Természetesebb és furfangosabb lett a cukorka
Szűk esztendők után indult újra növekedésnek a cukorkapiac. A gyártók innovációikkal az egészségesebb imázs érdekében törekednek a cukortartalom csökkentésére, kiváltására, emellett próbálják a kategória határait tágítani új formák, összetevők, ötletesebb, színesebb csomagolások kifejlesztésével.
A gazdasági válság évei után a NETA sújtotta a cukorkapiacot, amely csak mostanában kezd újból magához térni.
– Bár a növekedés elsősorban a gumicukorkák növekedésének köszönhető, a klasszikus keménycukorka is magára talált, ebből a termékkörből is többet tettek a vásárlók a kosaraikba – mondja Bata Mónika, a Bergland Hungária Kft. ügyvezetője.
Bár egyre több az innovatív termék, a piacot a hagyományos technológiával gyártott, hozzáadott cukrot tartalmazó klasszikus keménycukorkák dominálják. Az ízpreferenciákban sincs változás, a magyarok elsősorban a gyümölcsös és a mentolos ízeket kedvelik.
– Az egészségtudatos táplálkozás iránti, évek óta növekvő fogyasztói igény a hazai cukorkapiacra is komoly hatást gyakorolt: nálunk is megjelentek az egyre több természetes összetevővel, hozzáadott cukor nélkül gyártott termékek – említi meg Bata Mónika. – Bár ezen termékek piaca nálunk még jóval kisebb, mint ahogy az tőlünk nyugatabbra tapasztalható, kétségtelen, hogy ez a szegmens egyre nagyobb részt fog kihasítani a cukorkák eladásaiból.
Hozzáteszi: egyre nagyobb igény mutatkozik a funkcionális, cukor nélküli cukorkákra (még ha ebben az esetben a cukorka mint kategóriamegnevezés nem is igazán megfelelő). Ezek a termékek képviselik az innovatív piaci trendeket.
Típusonként eltérő szezonalitás
Az igen széles termékválasztékból a fogyasztói kört és a fogyasztási alkalmakat erősen befolyásolja, hogy melyik szegmensről beszélünk.
– Míg a szőlőcukroknál nem érezhető szezonalitás, a szájfrissítő, mentolos cukrok esetében a termékek légúttisztító hatása miatt a téli időszakban, a hidegebb hónapokban érezhető növekedés a fogyasztás tekintetében – említi meg Tanos Klaudia, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere.
Az Ed.Haas Hungaria Kft. a cukorkák piacán belül 3 szegmensben képviselteti magát: egyrészt az ízesített, préselt PEZ cukorkákkal, másrészt a szőlőcukrokkal zacskós és dobozkás kivitelben is; harmadrészt pedig a szájfrissítő, mentolos cukrok kategóriájában (például Mynthon vagy Fisherman’s Friend).
– A legtöbb újítás az ízek és a csomagolásdesign terén tapasztalható – állapítja meg Tanos Klaudia. – A piacon minden termékkörben, így cukorkáknál is hódítanak a limitált ízek, melyek az év bizonyos időszakában kaphatóak csak. Sokan próbálják ki például a frissítő, nyári ízeket, amelyeket a PEZ cukroknál idén a Mango Mix képviselt. Emellett elmondható, hogy minél színesebb, figyelemfelhívóbb, csalogatóbb a külső, a csomagolás, sokszor annál népszerűbb a termék. Az aktuális mozipremierekhez kötődő és nagy népszerűségnek örvendő mese- és filmhősök licencei nagy vonzerőt képviselnek a fogyasztók szemében a cukorkáknál is. A PEZ portfólióban az adagolóknál és a dobozos szőlőcukrok, pezsgő hatású cukorkák csomagolásán jelennek meg ezek a karakterek.
A cukorka is lehet egészségesebb
Bár a 2001-ben alapított Bergland Hungária Kft. fő profilja a hagyományos keménycukorka, emellett fontos számukra az innováció, az egészséges termékek iránti fogyasztói igény kielégítése is.
– Folyamatosan új, korszerű termékekkel jelenünk meg a piacon, amelyek természetes színezékekkel, természetes édesítőszerekkel készülnek – mondja Bata Mónika. – Ilyen a két ízben gyártott, C-vitamin-tartalmú Sweet & Light termékcsalád, amely 100%-ban természetes édesítőszerrel, sztíviakivonattal készült, alacsony kalóriatartalmú cukorka. Valódi újdonságunk a Cool termékcsalád, amely szintén 100%-ban cukormentes, sztíviával gyártott keménycukorka, 6 hűsítő mentolos-gyümölcsös ízben. A Cool azonban nemcsak összetevőit tekintve korszerű, bliszteres csomagolása megőrzi a cukorkák frissességét, higiénikusan bárhová magunkkal vihetjük a zsebre vágható praktikus csomagolásban.
Marketingtevékenységük középpontjába is ezeket a korszerű, impulzív termékeket fogják helyezni, elsősorban a digitális csatornákra koncentrálva – tudjuk meg tőle. Emellett mintaszórással, kóstoltatással biztosítják, hogy minél többen megtapasztalhassák: a cukorka, amellett, hogy finom, ma már egészséges nassolnivaló is lehet.
Okosodó adagoló
– Az adagolóval kombinált PEZ cukorka igazi különlegességnek mondható a piacon. A játékfigurával párosított édesség hagyományát a PEZ teremtette meg az első, 1949-ben megjelent műanyag adagolóval – idézi fel Tanos Klaudia. – Ez is a márka egyik titka: a cukorkán kívül egyéb hozzáadott értéket, élményt is nyújt a fogyasztóknak.
Egy PEZ cukorka kevesebb mint 3 kalóriát tartalmaz. A kalóriacsökkentett, egyre kevesebb cukrot tartalmazó általános élelmiszerpiaci irányvonalat követve a jelenlegi és jövőbeli PEZ innovációkban is nagy szerepet játszik a teljesen cukor- és édesítőszer-mentes termékvonal kifejlesztése – árulja el a termékmenedzser.
Az elmúlt időszak termékújdonsága például az elsősorban gyerekeknek szánt, 45 g-os kiszerelésű, színes, állatfigurás dobozban kapható, vitaminos PEZ szőlőcukor, amely a természetes aromákon kívül valódi gyümölcsporokat és 8-féle vitamint tartalmaz. A szájfrissítő, mentolos cukorka kínálatában jelenleg is megtalálhatók a cukormentes termékek.
A közeljövő tervei között szerepel olyan PEZ termékek piaci bevezetése is, amelyek kifejezetten a tudatos táplálkozás híveit célozzák meg.
Az újítások másik csoportja a hozzáadott értékre, extrára koncentrál. Az idei év legnagyobb fejlesztése a PEZ-nél, hogy az egyes adagolófigurákon, illetve a cukorkautántöltő-csomagolásokban elhelyezett, okostelefonnal beszkennelhető, gyűjthető kódok segítségével lehetősége nyílik a fogyasztóknak belépni az előzőleg ingyenesen letöltött applikációkba, és elkalandozni a PEZ-játékok vidám, izgalmas világában. Ez, a talán forradalminak is nevezhető újítás a licences termékeknél egyelőre az Angry Birds adagolókon van jelen, illetve a 8-as cukorka-utántöltőkben elhelyezett, ún. gyümölcskódot tartalmazó betétlapokon. A terv az, hogy minden évben újabb játékok kerüljenek kifejlesztésre.
– Cégünk nagy figyelmet fordít az online kampányra, nyereményjátékkal kombinálva – teszi hozzá Tanos Klaudia. – Az eddigiekben tőlünk már megszokott árakciós kampánysorozat két fő pillére idén a honlapunk és a Facebook. Emellett PEZ cukorkák esetében hangsúlyosak az állványos bolti kihelyezéseink, amelyekkel a figurán szereplő licencek tematikáját is prezentáljuk, ezen túlmenően kommunikatív, figyelemfelhívó jellegüknél fogva vásárlásösztönző erővel is bírnak.
Szesszel dúsítva
A LISSÉ Édességgyár Kft. portfóliójának egy kisebb részét jelentik a cukrok. Palettájukon megtalálható a szőlőcukor, különböző ízesítéssel bevont cukormázas mogyorók és idei újdonságuk, az alkoholos cukrok.
– A prémium kategóriás LISSÉ Pálinkás és Vodkás cukorkák, melyekben belga csokoládén és a cukorkérgen belül alkoholos folyadék található, inkább már desszertek, mint cukorkák – mutatja be újdonságukat Nyitrai Viktor, a LISSÉ Édességgyár Kft. kereskedelmi igazgatója. – Forgalmuk épp annyira szezonális, mint bármely csokoládés terméké vagy desszerté. Kifejlesztésükkel különlegesebb termékeket szerettünk volna létrehozni, hogy képviseljék és még rangosabbá tegyék a LISSÉ brandet.
Termékfejlesztéseik mozgatórugója továbbra is a LISSÉ márkanév ismertségének növelése. Ennek érdekében olyan innovatív, egyedi, lendületes termékeket terveznek piacra dobni, amelyek felkeltik a fogyasztók érdeklődését.
– Bár nem cukorka, de most novemberben jelenünk meg egy olyan szeletes termékcsaláddal, amely teljes egészében gyümölcsből készül – fűzi hozzá Nyitrai Viktor. – A Lissé FruitMax család egy új irány kezdete számunkra, amelyben nagy lehetőséget látunk.
Cukor funkcióval
Nemzetközileg fáradozik a cukorka fogalmának kiterjesztésén a Felföldi Édességgyártó Kft. tejet ízesítő szívószálcsaládjával, amelyet 45 országba exportálnak.
– A Quick Milk tejet ízesítő szívószál 4-fajta kiszerelésben elérhető – mutatja be a terméket Felföldi Anita, a cég értékesítési vezetője. – Ezek közül a legkedveltebb az 5-ös csomagolás. Az eladások 75%-a ebből származik, ez a legkedvezőbb ár-érték arány tekintetében. Ennek az ára világszerte 1 EUR alatt van. Ezt követi a 6-os, 10-es, illetve az 1-es csomagolás. Ez utóbbi a legújabb kiszerelés, amellyel a horeca piacot céloztuk meg.
A létező 10 íz közül a legkedveltebb a három legrégebbi íz: a csokoládé, vanília és eper, de egyre népszerűbb a banán és a csoki-banán íz is. A legújabb variáns a gyümölcsös-gabonás ízű szívószál, melyet az amerikai Walmart beszerzőjének kérésére fejlesztettek ki.
– A termék alapja a cukor, így kihagyhatatlan, viszont egyéb összetevői kizárólag természetes alapanyagok – fűzi hozzá Felföldi Anita. – Tisztában vagyunk az egészségtudatos trendek erősödésével, ennek megfelelően kínálunk olyan édességeket is, amelyek nem tartalmaznak egyáltalán cukrot (pl. Candy Spray gyümölcsízű szájízesítő édesség), vagy pedig helyettesítettük a fehércukrot nyírfacukorral (pl. Classic Kitchen süteményalap). Most ősszel a SIAL párizsi kiállításon mutattuk be a Paleo termékcsaládunkat is.
Marketingjük egyik alappillére, hogy folyamatosan figyelik az új trendeket, nyitottak az új lehetőségekre és kommunikációs eszközökre. A trade marketing is fontos eleme munkájuknak – emeli ki végezetül Felföldi Anita.
Gyógynövényekkel az egészségért
Az I.D.C. Hungária Zrt. legnagyobb részben a töltött, funkcionális cukorkák piacán képviselteti magát a Verbena termékcsaláddal, de egy nagyon kis mértékben a gumicukrok piacán is jelen van a Verbena gumicukrokkal.
– Részünkről az egyetlen innovatív út a gyógynövények felé való nyitás volt, hiszen a fogyasztók számára már kevés volt csak néhány vitamint hozzáadni a cukorkákhoz – mondja Gyenese Katalin, az I.D.C. Hungária Zrt. marketingmenedzsere. – Ezzel pedig egy kicsit a kommunikáció irányát is megváltoztattuk: megpróbáljuk az embereket edukálni, vagyis minden egyes gyógynövény jótékony hatását tudatosítani bennük. Természetesen mi is törekszünk az egészségesebb cukorkák kifejlesztésére, de a cukormentes cukorkák túlnyomó része sajnos még nem mondható egészségesebbnek, hiszen édesítőszerrel készültek, ami nem feltétlenül egészségesebb, mint a természetes cukor. Véleményünk szerint, mint minden esetben, a mértékletességen múlik egészségünk megőrzése.
Az egészségesebb irány a gumicukroknál is működik, tudjuk meg tőle. Tudva, hogy a gumicukor nem kifejezetten az egészséges táplálkozás része, a visszajelzések alapján a szülők szívesebben vesznek gyógynövényes gumicukrot, mivel gyermekük számára legalább egy picit egészségesebb nasit adnak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >