CHEP-raklapok a logisztikában – Szakmai nyílt nap a CHEP Magyarország Szolgáltató Központjában
A Logisztika Napja keretein belül szervezett nyílt napot április 21-én a raklapbérleti megoldásokat kínáló CHEP Magyarország biatorbágyi felújító központjában. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLKBT) koordinálásában évente megrendezendő Logisztika Napja egyik fő célja, hogy megnyíljanak a magyarországi logisztikával foglalkozó helyszínek kapui a szakma képviselői és az érdeklődők számára. A CHEP Magyarország idén a TESCO közreműködésével vett részt a programban.

Barla-Szabóné Illés Nóra, CHEP
A globális ellátási lánc vezető raklap-pooling szolgáltatója, a CHEP – amely az ausztrál hátterű Brambles Csoport tagja – több mint 20 éve van jelen a hazai piacon. Magyarországi tevékenységük vezetését idén januárban vette át Barla-Szabóné Illés Nóra, aki korábban az Auchan Magyarország Kft-nél és a Coca-Cola Hellenic Bottling Company-nál gyűjtött sokéves tapasztalattal és disztribúciós, raktározási, ellátási lánc stratégiában és készletgazdálkodásban szerzett komoly szakmai háttérrel érkezett a céghez.
Barla-Szabóné Illés Nóra ügyvezető a rendezvény házigazdájaként prezentációjában mutatta be a cég raklapbérleti megoldásaink működését, illetve a szolgáltatás által nyújtott lehetőségeket. A CHEP üzleti modellje a „Megosztás és újrafelhasználás” elvére épül. A zárt megosztási rendszerben az ellátási lánc résztvevői a CHEP-től kölcsönzik a minőségileg ellenőrzött raklapokat, amelyek a körforgás során a CHEP-től eljutnak a gyártó cégekhez, onnan a kereskedőkhöz, végül vissza a CHEP Felújító Központjába.
A raklapok a teljes folyamat során a CHEP tulajdonában maradnak, azokat a cég menedzseli, karbantartja, javítja, kiszállítja és visszagyűjti. A szolgáltatás előnyeiként az ügyvezető kiemelte, a cég globális hálózatának köszönhetően raklapok milliói állnak rendelkezésre, így mindig biztosítható a változó kereslet lefedése, még a szezonális időszakokban erőteljesen megnövekvő igények esetén is. A megrendelő számára így feleslegessé válik a raklapok tartalékolása és a pénzeszközök készletek általi lekötése, a raklapköltség a tényleges használattal lesz arányos. A szolgáltatás által csökkenthetők az adminisztrációs terhek és az ezzel járó költségek, valamint javítható a raktérkihasználtság és csökkenthetőek a szállítási távolságok.
Mivel a CHEP a felhasznált összes raklapot visszagyűjti, és a körforgásos modell alapja az eszközök javítása és újrafelhasználása, nagymértékben csökken a fahulladék mennyisége. Az irányított bérleti rendszer ezen kívül az egyéb, kevésbé nyilvánvaló hulladéktermelési formákat is korlátozza. Minőségbiztosítási rendszerük révén például csökkenteni lehet a terméksérülések és az élelmiszer-hulladék mennyiségét, és ezáltal a cserék és az ismételt kiszállítások miatti károsanyag-kibocsátás mértékét is.
Az eseményen vendégelőadóként vett részt Rácz Gábor, a TESCO Magyarország disztribúciós vezetője, aki a náluk már bevezetett CHEP innovatív megoldásokról osztotta meg tapasztalatait. A két cég együttműködése Magyarországon 2005-ben kezdődött. Az együttműködési projektben meghatározott céljaik között szerepelt az ellátási lánc hatékonyságának növelése, a raklapkezelési költségek csökkentése, a raklapminőség javítása (selejt csökkentése), valamint közös fenntarthatósági célkitűzésként a CO2 kibocsátás és a hulladék csökkentése. 2021-re a TESCO Magyarország a teljes árumennyiség közel 30%-át mozgatta a raklapbérleti rendszerben és céljuk, hogy ezt az arányt 2024-re a teljes volumen 50%-ára növeljék.
A kiskereskedelmi lánc számára előny, hogy a rendszer biztosítja a gyorsabb áruátvételt, a kevesebb terméksérülést, továbbá megszünteti a raklapok minőségéből eredő vitákat a kereskedő és a beszállító partnerek között. Emellett hozzájárul a cég fenntartható működéséhez, mivel a raklapbérlet komoly környezetvédelmi megtakarításokat eredményez a raklapokhoz felhasznált faanyag, a szállításból eredő CO2 kibocsátás és a keletkező hulladék tekintetében.

Rácz Gábor, TESCO
Horváth Attila telephelyvezető kalauzolásában a résztvevők testközelből is megismerkedhettek a felújító központban működő automatizált válogató géppel és a javítási munka folyamataival.
Kapcsolódó cikkeink
Digitális DACHSER magazin: érdekes tények és történetek a logisztika világából
A DACHSER magazin több mint hatvan éve tudósít az intelligens…
Tovább olvasom >Felfüggeszti a DHL az értékesebb magáncsomagok kézbesítését az USA-ban
Április 21-től ideiglenesen felfüggeszti az Egyesült Államokba irányuló, 800 amerikai…
Tovább olvasom >Stratégiai partnerségre lép a The Body Shop nemzetközi kozmetikai cég és a TOURMIX magyar zöld logisztikai startup
Együttműködésbe kezdett a fenntarthatósági piac két kulcsfontosságú szereplője, az állat-…
Tovább olvasom >További cikkeink
Annyi a Temunak és Sheinnek Európában is?
Az amerikai kereskedelmi szigorítások hatására újabb kihívás előtt áll az…
Tovább olvasom >A SZÉP-kártya, az egészségpénztári tagság és az áruhitel is növeli a költési hajlandóságot
A Széchenyi Pihenőkártya mindennapok része: a SZÉP kártya tulajdonos magyarok…
Tovább olvasom >Legalább 16 százalékos drágulást érez a fiatalok fele
Átlagosan 19 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok idén februárban, de…
Tovább olvasom >