Céges ügyfelek banki termékhasználata

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 08. 31. 00:31

A hazai társas vállalkozások banki-termék-használatában nem láthatóak jelentős különbségek az utóbbi években, derült ki a GfK Hungária által készített Corporate Banking Monitor 2010-es évben készült felmérésének adataiból. Vállalati forint folyószámlával gyakorlatilag mindegyik cég rendelkezik, amelynek segítségével intézi belföldi fizetéseit – és ez nem függ a cégek árbevételének alakulásától –, 10-ből 9 vállalkozás pedig készpénzforgalmat is bonyolít bankjával.

A folyószámla-kiválasztás legfontosabb szempontjai a számlához kapcsolódó díjak. A döntéshozók leginkább alacsony átutalási, számlavezetési és tranzakciós díjakat várnak el a szolgáltatóktól.

Megbarátkoztak a cégek a digitális pénzügyekkel

A lakossághoz képest nagyobb arányban használják a vállalkozások az elektronikus és internetes banki szolgáltatásokat, a cégek közel háromnegyede elektronikusan is bankol, az internet segítségével majdnem 70 százalék. A korábbi évekkel összehasonlítva ezek magasabb felhasználói arányok, ami a vállalkozások pénzügyi kultúrájának fejlődésére utal. A digitális pénzügyek teljes elterjedésére azonban a pozitív trendek mellett is még várni kell a hazai cégek körében.

Az árbevétel növekedésével emelkedik az elektronikusan, illetve az interneten bankoló cégek aránya, de mindegyik szegmensben növekedést látunk az utóbbi években. Amennyiben egy bank minőségi szolgáltatást kíván nyújtani üzleti ügyfeleinek, leginkább a megbízható működésre, a biztonságra és a rendszer gyorsaságára kell hangsúlyt fektetni, hiszen ezek a legfontosabb szempontok egy elektronikus szolgáltatás kiválasztásában és megítélésében.

A telebanki szolgáltatások elterjedése hasonlóan kedvező képet mutat. A korábbi alacsony szinthez képest jelentős növekedést látunk a szolgáltatás penetrációjában egy év alatt: a vállalkozások közel harmada intézi banki ügyeit telefon segítségével. Érdekes módon e szolgáltatásnál fordított viszony érvényesül a használat és az árbevétel között, a kisebb cégek körében némileg magasabb a használók aránya.

Az alacsony költség és kamatszint „mindent visz”

A külföldi fizetési szolgáltatások és üzleti bankkártyák elterjedtsége nem változott 2010-ben a korábbi évhez képest, de a vállalati devizaszámlával rendelkezők aránya alig érezhetően emelkedett. Legkevésbé az áfa-előfinanszírozás, a devizakockázati- és kamatkockázati ellentételezés és a strukturális betétek használatosak a vállalkozások körében, e pénzügyi megoldások igénybevevőinek aránya nem éri el az 5 százalékot az egyes szolgáltatások esetén.

Forintbetéttel a vállalkozások közel fele rendelkezik, ez csökkenést jelent az egy évvel korábbi helyzethez képest. A nagyobb vállalkozások körében némileg magasabb a forintbetétesek aránya, de a különbség nincs 10 százalékpont a legkisebb és legnagyobb forgalmú cégek között.

A likviditás és kamathozam relációjában a kisebb vállalkozások számára egyértelműen a rugalmas hozzáférés a fontosabb, a nagyobb vállalkozások hajlandóak lemondani a likviditásról nagyobb hozamért cserébe, esetükben a preferenciasorrend a magasabb kamatok irányába mozdul el a likviditással szemben. A mikrovállalkozások esetén a tendencia még inkább szembeötlő, hiszen e cégek háromnegyede számára elsődleges szempont a pénz bármikor történő elérhetősége.

Hitelfelvétel esetén a vállalkozások számára az alacsony költség és kamatszint a kritikus, a döntéshozók 59 százaléka értékelte a legfontosabbnak ezt a szempontot. A gyors hitelelbírálást negyedük, az alacsony fedezetet 16 százalékuk tartja a legfontosabbnak. A sorrend nem változik a cégek forgalmának függvényében, de az árbevétel növekedésével egyre magasabb arányban kapnak vezető szerepet a hitellel kapcsolatos költségek.

Kapcsolódó cikkeink