Budapest nem tudja megtartani a prémium utazót – Interjú Holczinger Zoltánnal a magyar légiközlekedés és turizmus kihívásairól
A nemzeti légitársaság hiánya, a fapados dominancia és a luxusturizmus korlátai mind rávilágítanak arra, miért nem tud Budapest felzárkózni Bécs vagy Prága mellé a prémium szegmensben.
„Budapest Európa szívében van, gyönyörű, könnyen megközelíthető – mégsem tudja hosszabb időre maradásra bírni a prémium utazókat” – állítja Holczinger Zoltán, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége légiközlekedési bizottságának tagja, a Weco-Travel online értékesítési vezetője a Pénzcentrumnak adott interjújában. A szakemberrel a hazai turizmus kihívásairól, a légitársaságok piacáról, a nemzeti légitársaság hiányáról és a digitalizáció emberi oldaláról beszélgettünk.
„Én voltam a Malév utolsó előtti új belépője”
Holczinger Zoltán pályája a repülőtéren indult, majd a Malévnál folytatódott – épp a leállás előtti hónapokban. „December 1-jén léptem be, és február 3-ig voltam ott. A földi kiszolgáló cégekkel való szerződéskötés volt a feladatom” – emlékszik vissza.
Bár sokan akkor is remélték, hogy a csőd után egy új nemzeti légitársaság születik majd, mint Svájcban vagy Olaszországban, ez Magyarországon nem történt meg. „Az EU-s támogatások visszafizetése és egy ma is népszerű diszkont légitársaság támadása megpecsételte a Malév sorsát” – mondja Holczinger.
„Nem egészséges, hogy a piac kétharmadát fapadosok uralják”
Ma a magyar légi piacot döntően fapados légitársaságok uralják. Bár ezek pontosak és költséghatékonyak, Holczinger szerint hosszabb távon nem szolgálják a piaci verseny egészséges fejlődését.
„A LOT Lengyelországban komoly versenyt generál, nálunk viszont nincs, aki ellensúlyt képezzen. A fapadosok üzleti utazás szempontjából is meghatározók lettek – a reggeli indulás, esti érkezés ideális sok ügyfélnek. A sajtó által felnagyított késések ellenére a járatok többsége időben közlekedik.”
Digitalizáció igen, de emberi ügyfélszolgálattal
A repjegy.hu-t is üzemeltető Weco-Travel forgalma idén 20–25%-kal nőtt, ami meghaladja a budapesti reptér 15%-os bővülését. A növekedés mellett azonban Holczinger a digitalizációval együtt járó emberi kapcsolatok fontosságát hangsúlyozza.
„Sokan azért vásárolnak nálunk, mert félnek a légitársaság oldalán elakadni a 8–12 lépéses foglalási folyamatban. Az ügyfélszolgálatunk valódi hozzáadott érték – de ennek magas a humán költsége is.”
„Sokszor az olcsó jegy dönt, nem a szükség”
A szakember szerint Európában gyakran nem valódi szükséglet, hanem az olcsó árak hajtják az utazásokat. „Prága például autóval ugyanannyi, mint repülővel, mégis tele vannak a járatok, mert egy akciós jegy miatt kevesen számolnak újra.”
A turistaforgalmat leginkább ázsiai és amerikai látogatók mozgatják, akik gyakran a Bécs–Prága–Budapest háromszögben utaznak. A kínai turisták jelenléte különösen fontos – nemcsak költenek, de a vásárolt luxuscikkek státuszszimbólumnak számítanak otthon.
Hiányzik az, ami helyben tartaná őket
A prémium turisták gyakran csak 2-3 napot töltenek Budapesten, majd továbbállnak. „A városban kevés az exkluzív márka, kevés a helyben marasztaló program. A budapesti ötcsillagos szállodák gyakran panaszkodnak: nincs elég minőségi élmény.”
Vidéken a helyzet még nehezebb: bár léteznek színvonalas borászatok, ezek még nem képviselik a nemzetközi luxuskategóriát. Holczinger szerint a borturizmus lehetne kitörési pont, de ehhez infrastrukturálisan is fejlődni kellene.
Bécs tud valamit, amit mi még nem
Ausztriával összevetve Budapest lemaradásban van – nem csak a vásárlási lehetőségek vagy a márkák jelenléte tekintetében, de az élményprogramok színvonalában is. „Bécsben több napot is el tudnak tölteni ezek az utazók, mert több a tartalom. Mi is elindulhatnánk ebbe az irányba, de ehhez komplex fejlesztésekre lenne szükség – az állam, a szolgáltatók és a turizmus minden szereplője részéről.”
Kapcsolódó cikkeink
Szallas.hu: a magyar utazóknak az idén nyáron a Balaton, apartman és két éjszaka a sláger
Siófok vezeti a Szallas.hu 2025-ös nyári időszakra szóló belföldi foglalási…
Tovább olvasom >Nagy hazai borravaló-körkép: így jattolnak a magyarok a vendéglátósok szerint
A vendéglátósok 75 százaléka számolt be arról, hogy a vendégektől…
Tovább olvasom >Rekordforgalomra készül a budapesti repülőtér – minden részletre kiterjed a nyári felkészülés
Soha nem látott utasforgalomra számítanak a 2025-ös nyári szezonban a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >