Cégajándékok minden szinten
Ne felejtsük el, hogy ajándékozni jó, mondja Sauer Győző, a 3L Gift Kft. cégvezetője. Bizony a munkatársak és partnerek ajándékaiért felelős kollégák sokszor nem így érzik. Nehéz minden évben ötletes, a cégünkre jellemző újdonsággal előállni. Ezért érdemes már augusztus–szeptember folyamán az arra nyitott, profi ajándékos cégekkel elkezdeni az együtt gondolkodást.Bosnyák Éva, a Present Store ügyvezetője szerint egy biztos: ha már egyszer adtunk valakinek, legyen az dolgozó vagy partner, akkor ezt a jó szokásunkat meg kell tartanunk. Máskülönben folt eshet imázsunkon.
Időben dönteni
Váradi Éva, a Golding beszerzési és marketingigazgatója szerint érdemes előre átgondolni, hogy mennyire időigényes az ajándék beszerzése, illetve hogy mennyi időt vesz igénybe saját cégünk döntési mechanizmusa. A Golding tapasztalata ugyanis az, hogy akik az utolsó pillanatban döntenek, azok kevesebb lehetőség közül tudnak választani. Kiesik az egyedi gyártatás lehetősége, olcsóbb beszerzési forrás igénybevétele, illetve a raktárházakban is elfogynak az újdonságok.
Király János, a Laurus2000 ügyvezetője is kiemeli az időtényező fontosságát, hiszen Európában a válogatás tényleg már augusztus–szeptemberben elkezdődik. Magyar sajátosság, hogy a karácsonyi beszerzések évről évre csak októberben indulnak, így a forgalmazó cégeknek raktárkészletekben, emblémázási és csomagolási kapacitásokban nagyon feszítetten készen kell állniuk partnereik gyors kiszolgálására.
A proaktív hozzáállás jegyében a Promix rövid brief alapján akár átvállalja az ötletelés feladatát. A piac igényeire előre felkészülve iparáganként kidolgoznak prezentációkat, és honlapjukon is megjelenik egy ötletbörze menüpont a marketinges vagy beszerző kollégák számára. Horváth Andrea, a cég marketingmenedzsere szerint a profi ajándékos forgalmazók nagyobb kínálattal, szakértelemmel, tapasztalattal és árelőnnyel állnak partnereik rendelkezésére. Mind az 5 megkérdezett ajándékos cég alapos készültséggel várja a karácsonyi rohamot, hiszen teljes éves forgalmuk közel 60% százalék át a következő 3 hónapban bonyolítják majd le.
Odébb csúszó értékhatárok
A Promix tapasztalata, hogy idén a felső határok kicsit lejjebb kerültek. Így most általában 500 és 5000 forintnál áll meg az alsó, illetve a felső értékhatár. Az utóbbi években a különböző hasznos használati tárgyakból összeállított csomagok, szettek lettek egyre népszerűbbek. Akár a humor is helyet kaphat, például céglogót emblémázó kenyérpirító formájában.
A 3L Gift-től általában ársávokban kérnek ajánlatokat. Utána pedig, a rendelkezésükre álló büdzsé függvényében alakítják a rendelendő darabszámokat. Az utóbbi év slágerei náluk a pókerrel kapcsolatos termékek voltak, de továbbra is hódítanak a borok, a borral kapcsolatos kiegészítők.
A Goldinghoz a legalapvetőbb termékektől a legexkluzívabb prémium ajándékokig érkeznek megrendelések. Fontos azonban különválasztani a promóciós termékeket a valódi ajándékoktól. Bár a műanyag golyóstollak, baseballsapkák még mindig vezetik az eladási listákat, szerintük igazán a háztartásban használható, borkultúrával kapcsolatos termékek vagy a márkás írószerek, bőrtermékek emelik igazán a karácsony fényét, erősítik a partnercégek vagy munkatársak kötődését.
A Present Store-nál sok esetben még mindig a klasszikusok a népszerűek, melyek a nem túl drága, használható és cégemblémával ellátható funkcionalitást tükrözik. Ilyenek az esernyő, ruhaneműk, vagy a napjainkban olyan népszerű elektronikai vagy számítástechnikával kapcsolatos termékek, mint például a pendrive, MP3 vagy MP4 lejátszók.
A Laurus2000 palettájából a személyes felhasználású ajándékok kereslete erősödött az általánosakkal szemben. Például a hölgyek részére műbőr, bőr ékszertartók, bőrtáskák, márkás divatkiegészítők, pamutköntösök. Az urak részére pedig a műszaki-technikai jellegű tárgyaké: digitális képkeret, többfunkciós irodai kellékek, vagy például márkás nyakkendők, tollak. A delikát trend erősödésével egyre keresettebbek a különleges csemegék: jégbor, egzotikus kávék és teák, kézzel mártott pralinék, kézzel díszített mézeskalácsok.
Király János, a cég ügyvezetője szerint az ajándékválasztás egyik legfontosabb szempontja – az egyediség és az ár mellett – az elegáns, de praktikus csomagolás, amely minősége pozicionálja az ajándékok kategóriáit. Ebben történtek a legjelentősebb változások az elmúlt években. Bár eltérő hangsúllyal, de minden ajándékos cég kínál a gyári csomagolás mellett egyedi, akár kézzel készített tasakokat, masnikat, fa- és fémdobozokat a csomagolás megvalósítására.
Kihasználatlan kreativitás a hullámpapírban
A Dunapack Papír és Csomagolóanyag Zrt. berkeiben is folyamatosan figyelemmel kísérik a nemzetközi és hazai csomagolási trendváltozásokat. Gyártástechnológiájuk lehetővé teszi, hogy olyan vékony hullámpapírt gyártsanak, amely megközelíti a karton vastagságát, viszont szerkezete annál szilárdabb, de mégis könnyebb, mert nem tömör. A nehezebb vagy törékeny ajándékok is sokkal biztonságosabban becsomagolhatók így.
Tapasztalatuk szerint a kreatív hullámpapír csomagolás adta lehetőségeket a reklámajándék-forgalmazó cégek vagy még nem ismerik eléggé, vagy nem használják ki teljes mértékben. A reklámajándékok nagy részét ezért fa-, fém- vagy műanyag csomagolásban kínálják. Pedig a külső megjelenés esztétikáját, az általuk kínált nyomtatási lehetőségek, mint az előnyomtatás, direkt nyomtatás, ofszet ívkasírozás is biztosítja. A karácsonyi dobozok tervezésekor az áruvédelem mellett a könnyű nyitási megoldás kiemelt szempont, természetesen a lehető legkevesebb anyagmennyiség felhasználásával. A design kiválasztásakor pedig fontos tényező, hogy a különböző méretű és formájú ajándékok esetében a grafika egy kisebb dobozon ugyanúgy harmonizáljon, mint egy nagyobb méretűn.
Zsebő Zsuzsa marketingvezető hangsúlyozza, hogy saját ajándékaik elkészítésekor is ügyelnek arra, hogy az ajándékok mindig újrahasznosított anyagból, környezetbarát termékből készüljenek. Ezért az általuk gyártott, hullámpapírból hajtogatható figurák, irodai használati tárgyak, napfényvédők is kedvelt ajándékok lehetnek.
Bio – akár karácsonyra is
Sauer Győző is úgy látja, hogy az utóbbi időben a természettudatos gondolkodás és a Föld megóvására való törekvés igénye is megjelent az ajándéktárgyak körében. Több katalógusban, így a 3L Gift kínálatában is megtalálhatóak olyan tárgyak, amelyek napelemmel vagy vízzel működnek. Ezek az eco- vagy biotermékek jelenleg a piacnak még csak kis részét jelentik, de egyre nagyobb igény mutatkozik rájuk. Ugyanilyen okból a Promix kínálatában biotextil termékek is szerepelnek, amelyek kézzel szedett szerves pamutból készültek, amit kémiai növényvédő szerek és műtrágya nélkül termesztettek.
Hasonló tendenciát mutat a bioélelmiszerekből összeállított ajándékcsomagok megjelenése, amely Horváth Andrea marketingmenedzser szerint, az egészséges életmód jegyében, szintén szimpatikussá teheti mind a munkatársak, mind a partnerek körében a cég szellemiségét.
Buktatók: az ugyanolyantól a vallásilag sértőig
Céges ajándékok választása számos buktatót rejthet. Váradi Éva és a Golding csapata szerint az év végi emblémázás néha aggályos lehet, hiszen egy exkluzív terméken elhelyezett hangsúlyos logó elronthatja az összhatást és visszatarthatja az ajándékozottat attól, hogy a terméket később az ajándékozó szándéka szerint használja. A Golding szakembere ezért a csomagolás logózását javasolja. Reklámruházat vásárlása esetén a méretek, színek, nemek szerinti csoportosítás okozhat gondot a beszerzőknek. Ennek adminisztrálása nagy kihívás az év végi hajtás közepette. Szintén sok gondot okoz a névre történő gravírozás nagy mennyiség esetén. Ebben az esetben az ajándék kiosztása, az esetleges névelírások megkeseríthetik mind az adó, mind a kapó életét. A 3L Gift szerint összezavarhatja az ajándékozóról kialakult képet, ha valamilyen, a céghez egyáltalán nem passzoló termékre nagy logót tesz, például egy gumigyártó cég müzlis tálakat ad hivalkodó emblémával.
Gálik Ildikó, a Manager Publishing stratégiai partnere szerint a legnagyobb veszély, hogy továbbadják az ajándékot, mert nem tetszik, vagy már a sokadik ugyanolyat kapja az illető. Király János és a Laurus2000 csapata is mindent megtesz, hogy ne fordulhasson elő az a pár évvel ezelőtti eset, amikor a hazai piacon minden második megajándékozott ugyanazt a zenei CD-t kapta karácsonyra, volt, aki 3-4 darabot is.
Sauer Győző kiemelte, hogy külföldi partner vagy kolléga megajándékozása esetén érdemes olyan termékeket választani, amelyek szimbolizálják hazánkat, de figyelembe kell venni a megajándékozott vallási és kulturális szokásait is. Muzulmán partnernek például nem adunk alkoholt. Bosnyák Éva is megerősítette, hogy külföldiek számára a Present Store-nál is általában a magyar vagy „magyarosított” termékek a népszerűek és elfogadottak. Egy szép könyv az országról vagy nevezetességeinkről, kiegészítve az országunkra jellemző aprósággal, jó ötlet lehet. A Laurus2000 tapasztalata, hogy a külföldi partnerek nyitottak és szívesen fogadják a magyaros delikátokat, vagy a nemzetközi hírű, kézzel készített asztalterítőket, porcelánokat. A Golding azt javasolja, hogy külföldi partnerek ajándékozását az adott személy ízléséhez igazítsák. A Promix választékából Horváth Andrea a különböző hungarikumokból összeállított ajándékcsoma-gok, amelyeknek címkéjén magyar történelmi látványosságok gravírozott képét helyezhetik el, jelentőségét emelte ki. Gálik Ildikó szerint az adott személy nyelvén újonnan megjelent könyv jó ajándék lehet, mert kicsi a hibázás esélye.
Exkluzivitás kis utánajárással
A Szamos Marcipánt sokan közvetlenül is megkeresik nívós termékeik ajándékként való megrendelése céljából. Bár a hazai minőségi porcelángyárakkal – alföldi, herendi, hollóházi – nagyon jó a kapcsolatuk, a vevők előnyben részesítik az olcsóbb és logózható karton-, fa- és háncsdobozokat. Marcipántermékeik mellett cukrászati kínálatukból is válogatnak a megrendelők, a különböző bejglik, gyümölcskenyerek, akár tortavariációk is kelendők ilyenkor. Pászti Balázs, a Szamos Tulajdonosi Tanácsadó Testület tanácsadója érdekességként említi, hogy míg 10 éve csak az ajándékozó logóját tüntették fel jellemzően a csomagoláson, addig ma már kifejezetten kérik a Szamos logó feltüntetését is, mint a magas minőség emblémáját. Külföldre vagy külföldi kollégáknak is szívesen ajándékozzák a cégek a Szamos szaloncukrait, desszertjeit vagy finom cukrászati hungarikumait.
A felső vezetők, kiemelt partnerek ajándékozása gondos előkészítést és nagy figyelmet igényel. Minden megkérdezett egyetért abban, hogy személyre szóló ajándékot kell keresni, és lehetőleg a személyes átadásra kell törekedni. Király János szerint fáradságot nem sajnálva tájékozódni kell a megajándékozott szokásairól, és ennek megfelelő, de nem minden sarkon kapható ajándékot célszerű választani. Sauer Győző hangsúlyozza, hogy mind kivitelezésben, mind emblémázásban a visszafogottságra kell törekedni.
Váradi Éva szerint a Golding kínálatában található Cross írószerek még senkinek nem okoztak csalódást. Ha az ajándékozó cég nem helyezi el feltűnően a logóját, hanem névre gravíroztatja, vagy csak a dobozon tünteti fel a logót, akkor az ajándékozottnak még az unokái is büszkén fogják használni ezt az ékszernek is beillő tárgyat.
Tárgyak és alkalmak
A Present Store szerint nem feltétlenül kell tárgyiasítani az ajándékokat, jó ötlet lehet egy-egy opera- vagy színházjegy, sporteseményre való meghívó, esetleg különleges esemény, repülés, vitorlázás vagy hírességgel való találkozó megszervezése is. A Manager Publishing szakembere szerint érdemes titkárnőt vagy közeli munkatársat is kikérdezni. Ha kapnak néhány értékes információt az illetőről, a magyar és a nemzetközi könyvpiacról tudnak számára könyvet, kiadványt ajánlani és azt be is szerzik, sőt személyessé is tudják tenni egyedi borító vagy különböző befűzések segítségével.
Külön kategóriát és ajándékozási alternatívát jelent a Caprice óra, gyémánt és drágakő ékszerek lenyűgöző világa. A világhírű cég számára az órák exkluzív jelleggel, mesteri munkával készülnek egy svájci óragyárban. A Caprice szakértői úgy vélekednek, hogyha valaki az ő órájukat hordja, ékszert is visel egyben. Különleges kapcsolódó szolgáltatásuk a négy év garancia, amely dupla minőségi biztosíték az általánosan nyújtott két évvel szemben. Bámulatos ékszereik között megtalálható a burjánzó gazdagság és a visszafogott elegancia. Van olyan darab, amelyben egyszerre mindkét tulajdonság fellelhető.
Összegzésként elmondható, hogy az ajándékok tárháza idén is gazdag lehetőséget biztosít arra, hogy a karácsony jegyében egy kis fényt, szeretetet közvetítsen a munkatársak és a partnerek számára. A kommunikáció sajátos, ünnepi nyelvezete ez, amely sokszor messzebbre és mélyebbre mutat, mint gondolnánk.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >