BTT: drágítja a baromfitermékeket az elektronikus útdíj
Átlagosan 5 százalékkal drágulhatnak július elseje után a baromfitermékek, mivel többletköltséget okoz az elektronikus útdíj – közölte Baromfi Termék Tanács (BTT) az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében.
A BTT számításai szerint mind az alapanyag-termelésben, mind a baromfiiparban kilónként 5-10 forintos többletköltséget okoz az ágazati termékek szállítását terhelő, arányos elektronikus útdíjról szóló szabályozás. A piaci szereplők a többletköltségeket nem tudják kigazdálkodni, ezért az átadási áraikban tovább kell hárítaniuk – mutat rá a BTT. Az útdíj miatti 10-20 forintos összes pluszkiadás a baromfitermékeknél átlagosan 5 százalékos áremelést tesz szükségessé – jelzik.
Az áremelés – hangsúlyozza a BTT – a fogyasztók körében szociális feszültségeket okozhat, mert a 10-20 forintos kilónkénti árnövelés az olcsóbb baromficikkek árában nagyobb részarányt képvisel. Ez éppen az alacsony keresetű családoknak okozhat újabb pluszkiadásokat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerdán az MTI-vel azt közölte, hogy az útdíj fogyasztói árindexre gyakorolt hatását nem lehet pontosan előre jelezni, de a rendelkezésre álló adatok és a külföldi – köztük szlovák, lengyel – példák alapján megállapítható, hogy a mértéke nem lesz jelentős.
A Világgazdaság napilap szerdai cikkében ugyanakkor az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségére (ÉFOSZ) hivatkozva azt írta, hogy az olcsóbb alapélelmiszerek ára 30 százalékkal is nőhet az elektronikus útdíj rendszerének bevezetése miatt.
Az NFM szerint a makrogazdasági szempontokat figyelembe véve látható, hogy az infláció a visszafogott fogyasztói kereslet, a rezsicsökkentés és az erősödő árfolyam miatt tartósan alacsony szinten maradhat, amelyet az útdíj bevezetése nem veszélyeztet.
A szaktárca értékelése szerint a szűk kereslet miatt a termelők és kereskedők sok esetben nem tudják érvényesíteni a magasabb előállítási költségeket a fogyasztói árakban. Példaként említette a tavalyi gabona-terméseredmények alapján kialakult helyzetet, amikor a pékek jelentős, 20 százalékos kenyér- áremelést tartottak volna szükségesnek. Idén áprilisban azonban a kenyér ára mindössze 1,3 százalékkal volt magasabb, mint 2012 augusztusában, ugyanezen időszak alatt a liszt 12 százalékkal drágult.
A szaktárca számítása szerint a várakozások alapján az e-útdíj felgyorsíthatja a hatékonyság növelését, a rendszerben jelentős tartalékok vannak. Például a költségadatok összehasonlítása szerint a bérfuvarozók akár 30 százalékkal olcsóbban is képesek ellátni egy szállítási feladatot a saját rezsiben szállítóknál. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >