Természetesebb és furfangosabb lett a cukorka
Szűk esztendők után indult újra növekedésnek a cukorkapiac. A gyártók innovációikkal az egészségesebb imázs érdekében törekednek a cukortartalom csökkentésére, kiváltására, emellett próbálják a kategória határait tágítani új formák, összetevők, ötletesebb, színesebb csomagolások kifejlesztésével.
A gazdasági válság évei után a NETA sújtotta a cukorkapiacot, amely csak mostanában kezd újból magához térni.
– Bár a növekedés elsősorban a gumicukorkák növekedésének köszönhető, a klasszikus keménycukorka is magára talált, ebből a termékkörből is többet tettek a vásárlók a kosaraikba – mondja Bata Mónika, a Bergland Hungária Kft. ügyvezetője.
Bár egyre több az innovatív termék, a piacot a hagyományos technológiával gyártott, hozzáadott cukrot tartalmazó klasszikus keménycukorkák dominálják. Az ízpreferenciákban sincs változás, a magyarok elsősorban a gyümölcsös és a mentolos ízeket kedvelik.
– Az egészségtudatos táplálkozás iránti, évek óta növekvő fogyasztói igény a hazai cukorkapiacra is komoly hatást gyakorolt: nálunk is megjelentek az egyre több természetes összetevővel, hozzáadott cukor nélkül gyártott termékek – említi meg Bata Mónika. – Bár ezen termékek piaca nálunk még jóval kisebb, mint ahogy az tőlünk nyugatabbra tapasztalható, kétségtelen, hogy ez a szegmens egyre nagyobb részt fog kihasítani a cukorkák eladásaiból.
Hozzáteszi: egyre nagyobb igény mutatkozik a funkcionális, cukor nélküli cukorkákra (még ha ebben az esetben a cukorka mint kategóriamegnevezés nem is igazán megfelelő). Ezek a termékek képviselik az innovatív piaci trendeket.
Típusonként eltérő szezonalitás
Az igen széles termékválasztékból a fogyasztói kört és a fogyasztási alkalmakat erősen befolyásolja, hogy melyik szegmensről beszélünk.
– Míg a szőlőcukroknál nem érezhető szezonalitás, a szájfrissítő, mentolos cukrok esetében a termékek légúttisztító hatása miatt a téli időszakban, a hidegebb hónapokban érezhető növekedés a fogyasztás tekintetében – említi meg Tanos Klaudia, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere.
Az Ed.Haas Hungaria Kft. a cukorkák piacán belül 3 szegmensben képviselteti magát: egyrészt az ízesített, préselt PEZ cukorkákkal, másrészt a szőlőcukrokkal zacskós és dobozkás kivitelben is; harmadrészt pedig a szájfrissítő, mentolos cukrok kategóriájában (például Mynthon vagy Fisherman’s Friend).
– A legtöbb újítás az ízek és a csomagolásdesign terén tapasztalható – állapítja meg Tanos Klaudia. – A piacon minden termékkörben, így cukorkáknál is hódítanak a limitált ízek, melyek az év bizonyos időszakában kaphatóak csak. Sokan próbálják ki például a frissítő, nyári ízeket, amelyeket a PEZ cukroknál idén a Mango Mix képviselt. Emellett elmondható, hogy minél színesebb, figyelemfelhívóbb, csalogatóbb a külső, a csomagolás, sokszor annál népszerűbb a termék. Az aktuális mozipremierekhez kötődő és nagy népszerűségnek örvendő mese- és filmhősök licencei nagy vonzerőt képviselnek a fogyasztók szemében a cukorkáknál is. A PEZ portfólióban az adagolóknál és a dobozos szőlőcukrok, pezsgő hatású cukorkák csomagolásán jelennek meg ezek a karakterek.
A cukorka is lehet egészségesebb
Bár a 2001-ben alapított Bergland Hungária Kft. fő profilja a hagyományos keménycukorka, emellett fontos számukra az innováció, az egészséges termékek iránti fogyasztói igény kielégítése is.
– Folyamatosan új, korszerű termékekkel jelenünk meg a piacon, amelyek természetes színezékekkel, természetes édesítőszerekkel készülnek – mondja Bata Mónika. – Ilyen a két ízben gyártott, C-vitamin-tartalmú Sweet & Light termékcsalád, amely 100%-ban természetes édesítőszerrel, sztíviakivonattal készült, alacsony kalóriatartalmú cukorka. Valódi újdonságunk a Cool termékcsalád, amely szintén 100%-ban cukormentes, sztíviával gyártott keménycukorka, 6 hűsítő mentolos-gyümölcsös ízben. A Cool azonban nemcsak összetevőit tekintve korszerű, bliszteres csomagolása megőrzi a cukorkák frissességét, higiénikusan bárhová magunkkal vihetjük a zsebre vágható praktikus csomagolásban.
Marketingtevékenységük középpontjába is ezeket a korszerű, impulzív termékeket fogják helyezni, elsősorban a digitális csatornákra koncentrálva – tudjuk meg tőle. Emellett mintaszórással, kóstoltatással biztosítják, hogy minél többen megtapasztalhassák: a cukorka, amellett, hogy finom, ma már egészséges nassolnivaló is lehet.
Okosodó adagoló
– Az adagolóval kombinált PEZ cukorka igazi különlegességnek mondható a piacon. A játékfigurával párosított édesség hagyományát a PEZ teremtette meg az első, 1949-ben megjelent műanyag adagolóval – idézi fel Tanos Klaudia. – Ez is a márka egyik titka: a cukorkán kívül egyéb hozzáadott értéket, élményt is nyújt a fogyasztóknak.
Egy PEZ cukorka kevesebb mint 3 kalóriát tartalmaz. A kalóriacsökkentett, egyre kevesebb cukrot tartalmazó általános élelmiszerpiaci irányvonalat követve a jelenlegi és jövőbeli PEZ innovációkban is nagy szerepet játszik a teljesen cukor- és édesítőszer-mentes termékvonal kifejlesztése – árulja el a termékmenedzser.
Az elmúlt időszak termékújdonsága például az elsősorban gyerekeknek szánt, 45 g-os kiszerelésű, színes, állatfigurás dobozban kapható, vitaminos PEZ szőlőcukor, amely a természetes aromákon kívül valódi gyümölcsporokat és 8-féle vitamint tartalmaz. A szájfrissítő, mentolos cukorka kínálatában jelenleg is megtalálhatók a cukormentes termékek.
A közeljövő tervei között szerepel olyan PEZ termékek piaci bevezetése is, amelyek kifejezetten a tudatos táplálkozás híveit célozzák meg.
Az újítások másik csoportja a hozzáadott értékre, extrára koncentrál. Az idei év legnagyobb fejlesztése a PEZ-nél, hogy az egyes adagolófigurákon, illetve a cukorkautántöltő-csomagolásokban elhelyezett, okostelefonnal beszkennelhető, gyűjthető kódok segítségével lehetősége nyílik a fogyasztóknak belépni az előzőleg ingyenesen letöltött applikációkba, és elkalandozni a PEZ-játékok vidám, izgalmas világában. Ez, a talán forradalminak is nevezhető újítás a licences termékeknél egyelőre az Angry Birds adagolókon van jelen, illetve a 8-as cukorka-utántöltőkben elhelyezett, ún. gyümölcskódot tartalmazó betétlapokon. A terv az, hogy minden évben újabb játékok kerüljenek kifejlesztésre.
– Cégünk nagy figyelmet fordít az online kampányra, nyereményjátékkal kombinálva – teszi hozzá Tanos Klaudia. – Az eddigiekben tőlünk már megszokott árakciós kampánysorozat két fő pillére idén a honlapunk és a Facebook. Emellett PEZ cukorkák esetében hangsúlyosak az állványos bolti kihelyezéseink, amelyekkel a figurán szereplő licencek tematikáját is prezentáljuk, ezen túlmenően kommunikatív, figyelemfelhívó jellegüknél fogva vásárlásösztönző erővel is bírnak.
Szesszel dúsítva
A LISSÉ Édességgyár Kft. portfóliójának egy kisebb részét jelentik a cukrok. Palettájukon megtalálható a szőlőcukor, különböző ízesítéssel bevont cukormázas mogyorók és idei újdonságuk, az alkoholos cukrok.
– A prémium kategóriás LISSÉ Pálinkás és Vodkás cukorkák, melyekben belga csokoládén és a cukorkérgen belül alkoholos folyadék található, inkább már desszertek, mint cukorkák – mutatja be újdonságukat Nyitrai Viktor, a LISSÉ Édességgyár Kft. kereskedelmi igazgatója. – Forgalmuk épp annyira szezonális, mint bármely csokoládés terméké vagy desszerté. Kifejlesztésükkel különlegesebb termékeket szerettünk volna létrehozni, hogy képviseljék és még rangosabbá tegyék a LISSÉ brandet.
Termékfejlesztéseik mozgatórugója továbbra is a LISSÉ márkanév ismertségének növelése. Ennek érdekében olyan innovatív, egyedi, lendületes termékeket terveznek piacra dobni, amelyek felkeltik a fogyasztók érdeklődését.
– Bár nem cukorka, de most novemberben jelenünk meg egy olyan szeletes termékcsaláddal, amely teljes egészében gyümölcsből készül – fűzi hozzá Nyitrai Viktor. – A Lissé FruitMax család egy új irány kezdete számunkra, amelyben nagy lehetőséget látunk.
Cukor funkcióval
Nemzetközileg fáradozik a cukorka fogalmának kiterjesztésén a Felföldi Édességgyártó Kft. tejet ízesítő szívószálcsaládjával, amelyet 45 országba exportálnak.
– A Quick Milk tejet ízesítő szívószál 4-fajta kiszerelésben elérhető – mutatja be a terméket Felföldi Anita, a cég értékesítési vezetője. – Ezek közül a legkedveltebb az 5-ös csomagolás. Az eladások 75%-a ebből származik, ez a legkedvezőbb ár-érték arány tekintetében. Ennek az ára világszerte 1 EUR alatt van. Ezt követi a 6-os, 10-es, illetve az 1-es csomagolás. Ez utóbbi a legújabb kiszerelés, amellyel a horeca piacot céloztuk meg.
A létező 10 íz közül a legkedveltebb a három legrégebbi íz: a csokoládé, vanília és eper, de egyre népszerűbb a banán és a csoki-banán íz is. A legújabb variáns a gyümölcsös-gabonás ízű szívószál, melyet az amerikai Walmart beszerzőjének kérésére fejlesztettek ki.
– A termék alapja a cukor, így kihagyhatatlan, viszont egyéb összetevői kizárólag természetes alapanyagok – fűzi hozzá Felföldi Anita. – Tisztában vagyunk az egészségtudatos trendek erősödésével, ennek megfelelően kínálunk olyan édességeket is, amelyek nem tartalmaznak egyáltalán cukrot (pl. Candy Spray gyümölcsízű szájízesítő édesség), vagy pedig helyettesítettük a fehércukrot nyírfacukorral (pl. Classic Kitchen süteményalap). Most ősszel a SIAL párizsi kiállításon mutattuk be a Paleo termékcsaládunkat is.
Marketingjük egyik alappillére, hogy folyamatosan figyelik az új trendeket, nyitottak az új lehetőségekre és kommunikációs eszközökre. A trade marketing is fontos eleme munkájuknak – emeli ki végezetül Felföldi Anita.
Gyógynövényekkel az egészségért
Az I.D.C. Hungária Zrt. legnagyobb részben a töltött, funkcionális cukorkák piacán képviselteti magát a Verbena termékcsaláddal, de egy nagyon kis mértékben a gumicukrok piacán is jelen van a Verbena gumicukrokkal.
– Részünkről az egyetlen innovatív út a gyógynövények felé való nyitás volt, hiszen a fogyasztók számára már kevés volt csak néhány vitamint hozzáadni a cukorkákhoz – mondja Gyenese Katalin, az I.D.C. Hungária Zrt. marketingmenedzsere. – Ezzel pedig egy kicsit a kommunikáció irányát is megváltoztattuk: megpróbáljuk az embereket edukálni, vagyis minden egyes gyógynövény jótékony hatását tudatosítani bennük. Természetesen mi is törekszünk az egészségesebb cukorkák kifejlesztésére, de a cukormentes cukorkák túlnyomó része sajnos még nem mondható egészségesebbnek, hiszen édesítőszerrel készültek, ami nem feltétlenül egészségesebb, mint a természetes cukor. Véleményünk szerint, mint minden esetben, a mértékletességen múlik egészségünk megőrzése.
Az egészségesebb irány a gumicukroknál is működik, tudjuk meg tőle. Tudva, hogy a gumicukor nem kifejezetten az egészséges táplálkozás része, a visszajelzések alapján a szülők szívesebben vesznek gyógynövényes gumicukrot, mivel gyermekük számára legalább egy picit egészségesebb nasit adnak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 184 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Csökkent az ipari termelés Magyarországon: a német függés mérséklését sürgeti az NGM
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, naptárhatástól megtisztított adatai szerint…
Tovább olvasom >NGM: Fogyasztóvédelmi Tanács ülés a fogyasztói jogok védelme és a hazai fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatékonysága érdekében
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendezte meg az év…
Tovább olvasom >