Brit Kereskedelmi Kamarák: a brit cégek csaknem kétharmada szerint nehezebb a kereskedelem az EU-val
A brit cégek csaknem kétharmadának továbbra is nehézséget okoz az alkalmazkodás az Európai Unióval éppen három éve aláírt kereskedelmi és együttműködési megállapodás (TCA) feltételeihez – áll a Brit Kereskedelmi Kamarák (BCC) szerdán ismertetett nagyszabású évfordulós felmérésében.

Sok minden nehezebb lett a kiskereskedelemben
Nagy-Britannia 2020. január 31-én kilépett az EU-ból. Távozásának napján 11 havi átmeneti időszak kezdődött azzal a céllal, hogy legyen idő a megállapodásra a további kétoldalú viszonyrendszer feltételeiről, mindenekelőtt egy szabadkereskedelmi egyezményről.
Többhavi tárgyalási folyamat után végül egy 1246 oldalas szabálygyűjtemény született, amelyről szinte az utolsó pillanatban, 2020. december 24-én sikerült megállapodásra jutnia a brit kormánynak az EU-val.
Az egyezmény alapján sem vámok, sem kvóták nem terhelik Nagy-Britannia és az Európai Unió kétoldalú árukereskedelmét abban az esetben, ha az áruk megfelelnek az eredetigazolási előírásoknak.
E megállapodás sem küszöböli ki azonban a kereskedelmet terhelő adminisztratív kötelezettségeket: a brit exportőröknek egyebek mellett vámáru-nyilatkozatokat és eredetigazolásokat kell mellékelniük minden egyes szállítmányhoz.
A Brit Kereskedelmi Kamarák 733 vállalat – 97 százalékban kis- és közepes méretű üzleti vállalkozás – bevonásával elvégzett reprezentatív felmérésének szerdán ismertetett adataiból kiderül, hogy a TCA-megállapodás szabályrendszerének alkalmazásával járó nehézségek három év után sem enyhültek, sőt inkább fokozódtak.
A kamarai szövetség vizsgálatába bevont brit cégek 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt egy évben még nehezebbé vált számára a fizikai áruk adásvétele az Európai Unióval folytatott kereskedelemben, 41 százalékuknak változatlanul gondot okoz az alkalmazkodás a TCA-egyezmény előírásaihoz, 49 százalék pedig nem ért egyet azzal a kormányzati érvvel, hogy a Brexit-megállapodás elősegíti az eladások növekedését.
A kamarai felmérés szerint a szolgáltatáskereskedelmi szektor vállalatainak 35 százaléka is nehézségekbe ütközik a Brexit miatt.
„Riasztóan alacsonynak” nevezte a kamarai szövetség azoknak a cégeknek az arányát, amelyek egyáltalán tudnak az EU-val folytatott kereskedelemben ezután életbe lépő újabb adminisztratív előírásokról, például az új árujelölési követelményekről vagy az élelmiszerimportban hamarosan esedékessé váló ellenőrzésekről.
A felmérés szerdán ismertetett eredménye szerint a vizsgálatba bevont brit vállalatok több mint 80 százalékának nincsenek információi ezekről a változásokról.
Más felmérések szerint a brit lakosság többsége is a Brexitet okolja személyes nehézségeiért és a gazdaságban mutatkozó bajokért.
A UK in a Changing Europe (Az Egyesült Királyság a változó Európában) nevű elemzőműhely és a Public First nevű közpolitikai kutatócsoport közös vizsgálata szerint a britek 52 százaléka úgy tartja, hogy a Brexit rosszul vagy nagyon rosszul végződött, és mindössze 9 százalék szerint járt jól vagy nagyon jól az ország az EU-tagság megszűnésével.
A válaszadók 60 százaléka közvetlenül a Brexitet okolta az elmúlt évek kiugró inflációjáért, az ezt kísérő megélhetési válságért és általában a brit gazdaság teljesítményének hanyatlásáért.
Kapcsolódó cikkeink
Az FMCG a legderűlátóbb, de a kereskedelem többsége is jó évet vár
A Randstad 2025 januárjában megjelenő munkaerőpiaci trendkutatása biztató, de helyenként…
Tovább olvasom >Fenntartható utazás: miért ne vásároljunk felesleges szuveníreket?
Soha nem utazott annyit az emberiség, mint napjainkban, és ennek…
Tovább olvasom >Az EU és a Mercosur-országok politikai megállapodásra jutottak a tervezett szabadkereskedelmi megállapodásról
Az Európai Bizottság és a Mercosur-országok képviselői lezárták a szabadkereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >Online is megugrott az élelmiszer-vásárlás karácsony előtt
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >