Magazin: A magyar élelmiszer-gazdaság ünnepe

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 11. 13. 07:11

Az idén 78. alkalommal megrendezett Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) 988 kiállítójával rekordot döntött, a látogatók száma elérte a 100 ezret. A vásáron a Kárpát-medence élelmiszerei önálló standon mutatkoztak be.

Magyarország legnagyobb, legrégebbi és nagy tradíciókkal bíró agrárgazdasági rendezvénye, az OMÉK nulladik napján került sor az I. OMÉK Szakmai Napra a Földművelésügyi Minisztérium, az Agrármarketing Centrum és az Agroinform.hu mezőgazdasági portál szervezésében. Az eseményen a legnagyobb hazai agrárszakmai és élelmiszeripari döntéshozókat, termelőket és beszerzőket látták vendégül.

Dr. Fazekas Sándor
földművelésügyi miniszter

A Szakmai Napon neves szakemberek elemezték az agrárium és az élelmiszer-gazdaság üzleti kockázatait és lehetőségeit. A rendezvény újdonsága és egyedisége abban rejlik, hogy az előadások meghallgatása mellett a résztvevők közösen vitathatták meg a legfontosabb agrárgazdasági kérdéseket az I. Magyar „Nyitott tér” agrár workshop keretében. Az eseményt dr. Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter nyitotta meg, aki elmondta:

– A mezőgazdaság komoly kihívások előtt áll, amelyek megoldásához a szaktudás, a szakértelem mellett elszántságra és a hagyományok tiszteletén alapuló, a legújabb kutatásokat felhasználó újításokra is szükség van. Azért szerveztük meg az OMÉK történetében először a szakmai napot, hogy teret adjunk az együttgondolkodásnak, hogy segítsük a közös munkát. Az elmúlt hét év a mezőgazdaság stabilizálásáról szólt.

Daróczi László
ügyvezető
Agrármarketing Centrum

Daróczi László, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője köszöntő beszédében elmondta:

– Az OMÉK Szakmai Napot már megszületése pillanatában hagyományteremtő céllal hívtuk életre. Terveink szerint mostantól minden évben, az OMÉK-ot követő, páros években is megszervezzük a konferenciát a hazai szakmai élet erősödésének támogatására, a szakmaiság, szakmai kapcsolati rendszerek élénkítésére, fejlesztésére.

A délelőtti workshop-előadások olyan témákat jártak körül, mint az agrárium kockázatai és a kockázatkezelés lehetőségei, amelyről Kemény Gábor, az Agrárgazdasági Kutató Intézet igazgatója tartott előadást. Dr. Filippo Codato, az Asnacodi igazgatója pedig az olasz mezőgazdasági közösség példáján keresztül mutatta be a kockázatkezelés elősegítésének lehetőségeit.

Emellett az előadásokon szó volt a mezőgazdaságban lejátszódó technológiai forradalomról, a szakértői kockázatértékelésről az agráriumban és a globalizáció hazai agrárgazdaságra gyakorolt hatásairól is.

 

 

A Szakmai Nap délutáni programja az I. Magyar „Nyitott tér” agrár workshop volt, amely új, innovatív módszernek számít hazánkban, mezőgazdasági vonatkozásban pedig most alkalmazták először.

A Szakmai Nap szereplői nemcsak fontos információkkal és ismeretekkel, de új üzleti és szakmai kapcsolatokkal is gazdagodtak.

 

Versenyképes biomassza

Az OMÉK keretében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Földművelésügyi Minisztérium (FM) közös konferenciáján kiderült, a biomassza-alapú gazdaság irányába történő tudatos elmozdulás elősegítése, illetve az alapanyag-feldolgozó szektorok fokozatos áttérése a fosszilis erőforrásokról a biomassza használatára lehetővé teheti az erőforrás-hatékony, hulladékmentes és fenntartható gazdálkodás kialakítását.

Győrffy Balázs
elnök
NAK

A rendezvényen Győrffy Balázs, a NAK ­elnöke kifejtette:

– Az Európai Bizottság a Biomassza Alapú Gazdaság Stratégiáját 2012-ben indította el, ezért a közép- és kelet-európai régió, így Magyarország számára is egyre nyilvánvalóbb az ilyen irányú stratégiai elmozdulás szükségessége. A NAK már a kezdetektől támogatja a BIOEAST közép- és kelet-európai kezdeményezést, és elkötelezett egy nemzeti stratégiaalkotási folyamat sikerességéért, amiért hajlandó akár komolyabb erőforrásokat is mozgósítani a gazdasági szereplők bevonásáért, illetve támogatásukért a későbbi megvalósításban.

 

A kiállítók szemével

Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketing-igazgatóhelyettese a kiállításon elmondta:

– Az első nap alapján sokkal több látogató érkezett, mint amire számítottunk. Úgy gondoljuk, hogy Magyarországon meghatározó élelmiszeripari vállalatként kötelességünk, felelősségünk megjelenni. Az elmúlt 10 évben a vállalatcsoport több mint 20 milliárd forintot fordított beruházásokra. Az export dinamikusan bővül, az új tésztagyár már a külpiaci terjeszkedés érdekét szolgálja. Az OMÉK remek lehetőséget ad kereskedelmi kapcsolatok építéséhez, főleg a meglévő partnerkörünkkel tudunk egy kicsit könnyedebb, kötetlenebb formában találkozni.Illetve a fogyasztókat szeretnék mélyebben megismertetni a Gyermelyi termékekkel.

Kardos Renáta, Sága Foods Zrt. trade marketingspecialistája a reklámértéket is kiemelte:

– A Sága számára azért fontos az OMÉK-on való megjelenés, mert a szakmának és a fogyasztóknak egyaránt be tudunk mutatkozni. Az első napon a szakmai konferencián résztvevőkkel kóstoltattuk meg a termékeinket. Ilyenkor több olyan üzleti kapcsolatot is ki tudunk kialakítani, melyekből aztán hosszú távú együttműködések születnek. A következő napokon a fogyasztók látogatják a kiállítást, így lehetőségünk van a teljes portfólió bemutatására. Sok olyan ízvariánssal készültünk, melyekkel nem minden üzlet polcain találkoznak a vásárlók – így ez egy remek alkalom az év újdonságainak promótálására.

Jakab Ingrid, a Csíki Sör Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója remek lehetőséget lát a kisebb cégek számára:

– Másodjára vagyunk jelen OMÉK-on, és már sokkal tapasztaltabban érkeztünk, mint 2 éve. Fő célunk, hogy még jobban megismertessük a termékünket az idelátogatókkal. Elsősorban a fogyasztókat szeretnénk elérni, de természetesen viszonteladókat is várunk a standunkhoz egy jó pohár sörre. Ez a kiállítás remek lehetőség számunkra, elvégre mintegy 100 ezer ember fordul meg itt hat nap alatt. Nekünk nincs sok lehetőségünk, erőforrásunk marketingre, így ez a közvetlen kapcsolat a vásárlókkal a legjobb út, hogy megismertessük őket a termékeinkkel.

A vásár záróünnepségén átadták az OMÉK Közönségdíját, valamint a Miniszteri Nagydíjat is. A Közönségdíjat minden évben az a kiállító nyerheti el, aki a látogatóktól a legtöbb szavazatot kapja. Idén a Tej Terméktanács standján található tejtermékeket népszerűsítő kamion nyerte el leginkább a látogatók tetszését. Az OMÉK Miniszteri Nagydíjat a Kőrös-Maros Biofarm alakor búzából előállított biosöre kapta.

Mizsei Károly

Kapcsolódó cikkeink