A ROI-számítás
A POPAI Magyarország Egyesület 2018-ban a ROI-számítás elemeit, módszereit és eredménymutatóit járja majd körül. A ROI (Return on Investment), vagyis a befektetés megtérülésének számítása a pénzügyi piac után a marketingszegmensben is egyre elterjedtebb. Az arányszám alapképlete mindkét területen megegyező, de a marketing más adatokat vesz alapul a számításhoz. A ROI-szám ebben a szegmensben a marketingköltség és az általa realizált nyereség arányát mutatja. A SHOP! globális, in-store marketinggel foglalkozó, nonprofit szakmai szövetség 2017-es összeállítása alapján rövid betekintést adunk a marketing ROI-számítás modelljébe.
A ROI egyenletének felépítéséhez az alábbi 3 elemet kell alapul venni:
– boltonkénti eredményadatok
– költségtényezők
– teljesítményadatok
Egy kampány sikeréhez, valamint annak kiszámításához már a projekt elején megalapozott, világos és minden résztvevő által elfogadott, egyezményes kampánycélokat kell megfogalmazni.
A célok meghatározásának alapköve a megvalósíthatóság. A megvalósítható célok és mérhető KPI-k (Key Performance Indicator), azaz teljesítménymutatók elengedhetetlenek a ROI kiszámításához.
A sikeres számítási modell elemi része a megfelelő projektlezárás. A kapott adatokból olyan összefoglaló, ún. actionable insight készítése, amely a jövőbeli kampányok tervezéséhez nyújt majd hasznos útmutatót. Az összefoglaló olyan alapot biztosít a további projektek eredményességéhez, amivel növelhető lesz az eladások és visszatérő vásárlók száma.
Boltonkénti eredményadatok
Az egyes kereskedelmi egységekben keletkező adatok helyes értelmezése kritikus pont a precíz ROI-számok képzéséhez.
Költségtényezők
A költségtényezőket kétféle megközelítés szerint adhatjuk meg a ROI-számításhoz:
1. A tiszta ROI-modellben a display gyártásához, a termék előállításához és a marketinghez kapcsolódó költségeket vesszük figyelembe.
2. A komplexebb, ún. GMROI (Gross Margin Return on Investment) modellbe a teljes ellátási lánc költségeit beleszámítjuk, ideértve minden szállítási és megvalósítási költséget, valamint a teljes display-költséget (csomagolás, alapanyag és marketingelemek).
Teljesítményadatok
A display-k teljesítménymutatói vegyes adatokat mutatnak majd, az adott vállalattól, az értékesítés hatékonyságától, a profittól és egyéb tényezőktől függően. A ROI-számítás egyik kulcslépése a kapott teljesítményadatok normalizálása. Egységesítsük az adatokat a kihelyezett áruk display-enkénti, üzletenkénti, hetenkénti eladása szerint!
A display teljesítményét befolyásoló tényezők
– Folyamatban lévő promóció, árakció
A promóciók és árakciók befolyásolják a display-ről történő eladás teljes értékesítésen belüli arányát, valamint a kihelyezés támogatásához szükséges árukészlet mennyiségét.
– Rendelkezésre álló árukészlet
Egy display sikerét, különösen, ha az promócióban szerepel, a legalapvetőbb mértékben a rendelkezésre álló árukészlet és annak üzleten belüli egyensúlya fogja meghatározni.
– Megvalósítás
A projekt nem ér véget a display installálásával. Azt a kihelyezés időtartama alatt végig működtetni kell. Gondoskodni a folyamatos árufeltöltésről, valamint biztosítani az állandó árukészletet és a display minőségi állapotát. //
Ha Ön is szeretne csatlakozni a POPAI zárt fórumához, az eladáshelyi kommunikációs szakma hivatalos Egyesületéhez, kérjük, látogasson el a ww.popai.hu oldalra, vagy kérjen információt az info@popai.hu vagy az info@trademagazin.hu címen.
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a hallgatói displayversenyen
Ötödik alkalommal írt ki az egyetemi hallgatók felé displaytervező pályázatot…
Tovább olvasom >Shop! MarketPlace
A POPAI Magyarország anyaszervezete a Shop! Association legnagyobb éves rendezvénye a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nébih: kolbászt hívott vissza a forgalomból a Kifli.hu
Szalmonella lehetséges jelenléte miatt mangalica kolbászt hívott vissza a forgalomból…
Tovább olvasom >Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >