Charles Fishman: The Wal-Mart Effect
Kicsit félve ültem neki a kíváncsiságtól hajtott olvasásnak, majd recenzióírásnak. Kb. úgy, mint a halbiológus, aki hirtelen kagylókról szóló tanulmány írásához kap felkérést. Az európai kereskedelmet ismerem, a közép-európait, megkockáztatom, szintén. De Amerika?Szóval Wal-Mart. 1990 végén a Wal-Mart csak egy „kezdő” volt 9 „supercenterrel”. Ma túl vannak hazai pályán a 4000 üzleten, ehhez jön még 2800 egység a világ többi részéről. A Wal-Mart élelmiszerben átlag 15 százalékkal olcsóbb, mint versenytársai. A több mint 2000 hipermarket méretű üzlet forgalma meghaladja a 370 milliárd dollárt, ezzel idén ismét a Wal-Mart vezeti a Fortune 500-as listát.
Nem az a recenzió célja, hogy szuperlatívuszokat gyűjtsünk, de ez szükséges annak megértéséhez, amit a könyv is sugall: ez jelenség, a gazdasági erő példátlan koncentrációja.
A könyv számos termékbevezetési esettanulmányon át világítja meg ezt a dilemmát: szállítok vagy nem szállítok a Wal-Martnak, tehát belépek-e abba a hihetetlen erejű és hatékonyságú őrlőgépbe, amit ez jelent.
Ezzel összefüggésben sok szó esik arról, hogy a Wal-Mart ár- és önköltségcentrikus megközelítése munkahelyet teremt vagy szüntet meg. Itt persze elsősorban amerikai munkahelyekről van szó, amik zömében Kínában születnek újjá. Az óriás önmaga is kétmilliós foglalkoztató, és szereti szembeállítani az általa teremtett munkahelyeket és a neki köszönhető lakossági megtakarításokat a Kínába vándorolt állások szintén milliós seregével. Ebből is látszik, hogy a Wal-Martban az igazi globalizáció motorját tisztelhetjük, annak minden hatásával együtt.
A Wal-Mart nem csak hatalmasra nőtt, mint egy anakonda, de fürge is maradt, mint egy gyík. A 2006-ban kiadott könyv még hosszú oldalakat szentel annak, hogy milyen nyomottak a Wal-Mart bérek. A könyv végén általános vezetői víziók vannak a helyzet javításáról. Ehhez képest mit találok a honlapjukon, míg e sorokat gépelem: 2008-as statisztikákat a Wal-Mart bérek előnyeiről…
Adatfeldolgozó rendszerük, a Retail Link, fogalom, hatékonyságuk verhetetlen, és még mindig növésben van a kicsike.
A sok beszállítói esettanulmány közé egy érdekes, de kicsit hátborzongató hangulatú történet vegyül: Bentonville környékén (ahol a lánc központja található) a szállodák természetesen a Wal-Marthoz érkező beszállítók ott eltöltött vendégéjszakái-ból élnek. De nincs egyetlen pincér, szobaasszony, sőt csapos sem, aki az ott összeverődött társaságoktól egyetlen este is bármilyen Wal-Mart-os sztorit hallott volna. A kollégák ennyire félnek… Brrr. Nagy Testvér figyel. Bennünket is…
Kiadó: Penguin Books, 2006
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >