támogatási programot a következő években is fenn kell tartani
A VEKT (Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás) támogatási programot idén is…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >